Annas egen tråd
Hej
Nu har jag läst och fått inspiration på denna sajt i ca en månads tid och tycker att LCHF verkar vara något för mig. Men jag tänker inte börja förrän 1 januari. För mig personligen skulle det inte spela någon roll om jag börjar redan nu om jag bara slapp träffa släkten. Svärmor har redan pratat ett tag om den nyttiga ris a la maltan som hon gör varje jul och älskar att bjuda på och skryta med att den bara innehåller mager grädde och menar att om man äter en STOR skål fruktsallad till så då är man duktig.
Och så var det de där småkakorna som inte innehåller något smör, endast lättmargarin..och en massa socker förstås. men OJ så nyttigt det låter
Nej jag tar den konflikten nästa år, de har ju ett tag att vänja sig då.
Tack för all trevlig läsning och bra tips man kan få här, jag har börjat samla en massa recept :)

Hej och välkommen! Kan förstå ditt beslut att vänta, som nybörjare har man fullt upp med att få kläm på det hela själv utan att behöva försvara sig inför envetna släktingar dessutom. Men du kan ju börja jämka så långt som möjligt åt rätt håll, äta mer av den fetare julmat som förhoppningsvis finns (eller gör hon allt lika magert?), och mindre av den "nyttiga" ris ala maltan. Ta en småkaka för att vara artig, gnag på den under hela fikat och smussla undan sista biten! 
Och lycka till sen när det är dags för övergången!
Smart idé tycker jag! Och välkommen!
Men du, du kanske kan försöka trappa ner lite i alla fall. Du kan ju skippa de kolhydrater som går och välja feta alternativ så snart du kan. Som en omställning.
Nästa år är svärmor medlem här, skulle jag tro, hehe!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
ja jag har absolut slutat med pasta ris o potatis här hemma. Och jag får väl göra som jag gjorde i skolan. Jag hatade skolmaten så lärarna vaktade mig särskilt väl för att se att jag åt ordentligt. När jag gick ut från matsalen hade jag en potatis i varje ficka. Ibland hamnade något i blomkrukan på bordet
Ja, nu kör jag alltså snart igång på allvar med LCHF den 1/1 men jag har dock lite funderingar. Har ju läst en del här på forumet och förstått att vissa (eller ganska många?) inta kan äta mjölkprodukter samtidigt som de går ner i vikt. Jag ska ärligt säga att om det är så även för mig DÅ blir det tufft. Jag älskar verkligen att göra egna feta röror baserade på creme fraiche/grädde/majonnäs Vällagrad ost är också en stor favorit. Ni som måste minska på mjölkprodukterna, hur gör ni en god sås tex? För det känns ju jättetråkigt att bara äta en köttbit o lite grönsaker.
Vidare undrar jag en annan sak. Frukt innehåller ju en massa kolhydrater förstås och jag köper väldigt sällan hem någon sådan. Men problemet är att jag har en stor underbar trädgård med vinbärsbuskar, 2 äppelträd och ett rejält jordgubbsland (har 5 liter jordgubbar i frysen för tillfället) Är det tillåtet att äta frukt från sin egen trädgård då man följer LCHF eller är det bara att skänka bort till grannarna?
Välkommen och lycka till med starten.
Angående mjölkprodukter, du får prova dig fram. Det är inte det första man plockar bort och det är inte alla som behöver göra det.
I början räcker det att du tar bort bröd, pasta, socker osv. och äter dig mätt vid varje måltid.
Gott Nytt År!

Hehe, jag skulle börjat innan jul och tagit med mig en egen ris a la malta på bara vispgrädde, apelsin och vaniljsocker. Vad gör man inte för att provocera!?
Gott nytt år!
Hej Anna i Norrland! Välkommen till sajten!
Tack för alla uppmuntrande ord, nu har jag satt igång, Kan berätta lite om mig sjäv: Jag är 31 år (32 om 2 veckor) Bor i Örnsköldsvik Är 162 cm occh väger 74,2 Midjemått 92 cm. Skulle helst vilja gå ner till under 60 men vi får se.
Jag har i princip jojo-bantat i hela mitt liv, testat det mesta; banandieten flygvärdinne-, viktväktarna, alla möjliga piller o pulver Går ofta ner men alltid upp allt igen. Minst.
Nu är det andra dagen med LCHF. Igår gick det hur bra som helst och idag med, ända tills på väg hem från jobbet när jag stannade på Willys o handlade. Köpte bara nyttiga varor men de hade smakprov där, och hungrig som jag var kunde jag inte motstå. De bjöd på en klyfta charonfrukt, en skiva kiwi och grädde till. Sedan hade de en skål med chokladbitar med päronsmak. Kanske inte fick i mig några mängder kolhydrater men det känns ändå inte bra att ha fuskat. Jag är lite allt- eller inget-människa

