Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3429 ggr
Sheena
0

Tuggmmichock!!

Fick värsta chocken nu, kollade på minmat på sockerfritt tuggimmi eftersom jag "råkade" frossa lite i förmiddags.. va så tugg-sjuk så det blev ett gäng. Men jäklar va mycket kolisar det va i tuggummi!!! Förvånad

Hur gör ni andra, avstår tuggummi helt eller bortser ni från det lilla som blir (av ett eller två tuggummin då)?

Satte i mig nästan en halv påse (tog hela förmiddan ja, hihi) och det blev ju nästan 13g kolh!! Känns väldans mycket när man försöker hålla sig runt 10-15 på hela dagen. Märktes iofs bs oxå :(

JAUS
0

Köp naturtuggummi utan socker och sötningsmedel istället.

lakritsmaja
0

Är jag sugen på tuggummi då tar jag ett och sedan är det bra. Jag vill inte förbjuda mig själv att ta en godbit emellanåt. Det kanske beror på hur svårt man har att avstå från "onyttigheter" om man ska vara stenhård eller inte? Jag vill leva livet och då vill jag kunna unna mig lite då och då. Men inte sagt att jag äter vad som helst varje dag, nej, jag tar en tårtbit på kalas, om jag vill, annars tackar jag nej. Så här vill jag leva, må gott, äta gott och själv känna vad/när/hur jag vill äta! LCHF har hjälpt mig enormt med att reducera sötsuget, så här vill jag fortsätta må!

Oj, det blev ett långt svar Skäms

Sheena
0

#1 Vad är naturtuggummi och vart hittar man sånt?

JAUS
1

Kolla den här tråden om du är intresserad av naturtuggummi.

lil-sis
0

Jag älskar läkerols Raspberrry&Licorice.

Men det är ju 1.3g kolhydrat/tuggummi så jag låter helt enkelt bli. Utom kanske på lördagar.

Men jag sörjer dem :( "Dold" kolhydratfälla, verkligen :o

(Fast det borde jag fattat med tanke på vilket suuuuug jag kan få på tuggummi).

lil-sis
0

Men det är ju 1.3g kolhydrat/tuggummi så jag låter helt enkelt bli. Utom kanske på lördagar.

lil-sis
0

lil-sis
0

Oj jag tror datorn fick hicka!!

asvensso
0

Tuggummi och kolhydrater ar verkligen trist!

Jag vet inte om jag ar den enda som far dalig smak i munnen och lite dalig andedrakt (kanske rovdjuret som kommer fram ?) av LCHF dieten. Tacksam for kolhydratfria tips mellan tandborstningarna (ingen emalj kvar annars).

[Pennylane1]
0

asch det mesta är sockeralkoholer och dom behöver man inte räkna!

JAUS
0

Kollade en ask V6 i affären nyligen, många otäcka tillsatser.

roggan
0

Hur menar du Pennylane1 med sockeralkoholer? Betyder det att vi kan tugga med "gott samvete"?

[Pennylane1]
0

består sötningen till största delen av sockeralkoholer behöver de kolhydraterna inte räknas… sen om det är nyttigt i och för sig är en annan sak men kroppen tar inte upp kolhydrater i from av sockeralkoholer. Malitol, mannitol, sorbitol, sukrin, xylitol är några sådana. Det man får tänka på är att somliga kan få diarre vid för stort intag, samt att det triggar sötsuget och kan EV. höja blodsockret. Hos vissa.

JAUS
0

Den enda sokeralkoholen som inte ger diarre är sukrin.

[Pennylane1]
0

fast några tuggummin ger sällan diarre… inte någon tablettask heller, EN DEL får det kanske dock. Man får testa var ens gräns går …

roggan
0

Stort tack Pennylane1 för förklaringen. Jag är lite av en tuggummi-junkie (mitt stora beroende) och jag behöver nog dra ner på tuggandet.

JAUS
0

Jag är oerhört känslig, jag tog 1-2 tuggimin av ett visst märke en gång och blev helt kass i magen.

Xanzippa
0

Sockeralkoholer påverkar inte kaloriintaget, men nog påverkar det blodsockret, mitt ex som är typ1 diabetiker blev strängt tillsagd att inte äta livsmedel med sockeralkoholer eftersom det verkligen ställde till det med hans blodsocker. Så nog funkar det som en grej då och då, men jag hade inte tuggat varje dag.

Jag skaffade fast tandställning kort innan jag började med LCHF och de två i kombination tog bort allt behov av tuggummituggning (slutade bita på naglarna med, men det är ju en annan femma).

JAUS
0

Sukrin är dock ett undantag, då det påverkar varken insulin eller blodsocker.