Blomkåls- och broccoligratäng
Hittade ett recept på ica.se på blomkåls- och broccoligratäng, men har två frågor:
* Vad ska man ersätta vetemjölet med?
* Visst kan man använda grädde istället för mjölk?
---------------
Ingredienser
Portioner: 4
1 kg blomkål
500 g broccoli
1 purjolök
3 msk matfett
7 dl mjölk (eller grädde för oss som vill)
1 tsk salt
1 krm peppar
2 dl riven ost

Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
1. Sätt ugnen på 225ºC.
2. Skär blomkål, broccoli och purjolök i grova bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten några minuter. Låt vattnet rinna av från grönsakerna. Lägg dem i en ugnssäker form.
3. Smält matfettet i en kastrull och rör i vetemjölet. Tillsätt mjölken under vispning och låt såsen koka ca 5 minuter. Krydda såsen med salt och peppar och rör ner osten. Häll såsen över grönsakerna.
4. Sätt in formen mitt i ugnen och gratinera 5 - 10 minuter eller tills gratängen får lite färg.
-------------------
Annars då, hur tycker ni det ser ut ur lchf-vinkel?
EDIT: Tog bort mjöl ur receptet.

Creme fresh och mjukost i stället för mjölk och vetemjöl. Skulle jag prova!
Jag tycker det ser väldigt gott ut! :)
Jag använder grädde ist för mjölk o mjöl. Jag har aldrig använt mjöl i mina gratänger - varken före eller efter lchf.
Ibland kan jag ha i lite Philadelphia-ost i grädden också. Och jag toppar alltid med lite riven ost överst i formen också.
Jag åt blomkål och broccoli igår kväll - väldigt lättkokt som jag sedan fräste lite i smör i stekpanna.
Din gratäng är bra lchf-mat (bortsett från mjölet då)!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det kanske blir VÄLDIGT mycket gräddsmsk om man tar 7 dl grädde? Tycker dessutom att det smakar lite sött för att ha i mat, men det är ju jag :P
Kanske blanda grädde och creme fraiche? Vilka proportioner tror ni?
jag tar ingen mjölk i varjefall, bara grädde och så brukar jag ha i lite husk för att få det tjockare.