Välkommen hit!
Bit ihop och gå vidare det som är gjort är gjort! Jag är också en allt eller inget människa, haft avsteg dessa dagar under julhelgen men idag så går jag vidare.
#8 Det där med att vara en allt-eller-inget-människa är nog något man också får jobba med. Bara att rycka på axlarna och gå vidare. Det var dumt, men nu är det gjort. Och låta bli nästa gång, helt enkelt.
Ja nu har jag klarat av min första vecka med LCHF, och det har gått rätt så bra. Jag känner mig behagligt mätt mellan måltiderna och har inte ett ständigt sötsug hela tiden som förr. Det bästa är att min mage redan blivit mycket lugnare.
Vikt 70,9 (-3,3kg)
Midjemått: 90 cm (-2cm)
Och nu är precis andra vecka avklarad. Detta är verkligen lättare än vad jag någonsin kunde tro. Man kan äta sig MÄTT på GOD mat och ändå gå ner i vikt. Det har jag aldrig upplevt tidigare
Vikt: 69,0 (-1,9kg)
Midjemått:87 (-3cm)
Min mage är fortfarande väldigt lugn, men frågan är om den inte ändå är lite FÖR lugn. Alltså detta är sjunde dagen jag inte behövt gå på toa. Känner mig inte ett dugg förstoppad, inte uppsvälld, inga gaser bara otroligt lugn. Folk säger att jag borde äta frukt för att få i mig fibrer, men det vill jag inte alls. När jag åt en massa frukt var det ju riktig oreda på magen. Möjligen kanske jag börjar med lite linfrön.
Men annars lider jag ju inte av detta (ännu iallafall), tycker bara att all mat jag ätit borde ta vägen någon stans
Vad kul - jag funderade just hur det gick när jag såg ditt namn i en annan tråd (man har ju som Sidensjöättling lite koll på nolaskogsarna åtminstone)
Magen blir lugn och fin av detta och om du får besvärligt med utförsbacken kan du alltid testa med psylliumfrön (hälsohyllan på affären) man löser dem i vatten som linfrön och dricker (fastnar mellan tänderna) ett glas till frukost om dagen.
Fett brukar alltid lösa det hela och får man i sig nog mycket vid varje mål brukar inte problemet uppstå, men det är svårt i början att veta vad som är lagom eftersom det är olika för alla.
Det blir helt enkelt mindre som skall ut när man inte äter bukfyllan - det är störta delen av förklaringen - men inte hela, självklart skall en del ut också.
Grattis till att ha funnit ett framgångsrecept!
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack snälla, och tack för tipset :) Jag får testa detta om jag får problem

Grattis till att det går så bra….och grattis i förskott på 32 årsdagen!
Toppenresultat så långt, Anna! Go girl!
Å tack Pasi
Uppdatering
Vecka 3
Vikt: 68,2 (-0,8kg)
Midjemått: 86 (-1cm)
Jag var säker på att jag skulle gå upp i vikt denna veckan. Känns som jag äter för mycket ost. Kan inte låta bli då det är såå gott

Vad duktig du är ,själv är jag på min andra vecka och jag glömde väga mej när jag började så jag vet inte riktigt hur det går.Det ska bli spännande o se på ons som är min vägdag.Lycka till med din viktnedgång

Ursäkta mängden men min dator är så trög just nu så jag försökte ingen o igen o igen
Ingen fara, tack så mycket maad, ja när jag bestämt mig är jag nog rätt envis, då SKA jag klara det. Lycka till själv också!!!
Uppdatering
Vecka 4
Vikt: 66,7 (-1,5kg)
Midjemått: 83 (-3cm)
Jag fattar ingenting, Ju mer fett jag äter desto fler centimetrar försvinner, men det är ju kul förstås :)
Grattis Anna, det låter ju verkligen som att LCHF funkar perfekt för dig!
Jag håller med om osten, kunde leva på bara ost… mums
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Uppdatering
Vecka 5
Vikt 65,9 (-0,8kg)
Midjemått 82 (-1cm)
Blev så sugen på jordnötter i helgen och åt det fredag+ lördagkväll. Det bromsade säkert en del
Vad roligt att det går så bra!!! Minskar å minskar..
Grattis till ett jättebra resultat.
Grattis !

