Bacon
Min dag har ängnats åt div inköp, tanken var lite uppgradering av datorn. Väl i Gävle så fick impulserna styra, på hälsokost blev det magnesium och viamin D. Till Valbo köpis och en mackapär för grillad kyckling, påminner lite om en apelsinpress utan topp, man skall hälla i någon form av vätska typ öl, vin, jouce eller valfritt sedan trär man på galningen stående och grillar inderekt. Sen vidare till Citygros och hittade bacon i rulle för 52kr/kilo, fortsatte till ÖB för lite annat inköp. jag fatnade vid deras kryddhylla, stora förpackningar av div mixkryddor och inget E621, väldigt låga priser. Vaniljstång som är betydlig längre än Santa Marias för 12 kr. Var även på Jula så där blev det en stavmixer +grillkol
Vad är bacon i rulle? 

Det undrar jag med..

Dra ut, vik, och riv av mot den tandade kanten?

*lol* 

Om man tar c:a 10 paket bacon och lägger omlott sedan rullar i hop det så får man bacon i rulle. Det står bacon i rulle på paketet och det ungefär 1,3 kilo. 52 kr kilot är i alla fall ett bra pris

Snabbgross säljer också bacon & stekfläsk på rull, ungefär samma prisklass.
OBS! Rulla upp och plocka isär innan du fryser in det! Det är ett elände att få loss lagom bitar om man fryser hela rullen.
Fabricati diem, pvnc!
#0 "en mackapär för grillad kyckling, påminner lite om en apelsinpress utan topp, man skall hälla i någon form av vätska typ öl, vin, jouce eller valfritt sedan trär man på galningen stående och grillar inderekt"
Både jag och maken har antagligen solsting, för vi förstår inte vad du köpt för mackapär? Vi har efter en stunds diskussion fått klart för oss att det inte är DU som är galningen i alla fall hehe. Är det ett grillelement inne i mackapären? Som funkar fast det är vätska i den?
han ska grilla en tupp om det ska vara en som gal iallafall, så långt kom JAG i mina spekulationer!

Varför ska man frysa bacon?
Man ska äta det till frukost. Det hinner ta slut långt före bäst före datum.
Rullförpackningen är ganska bra men Eldorado bacon från Willys går också bra fast det inte är rullat.

Jag har nog erfarit att bacon kan surna i kylskåpet när man har ett stort paket och bara tar lite i taget. Men är det förpackat i såna där platta paket som ligger på en rulle så tror jag inte att man borde behöva frysa det. Om man inte har öppnat den enskilda förpackningen ska det ju hålla sig ganska länge.
Men har man baconfrukost varje dag så tar det ju slut innan det blir dåligt. Det är bara att jag kan tröttna på bacon och ägg till varje frukost och i stället ta café au lait och ostrullar en del dagar, och då går ju inte baconpaketet åt så fort. Jag brukar köpa Willy's stora paket med bacon på omkring ett kilo, och då delar jag det i tre varav jag fryser in två och använder ett först och plockar fram nästa när det börjar ta slut.
Här har vi baconfrukost så gott som varje dag åt hela familjen, men ändå så surnar baconet efter ett tag, det går alltså inte åt tillräckligt fort (1.3-1.9 kg:s förp.)
Vi har märkt att vi äter betydligt mindre volymer mat numera och har på så sätt fått dra ner veckoinköpen något eller frysa in delar av det som är i storpack…..
men! Var det verkligen förpackat bacon som rullats?

Var kanske lite otydlig när det gäller grillad galning. det här är ett ganska vanligt sätt i USA att grilla kyckling. Man kan lika gjärna ta en kapad ölburk och kona den upptill men Weber har tillverkat ett tillbehör som funkar om man nu inte dricker öl (slipper att leta burkar i papperskorgar och dylikt) I centrum häller man i önskad dryck tex whisky,konjak,öl,apelsin ,lime, vin eller vad tänkas kan sedan trär man kycklingen stående med önskad yttre kryddning. Ett måste är att man har en klotgrill eller gasol, i en klotgrill har man (helst briketter) briketterna på två sidor och galningen i mitten. Om man använder en ölburk rekomenderas en folieform under galningen. Hoppas det här förklarar lite bättre. Försökte lägga in två bilder på bifogade filer men klarade inte av det så det får bli så här i stället

Så vätskan liksom smaksätter kycklingen inifrån? Och får förstås en del smak av fågeln också - kanske blandas i saften som hamnar utanför kycklingen?