Solrosolja - Solrosfrö
Har en fråga. Vet att solrosolja inte är bra pga all omega-6 men hur är det med solrosfrön då? Kan man äta dom eller borde man undvika dom också?

*Putt* Ingen som vet?
Solrosfrön innehåller ungefär hälften fett så lite frön kan nog funka om man inte är jättekänslig för omega6 (astma odyl). Här har du näringsinnehållet: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11212&lang=sv

Tack för svaret. Annika säger ju att man kan ha lite solrosfrö i filen och då blev jag lite tveksam.
Ang solrosfrön har jag just läst att de är inte bra au naturel, men tillagade försvinner en del av giftigheterna. Omega-6 är förstås ändå kvar. Så lite rostade solrosfrön i filen är säkert okey, förstås beroende på hur mycket Omega-6 du får i dig i vanliga fall. Alla bäckar små. Kan du sen byta ut filen mot fetare produkt såsom Turkisk youghurt, så sparar du lite kolhydrater också. Som sagt, alla bäckar små…
usch jag kan peta i mig massor av solrosfrön (rostade och saltade) astma har jag ingen, men vad kan jag drabbas av annars för hemskt?
Sätta i halsen???

Som regel kan man säga att oljor som kommer i sina naturliga förpackningar med antioxidanter o vitaminer är bra mycket mindre skadliga än pressade raffinerade oljor ur samma frö.. sen kan man ioförsej fundera på Omega-6 och kemikalier som växten använder som ett biologiskt skydd.. antagligen mest gift mot mögel och insektsangrepp!!
Förr i tiden så blötlade man alltid säd o fröer eller så rostades de innan förtäring.. men då skall detta antagligen göras direkt före konsumtionen för giftet fungerar som naturligt konserveringsmedel!!!
Jag tro inte det är någon fara med lite solrosfröer i morgonfilen det blir ju inte så mycket.. dessutom så lär fröt åka osmält genom magtarmkanalen utan att du tar upp så mycket av fettet.. hmmm varför skall man då äta det från första början!!?? 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
för att dom är smaskiga?