Grattis! 
Du har fått igång fettbrasan helt klart!
Tack snälla ni alla som peppar mig, ja jag fattar det knappt själv. Tror varje vecka att jag ska ha gått upp i vikt då jag äter såå gott!
Uppdatering
Vecka 6
Vikt 64,3 (-1,6kg)
Midjemått 81 (-1cm)
Jag är naturligtvis nöjd med min viktminskning och att måttet minskar men en sak bekymrar mig LITE
Jag mätte midjan för 3 dagar sen (kunde inte låta bli) och då visade måttbandet 79!!! cm, och nu på min mät-och vägdag så har det ökat till 81. Det är verkligen inte en fast muskelmassa som lagt sig över magen. Samtidigt har vikten minskat så rejält. Jag är rädd för att tappa muskler och lägga på mig fett runt magen. Tror ni det kan vara så?
Jag har ätit på samma sätt hela tiden (tyvärr en hel del grädde, cf och ost. Kanske måste jag minska på det (vill inte)
Vad innebär en hel del? Hur mycket som helst brukar inte fungera men någon dl om dagen brukar vara ok. Det är mycket ändå om man jämför med tex ViktVäktarna
Äter väl ca 1 dl vardera av grädde och cf och 100-150 g 31%ig ost/dag
Testa äggmjölk i te/kaffe och minska något på osten. Ost kan göra en hård i magen. Kör på kryddsmör eller bearnaisesås och använd grädde/cf i mindre mängder när du lagar mat om du tror att det kan hjälpa.
Midjemåttet kanske ökade något pga mens på G eller att du inte har varit på toaletten på ett tag? Mer smör eller magnesium är bra mot förstoppning.
Det går ju kanon för dig och muskler lär du inte tappa!
Tack, ja jag ska nog kanske testa äggmjölk men det låter rätt äckligt om jag ska vara ärlig. Det är väl som att äta råa ägg
Uppdatering
Vecka 7
Vikt 64,1 (-0,2kg)
Midjemått 79 (-2cm)
Som kanske några av er läst (i en annan tråd) så fuskade jag ju rejält för ett par dagar sen, men igårkväll blev jag HELT på tok i magen som jag faktiskt inte varit sedan jag började med denna kosten. Men det kändes bra att det blev så. Det är ju ett bevis på att jag faktiskt inte tål kolhydrater i de mängderna. Det var precis som innan jag började med LCHF då jag sprang på toaletten flera gånger om dan och det var vardag för mig.
Nu tror jag det tar lång tid innan jag faller dit igen :)
Och äggmjölk har jag förresten testat och det gick rätt bra. Jag kryddade med kanel och socker. Nej jag skojar bara. bara kanel hehe
Uppdatering
Vecka 8
Vikt 62,4 (-1,7kg)
Midjemått 78 (-1cm)
Uppdatering
Vecka 9
Vikt 62,0 (-0,4kg)
Midjemått 77 (-1cm)

