Sushimi; sushi utan ris??
läste i en artikel att sushimi skulle vara sushi utan ris.. jaha, men hur gör man den? hur får man maten att "fasta" och allt detdär? googlade massor men hittade inget.. hoppas ngn sushi-fantast kan svara på det här
Sushimi verkar vara en alternativ stavning av Sashimi, vilket ger lite fler Google-träffar.
Det finns även en lite videosnuttar på youtube som verkade intressanta - jag föll direkt för anrättningen grodsashimi! 
uuuusch detdär klippet var ju bara föör mkt för mig… okej tack ska söka på sashimi nu… har du ngt tips på vad man kan göra det med? lr ja,, har aldrig ngnsin testat att göra suhi en.. ätit det en gång på restaurang bara
Sashimi är den korrekta stavningen. Hästsashimi verkar gott.
#3 jo jag såg det, ngn hade stavat det fel i sin blogg, och det var från det jag utgick.. men häst? nää är fuskiveggis så fisk är det enda jag stoppar i mig =)
käkade sashimi på en jättebra sushirest i Sthlm, perfekt för lchf-are. fick en tallrik med mkt vackert upplagd lite grönsaker och rå fisk… lax o andra sorter som jag inte minns vad de heter.
en smörklick till och det hade varit perfekt;)
För en massa år sedan så hörde jag ett radioprogram där man varnade för att äta rå fisk. All fisk innehåller diverse parasiter varav en del kan vara sjukdomsframkallande eller rentav livsfarliga påstod man. I kulturer där man äter fisken rå eller endast lätt gravad skulle man ha stora problem med dessa parasiter.
Lösningen skulle vara upphettning eller längre tids inläggning som vid vår inkagda sill.
Har denna kunskap gått förlorad i dessa sushitider.
Även äcklet med rått kött, fisk och ägg verkar avta.
Det var väl förr i tiden livsviktigt när de saknade kylskåp och sådant.
Intressant om de finns några synpunkter på detta.
#3 hästsachimi har jag faktiskt ätit, riktigt gott. Och för att äckla er riktigt har jag även ätit kycklingsachimi. Mådde bra efter båda. Har ätit massor med rå fisk i mina dagar och mår prima. Fisk ska man frysa i 3 dygn innan man äter den så slipper man parasiterna.
#6 gravad lax är ju oxå rå men man fryser den i 3 dygn för att döda eventuella parasiter,vad är skillnaden??
http://www.winthers-skafferi.se/
Jag gör det lätt för mig och tar exempelvis
tonfisk (råa)
bläckfisk (lättkokt)
lax (rå)
rättika / gurka
räkor (kokta)
pilgrimsmusslor (rå)
de råa fisken läggs i frysen först för att döda parasiter- det är lättare att skära när det är halvtinade också.
Tillbehören- soja med sesamfrö i, wasabi- ibland gari (inlagd ingefära)
Kan serveras med miso soppa med tofubitar i.

så gott!!! 
Det värsta med sashimi (some det heter)är väl vanligtvis att det på¨restaurang är socker i soyasåserna (även i sushiriset, men det äter vi ju iallafall inte…)
Rå kyckling skall man verkligen akta sig för.

Sashimi är kanongott! Lite för lite fett bara. När andra tar sushi tar jag sashimi och slipper det sötade riset.
Kolla t ex på Kirin i Mörby Centrum eller Ikki Bar på Kungshallen vid Hötorget eller i Kista (för oss Stockholmare eller turister)
//Karin
jag tänkte på en till sak man kan ändra på! jag fick tidigare rådet här på KiF att vissa byter ut ris mot mixad rå blomkål som man sen antingen skulle småkokta och steka eller direkt steka det med smör. tänkte testa att göra det och sen rulla ihop min egen Maki… vad tycker ni om den idéen? ok först får man väl se hur blomkålsriset ens smakar då…