Fläsksvålar... igen
Just upptäckt fläsksvålar… ett ganska gott snack, som verkar bli godare och godare (första biten gillade jag inte alls…)
Ser potential, dels som snack men också som fettkälla på resa, stranden eller likn när det är svårt att ha feta produkter, blir oftare ngt med endast hög proteinhalt.
Men googlade lite och hittade lite oroväckande info, bla flera som tyckte att det var dåligt fett. De flesta menade då troligen mättat fett (vilket ju inte alls är dåligt!) men någon nämde frityrolja (huga!)… dock läst att de ska vara ungsbakade, men de ser onekligen friterade ut… någon som vet? Olika för olika märken?
Men det som bekymrade mig mer var kommentarerna om proteinet, kollagenproteiner, med biologisk värde = 0, att kroppen inte kan använda dem till muskelbyggnad (hittat infon på muskelbyggarsidor)…
Ska jag då räkna bort de proteinerna från mitt dagliga protein-intag? Men tydligen "räknas" kalorierna från proteinet… hur går det ihop!? Då tar ju kroppen upp dem!
Vad tror ni? Ska jag begränsa intaget? Är det mat eller mer som "godis"?
Skriv ett mejl till dem och fråga om de är friterade i olja eller ej.
Jag tycker du ska se dom som godis, inte som mat. Rent kött med smör är den bästa maten. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har själv ätit fläsksvålar med kräm-fräshdipp istället för mat av ekonomiska skäl, men om det där med proteinet stämmer ska jag genast sluta med det.

Stämmer mig veterligen att proteinet inte är tjänligt som muskelbyggare, jag äter dem bara som lite snacks eller möjligen använder som panering, inte som "mat".

jo har också kommit fram till att det är snacks..
Då var det inte konstigt att jag ner i vikt då jag åt dem, det var ju mina muskler som försvann.

hittade nedanstående tabell och info på paulun.se
"Biologiskt värde går ut på att man sätter en siffra på de olika livsmedlen, och denna siffra talar om hur väl kroppen kan använda proteinet. Om ett proteinslag t ex har ett värde på 100 betyder det att du kan äta hälften så mycket protein, jämfört med ett livsmedel med ett värde på 50, och ändå få lika bra byggstenar till kroppen.
Tabell över biologiskt värde:
Gelatin 0
Sojaproteinpulver 45
Vete- rågmjöl 50-60
Kött, fisk och fågel 80-90
Sojabönor 85
Mjölk 88
Ägg (helt) 100
Vassle 104"
Gissar därmed att svål är detsamma gelantin, det har man ju hört att grissvål används i gelegodis…
men tror hursomhelst inte att det är skadligt att äta lite 0-protein, bara att låta bli att räkna med det, men fettet gills väl? Däremot blev jag lite illamående efter 100g…
men ska kolla upp det där med friteringen…

Detta påminner mig lite om "problemet" jag tidigare hade med olika sorters kostfibrer och kalorideklerationen på förpackningar, tänk på hela linfrön, på förpackningen står det ngt i stil med 350kcal/100g, men alla som ätit dessa vet ju att de kommer ut som de kom in, därav fattar ju vem som helst att kaloriupptaget troligen ligger närmare noll! Eller?
När ska man börja näringsdeklarera vad en människa faktiskt kan tillgodogöra sig av varan?! (kanske är lite olika från person till person, men bättre värden än idag måste ju kunna räkna fram)
Men allt detta visar bara på hur idiotiskt det är att räkna på sitt matintag… möjligen som en grov uppskattning… eller som en koll när man känner på sig att det är obalans..
Själv kommer jag ändå fortsätta med minmat.net dels för att jag inte kan låta bli dels för att det trots allt ger mig feedback… men hoppas att även jag, liksom många här inne, ska kunna äta tills jag är nöjd och låta maten vara den biroll som den borde vara (i vårt samhälle) och inte som nu, huvudrollen i en uttjatad en-mans-föreställning!
Men redan en vecka in på LCHF har anat några nya karaktärer i filmen som är mitt liv…