Herregud Nu har du gått ner 12.2 kilo sen 2/1 och tappat 15 cm i midjan. avundsjuk jag blir så avundsjuk. Jättegrattis
Får Gratulerar, du har verkligen haft framgång när det gäller vikt o midja, har du mått bra hela tiden? Inga omställningsbesvär?
Hej igen och tack
#43 Ja jag kunde aldrig drömma om själv att det skulle gå så fort, jag tänkte kanske att till sommaren skulle jag ha gått ned dessa kilon. Men jag har tydligen haft tur. Det som verkar bromsa viktnedgången för en del - ost - verkar jag kunna äta en hel del av än så länge iaf. Mumsar just nu på brie
#44 Ja jag har mått bra mest hela tiden, men jag slutade inte så tvärt med kolhydrater heller. Redan 1 dec slutade jag köpa hem skräpmat som godis pasta potatis osv, men jag åt som vanligt när jag blev bortbjuden, så när jag började med LCHF "på riktigt" blev det inte så stor omställning
Vecka 10 med LCHF
vikt 60,9 (-1.1kg)
Midjemått 76 (-1cm)
Anna i Norrland! Stort grattis! det var länge sedan jag läste din tråd, men den måste vara en uppmuntran för alla!
Hur lång är du, Anna? Du måste ju vara normalviktig snart.
#46 tack, jag är 162 cm lång Mitt mål var att komma under 60 kg Några hg kvar
. Viktminskningen kommer nog stanna av sig själv för jag äter över 2000 kcal varje dag och 75-80% fett
Stort grattis =D Samtidigt blir man ju lite avis för att det gått så bra för dig. Men vilken härlig tråd att läsa och se dina framsteg =) BLir bara peppad att kämpa vidare. Tack och grattis igen!
#47 Ungefär som jag då med mina 158 cm. Men jag har några kilon kvar.
Hur tänker du dig "jämviktsprogrammet"? Jag själv tänker mig att jag ska öka på med framför allt grönsaker.
#47 Jag måste erkänna att det känns lite gruvsamt att snart måste jag sluta gå ner i vikt och "bara" hålla vikten. För gått ner i vikt har jag gjort såå många gånger på alla möjliga vis, flest gånger med viktväktarna. Kilona bara rasar av mig men när jag är normalviktig och vill hålla det så spricker det. Då tänker jag att jag kanske kan unna mig lite av det och lite av det och tillslut så blir det som innan jag gick ner. Jag har aldrig någonsin hållit en lägre vikt, men så fort jag gått upp allt igen så börjar jag gå ner med en annan metod igen. Så har verkligen de senaste 15 åren av mitt liv sett ut. Min kropp måste ju vara helt förstörd.
Ska jag lyckas med att hålla detta så tror jag nog att jag måste fortsätta som jag gör nu och inte tillåta mig mer än 5-15g kh/ dag, Absolut ingen frukt bröd osv Har inte ens vågat testa recepten som finns här på "tillåtna bröd" Är rädd att det triggar något. Så då återstår att ev öka lite på grönsaker men absolut bara ovanjords
#50 Jag tänker så också. Det tar lite tid att vänja sig vid att vara normalviktig och det är faktiskt inte så enkelt som man trodde när man var däruppe.
Jag vet att det inte är ett alternativ för mig att "bara äta lite" av vissa livsmedel, så det går bort för mig med. Men jag tror att man kanske så småningom kan ta med lite mer tomat och paprika och sådant t.ex. Ochlite mer lök och svamp.

Vilken uppmuntrande tråd :)
Jättegrattis till framgången och att du mår så bra. Och lycka till med "normaliserandet".
Kan du inte ta och berätta lite om vad du äter och hur mycket? Ungefär alltså. För oss som det går lite trögare eller mer upp och ner för ;) Det är alltid kul att se de olika versionerna av lchf-ätandet.
Grattis igen.
Jag lyckas inte kopiera från minmat vad jag ätit. Det kommer upp en ruta där det står att det inte är tillåtet att kopiera och klistra in i min webläsare. vet någon vad som är fel?

Energi kcal:
2224,30
Energi kJ:
9301,15
Proteiner:
83,38
Fiber:
0,25
Kolhydrater:
5,25
Vatten:
421,72
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
210,61
Kolesterol:
1300,15
E-mättade:
58,50
Mättade:
108,24
F-mättade:
25,26
Vitaminer:
A:
1583,70
B1:
1,66
B2:
2,00
B3:
16,78
B6:
1,33
B9:
146,85
B12:
12,45
C:
0,00
D:
7,37
E:
8,19
Mineraler:
Fosfor:
1246,75
Järn:
7,45
Kalcium:
582,75
Kalium:
1284,30
Magnesium:
122,40
Natrium:
1432,10
Selen:
110,20
Zink:
9,19
men ojdå, nu fick jag ju inte med maten hm
Mineraler:
Fosfor:
1246,75
Järn:
7,45
Kalcium:
582,75
Kalium:
1284,30
Magnesium:
122,40
Natrium:
1432,10
Selen:
110,20
Zink:
9,19
100Gram Smör 80% fett
25Gram Majonnäs 80% fett
150Gram Revbensspjäll gris
50Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Ost hårdost 31% fett
125Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
Hoppas det går att utläsa. Det här var gårdagens matintag
15 February16 February17 February18 February19 February20 February21 February22 February23 February24 February25 February26 February27 February28 February01 March02 March03 March04 March05 March06 March07 March08 March09 March10 March11 March12 March13 March14 March15 March16 March
Gram:
180g Ägg rått100g Smör 80% fett25g Majonnäs 80% fett150g Revbensspjäll gris50g Vispgrädde 40% fett50g Crème fraiche 34% fett50g Ost hårdost 31% fett125g Makrillfilé konserv i tomatsås
3 kokta ägg ska ju också vara med. De står inte där. Konstigt
Grattis Anna i Norrland!! Bra jobbat. Men tänk inte att du ska unna dig. Tänk istället att du slipper äta det där (som du tänkt "unna" dig) Lycka till!

