Om socker
Saxat från engelskspråkiga Wikipedias sida om socker:
"The National Health and Nutrition Examination Survey I and Continuous indicates that the population in the United States has increased its proportion of energy consumption from carbohydrates and decreased its proportion from total fat while obesity has increased. This implies, along with the United Nations report cited below, that obesity may correlate better with sugar consumption than with fat consumption, and that reducing fat consumption while increasing sugar consumption actually increases the level of obesity."
Ungefär: Nationella Hälsa och Näringsundersökningen I och Pågående indikerar att befolkningen i Förenta Staterna har ökat proportionen kolhydrater, i sin energikonsumtion, och minskat proportionen av sammanlagt fett, medan fetman har ökat. Detta implikerar, tillsammans med FNs rapport som citeras nedan, att fetma möjligen korrelerar mer med sockerintag än med fettintag, och att åtgärden att minska fettkonsumtionen medan man ökar sockerkonsumtionen de facto ökar förekomsten av fetma."
Jag måste springa nu, men jag ska kolla upp källorna som artikeln hänvisar till för att se om det är Wikipediaguff, eller faktiskt underbyggt.
Om det finns en FN-rapport som talar emot vad SoS hävdar att WHO säger så är i alla fall jag intresserad av vad den har att säga.
Nån annan som känner sig manad att hitta artikeln?