Tomt i köksskåp och lådor
Igår när jag var i Borgå och träffade Rapu och Finntroll så blev det tal om vad man har i sina skåp som inte har använts på länge. Det fick mej att inventera och -jodå- bäst före datum på spagetti, nudlar, allehanda mjöl och gryn hade gått ut för åtminstone 2 år sedan. Så nu blev det tomt på hyllorna, minsann. Allt ut i soptunnan. Jo jag är nog lärd att inte kasta bort mat - men till vem skulle man kunna ge urgamla mjölprodukter? Vem vet vad för husdjur man kunde hitta i dom påsarna! Nu har jag förstås också tömt några T-wares fina burkar där det fanns müsli och olika gryn av obestämd ålder. Nu tar de ju upp plats också. Kunde kanske fylla dom med fläsksvålar eller nåt. Jag fick en påse fläsksvålar av Rapu, men dem lönar det sig inte att lägga i en burk för de är snart uppätna. Här i Finland finns det inte att köpa fläsksvålar. Kanske vi borde fråga efter dem ofta och i alla butiker vi går in i. - Har ni fläsksvålar? -Nja, i köttdisken kanske? ??
Nåja, visst var det skönt att få skåpen och lådorna uppstädade men tomt ser det ut! 
Haha, så är det för mig också, det gapar tomt i skåpen! Tänk om man kunde sätta in ett extra kylskåp istället, för det är minsann alltid knökfullt!

Duktigt tamari! Roligt att du blev så konkret inspirerad. Jag borde också titta efter, tror det nog kan finnas gamla lasagneplattor på översta hyllan.
Jag håller med, duktigt! Jag har själv också tömt ut skafferiet på gamla produkter. 1½ år sedan jag började med LCHF! Har tyvärr fortfarande några skåp kvar att tömma, men det är snart semester och då skall man ju inte lata sig??????
Jag ställer gärna upp och skickar ett paket med fläsksvålar till Finland, tycker synd om er (även om jag själv inte äter dem). Men frakten kan nog kosta en del förstås. I längden är det väl bättre att tjata i affärerna, men kniper det, så ställer jag upp!

Tack lizaohman för erbjudandet. Fraktkostnaden blir säkert för stor! Jag far antagligen till Sthlm i augusti och kan inhandla ett större antal påsar! Behöver säkert tips om var man hittar en lämplig affär där fläsksvålar finns!. Den frågan är väl värd en ny tråd!
Ja det behövs färre skåp för skafferivaror men en kyl och en frys till vore bra att ha. Jag har bara en sån där delad kyl/frys (en liten kyl upptill och lika stor frys nertill), räcker ju ingenstans…
haha jag förstår er verkligen! det enda jag öppnar skåpen för är kakao, suketterna och ev kokosflingor.. WOW vad mycket plats det behövs då! hahaha
Jag blev så inspirerad så jag gick igenom mitt skafferi… jösses, det blev inte mycket kvar alls där inne. Dottern tittade storögd på mig och sedan i skafferiet. Kvar stod några pastapaket eftersom dom äter pasta då och då till maten. Känns nästan onödigt med ett skafferi men å andra sidan så fick jag ett extraskåp till alla grytor och bunkar som alltid tar plats.