Tack för infon. Jag ser att du åt runt 5 g kolisar. Det är ju många som vittnar om att det är när man håller sig där nånstans som det blir bäst resultat. Jag får nog ofta i mig mer…kanske mellan 10 och 20, och mår ju fint på det, men man kanske ska dra ner lite till så det rasslar loss på vågen också :)
Any way. Lycka till på fortsättningen.
(Jag heter förresten också Anna och är från Norrland. Bra grejer ;)
Hrrk, hrrk! (Om ni kan tänka er en sur tant som harklar sig väldigt energiskt…
)
Toppen med så mycket viktnedgång och grattis grattis!
Men - något helt annat! NORRLAND! Snälla rara Annor, skulle ni kunna precisera er liiite mer! Gävle eller Kiruna eller Medelpad?
Jag har (av någon besynnerlig anledning…) bott i Stockholm (född i Umeå) i tjugo år, och jag blir galen på stockholmarnas slappa användning av "Norrland". "Bor i Norrland" "hände i Norrland nånstans" "kommer från Norrland" - gaah! Att inte tala om när de förväxlar Norrland med Norrbotten!!! I övrigt är de minsann så noga och specificerar att "det hände i Katrineholm" "hon är från Skövde" eller kanske "han är skåning".
Snälla, tala ordentligt om varifrån ni kommer, så lär sig kanske stockholmarna att specifiera lite bättre…
Nu heter jag visserligen inte Anna, men jag är från Norrland…
Vill bara säga att Norrbotten ÄR Norrland. Så det så.
Men Gävle är väl samma sak som Stockholm, eller hur norrlänningar?? Typ förort.

Japp #62 det är ju pendlingsavstånd
själv är jag uppvuxen i Norrland Ume närmare bestämt, nu bor jag mellan Stockholm och Enköping. (Där en 16-åring vart skuten av polisen häromdagen)
Liza, klart att Norrbotten ingår i Norrland - det som gör mig nervös är när man tror att Norrbotten = Norrland. Då är man lite fel ute…
Emea, jag är förstås också född i Ume och ingen annanstans - vad än stockholmarna finar till det med ÄNDELSER…
Ja, jag har till och med sett att de skriver LuleÅ och SkellefteÅ. Attans finlir…
Kan hålla med om att folk söderut ofta säger bara norrland o inte specifikt VAR. Jag bor iaf i Övik. Och idag blev det lite fusk. eller fusk o fusk men vi åt middag hos mamma och hon hade gjort en god gryta med fläskkarré och grädde. Men också massor av röd paprika och lök. Och efterrätt hallon och grädde. Kanske inte är så farligt men eftersom jag kört rätt strikt så kändes det väldigt lyxigt

Jo…allt är ju relativt. Sörlännningar och norrlänningar bor grannar :)
Men jag kommer från Lapplands landskap och Västerbottens län. Lycksele. (Och Malå) Fast sedan dess har jag flyttat…och flyttat…och flyttat…Och nu bor jag i Stockholm. Men jag längtar ut från stan!!
Nu ska det bli ägg och bacon till söndagsbrunch :)
Vecka 11
Vikt 59,8 (-1,1kg)
Midjemått 75cm (-1cm)
Jag har nått min målvikt nu och jag vill passa på att tacka alla glada trevliga och uppmuntrande människor här på forumet. Och tack för alla jättebra recept jag kunnat använda härifrån. Lycka till allihopa, och ni som fortfarande har en del övervikt, Kämpa på, ni kommer att klara det.
Stort stort grattis till dig annainorrland, och lycka till fortsättningsvis 
#67 Låter som min flytthistoria, fast jag har tagit steget lite längre söderut ut på landet i Valdemarsvik! Här finns det billiga hus och lägenheter, så du är välkommen.

Grattis Anna!
Jo, vi kämpar väl på här… ;)
#70 Ja, jag har sett att det finns det därnere. Ska faktiskt kolla på en kåk på vischan utanför Kisa i helgen. Inte så långt från Valdemarsvik, väl? :)
Jag var hemma hos en kompis igår och hon ville förstås bjuda på fika fast jag sa att det inte behövdes. Hon dukade fram enbart sockerbomber, bullar kakaor. Och när jag inte smakade av det var hennes kommentar:
"Men, du sa ju i förra veckan att du nått din målvikt. Fortsätter du med den där fettdieten iallafall?!"
Jag har fått liknande kommentarer från flera håll, Nu när du är smal kan du väl äta potatismos/en bulle till kaffet/en smörgås till maten osv osv osv
Folk är mycket mer förstående när man är överviktig. Men så fort man blivit normalviktig så stickeer det i ögonen på dem när jag tar fram mina ostrullar med smör på, medan dom som är överviktiga/feta inte kan hålla sig ifrån wienerbröden… Tänk om alla bara kunde få äta som de själv önskade utan att sockerfolket ska försöka dra ner en i träsket igen *suck*
Enanna: nä, jag har faktiskt bekanta i Kisa som jag brukar hälsa på.
Annainorrland: har du inga hälsovinster att peka på? Det verkar som att människor förstår det bättre. Annars kan man ju alltid svara: nä, jag vill fortsätta vara smal och frisk.
#73 Jo min IBS-mage är helt bra med LCHF, men jag sa aldrig till nån att jag hade IBS tidigare.(förutom till min sambo) Men sen är jag ju mycket piggare. Jag orkar med eftermiddagarna på jobbet numera :) och jag slipper vara sugen på godis 24 timmar om dygnet
Vecka 12
Vikt 58,8 kg (-1kg)
Midjemått 74 cm (-1cm)
Nämen kära nån, Anna nånstans i stora, härliga Norrland - du uppnådde (nernådde?) ju din idealvikt redan för en vecka sen! Nu blir du tunn och klen! Voj voj!
#76 Men jag kan inte rå för det. Jag vill inte lägga till så värst mycket mer kolhydrater. Vill njuta av en massa god fet mat istället. Jag äter ju inte direkt lite heller. Och klen känner jag mig inte ett dugg hehe. Är full av energi. Ett midjemått på 74 cm är nog inte heller för lite.
74 cm? SJUTTIOFYRA CENTIMETER?? Släng dig i väggen 
Och jag som var så glad att det krupit ner till 103 cm på måttbandet!
Skämt åsido, grattis till midjan!!!! 
Vecka 13
Vikt 57,8 kg (-1kg)
Midjemått 73 cm (-1cm)
Vecka 14
Vikt 57,1 (-0,7 kg)
Midjemått 72 cm (-1 cm)
Har följt din tråd får verkligen Gratulera för din framgång.
Hur ser din matdag ut?
#81 Min matdag kanske inte är så exemplarisk sedan jag nått min målvikt. Jag älskar mejeriprodukter som ost grädde cf och dessa har jag ökat på rejält efter min viktminskning. Men jag har fortsatt ner lite till iallafall. Som igår tex åt jag följande:
Frukost. Omelett gjord på 2 ägg en skvätt vispgrädde 75g bacon
Lunch. Fläskfilégryta med gräddsås, smaksatt med gräddädelost
Middag. Laxfile, kall cf-sås med sambal oelek och vitlök i
Kvällsfika. MÅNGA ostrullar med smör på. Jag räknade inte hur många. Ställde fram en fet ost och ett smörpaket och mumsade framför TVn

GRATTIS!! Kul att höra att det går lätt för nån. Jag har inte gått ner nånting än och har varit med lika länge som dej ung. Men jag mår så bra och kroppen känns både lättare och snyggare, trots utebliven viktminskning.
Har inte kommit riktigt rätt med intaget än, men jag blir bättre och bättre och en dag kommer min vikt att gå nedåt. Viktminskning är inte huvudmålet för mej. Att slippa sötsuget och hunger mellan måltiderna är viktigare.
Fortsätt berätta hur det går för dej. Du inspirerar!
Nu har jag gjort bort mig igen, och det betydligt värre än förra gången jag hade ett återfall, för det var ju bara en dag. Nu har jag tryckt i mig påskgodis i 3 hela dagar, och inte har jag dragit ned på fettet för det, nejdå jag har minsan ätit mina gräddsåser och feta ostar ändå. Känns som min mage ska sprängas, Jag skäms verkligen, fattar inte varför jag har ett slags behov av att hetsäta sådär ibland, fast det inte ens är gott. Alldeles för sötsliskigt men jag kan ändå inte sluta när jag är igång.
Visst jag har ju inte blivit överviktig pga detta. Jag är fortfarande normalviktig men det känns ändå HEMSKT. Själva beteendet.
Ja ja, jag får ta nya tag. Kändes som jag ville "bikta" mig lite här bara…
annainorrland: hände detta frossande i samband med stress? Träffat släkten t ex? Jag blir själv rätt nojig när jag plötsligt ska konfronteras med människor (låter som man är världens eremit) och kan ta till matfrosseri. Jag brukar jämföra det med när hunden inte förstod vad jag förväntade att han skulle göra när vi tränade. Då kunde han helt plötsligt lägga av att försöka och sätta sig och klia sig eller börja äta gräs eller något annat ovidkommande. En slags förvirring med andra ord.
Eller så handlar det om att plötsligt återgå till gamla umgängesmönster, särskilt om man inte träffats sedan före-LCHF-tiden.
#85 Det hände på jobbet. Jag har jobbat hela påskhelgen. Arbetar som sagt i vården, och på påsken kommer alltid en massa anhöriga till patienterna. Då har dom med sig en massa chokladaskar, jättepåskägg, hembakt fikabröd.. osv osv till oss personal för att visa sin uppskattning. Jag tittade inte åt det först. Sen skulle jag bara ta EN pralin. Det lyckades självklart inte.
Ja, då får du göra som Andina sa: Det är bara att bryta ihop och gå vidare!!
Vecka 16
Vikt 58,1 (+1kg)
Midjemått 72 cm (oförändrat)
Där fick man för 3 dagars godisätande i påsk. Sedan i måndags har jag ätit noll kolhydrater, ändå + 1 kg på vågen.
Vecka 17
Vikt 59,1(+1kg)
Midjemått 74 cm (+2cm)
Godis hela veckan, usch, kan inte sluta
Öka fettintaget, det är bästa botemedlet mot sockersug. Själv börjar jag morgonen med kokosolja i vatten (först varmt, sedan fyller jag på till dricktemperatur).
Vecka 18
Vikt 58,7 (-0,4kg)
Midjemått 73 (-1cm)
Äntligen fri från sockerträsket igen :) (åtminstone för denna gång)
Bra gjort Anna!!! Håll fast vid detta nu!
Bra också att du snabbt kommer tillbaka till tråden och tar tag i det.
Men oj då, nu måste jag skärpa mig. Nu har det blivit grädde o jordgubbar lite FÖR många gånger. Råkade mäta midjan såhär dan före midsommarafton. Inte smart. Jag fick en chock. 78 cm!! Sist jag mätte var det 73. *skäms*
Slarver där! Men det går snart bort när du tar tag i det. Inte mer socker till Anna nu…
Idag firar jag ett halvår med LCHF och har köpt en Brietårta att mumsa på ikväll
Grattis på halvårsdagen.
Ett bra sätt att fira med brietårta.
Sätt några ljus i tårtan om det inte blir för varmt! Grattis!

Inspirernade att vecka för vecka se hur dina kg runnit av dig. Grattis!
Har du ätit på något speciellt sätt? Unvikit mejeriprodukter etc?
Tack så mycket, #97 ja jag får prova med några ljus
#98 Nej jag har aldrig uteslutit mejeriprodukter helt, det skulle jag nog inte klara, men jag har försökt att vara lite försiktig med grädden speciellt i början av viktminskning, i övrigt har jag ätit vanlig LCHF-kost och hållit mig runt 10-15 g kh/dag (förutom mina små återfall som jag haft under resans gång)

Tack ditt svar.
Grattis till halvårsdagen