Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1681 ggr
solochsol
0

fett

hur mycket fett kan man äta per dag och gå ner i vikt ?

för några år sedan gick jag ner 28 kg men är på väg upp igen och tänkte att med hjälp av lchf gå ner tio kg, men jag klarar inte det själv utan behöver hjälp. finns det någon här som är villig att hjälpa mig med vad jag skall äta och hur mycket. jag är desperat eftersom jag har låtit det gå för långt

nobban7
0

Hej och välkommen! Svårt att säga vad och hur mycket du ska äta eftersom det är väldigt personligt hur man reagerar på kosten. Börja med att läsa Vanliga frågor & svar i vänsterkolumnen. om du tittar på inläggen under lc-kost för nybörjare får du säkert också många tips. Lycka till!

Maia
0

En annan sak som kan spela in är om du, när du gått ner de tio kilona, är normalviktig, eller om du fortfarande har en avsevärd övervikt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

solochsol
0

jag har 10 kg övervikt

solochsol
0

jag slutade röka för 6 mån. seedan och har haft vansinniga sug efter att röka och har stoppat i mig glass i stället

dufva
0

Du behöver inte fundera över hur mycket fett du kan äta utan snarare se till att du inte får i dig för lite!

Kolhydraterna däremot ska du skruva ner rejält Glad.

Ta dig en titt på recepten med hemgjord lchf-glass istället för den som finns i butiken, så kommer det att gå bättre med övervikten.

matsmurfen
0

Hej och välkommen!

Du måste lära dig vad maten innehåller, främst var kolhydraterna finns så du kan "undvika" dem, men även var fettet finns eftersom det är fettet du ska ersätta kolhydraterna med. Använd Fineli.fi eller SLV's databas för att söka rätt på information om vad maten innehåller. Använda "rena" livsmedel i så stor utsträckning det går, d.v.s sådant som bara innehåller en enda sak, t.ex grädde och creme fraiche (se upp för karragenan i grädden, välj annan sort utan).

Tänk också på att LCHF inte är en "snabbfix" för viktminskning, det är snarare en livsstil på lång sikt. Förhoppningsvis kommer du att upptäcka detta under tiden du går ner och vill sedan inte gå tillbaka till något annat. Exakt hur bra du lyckas med detta beror till stor del på hur mycket kunskap du skaffar dig!

Lycka till!

solochsol
0

jag har gjort äggmjölk och smaksatt med vaniljsocker, är det bra, 2 ägg, 50 g smör och vatten har gjort det ett par ggr om dagen och varit mätt i flera timmar. jag dricker ganska mycket kaffe och har röd mjölk i, kanske skall jag sluta med mjölken ? och ersätta den med äggmjölk ?

[Pennylane1]
0

Det kan vara en god ide! Eller grädde, inte röd mjölk helst! Jag tar ibland ägglatte ibland kaffe med grädde med en skvätt vatten i för att minska lite på kolisarna.

solochsol
0

ok, jag trodde röd mjölk var bra, jag skall from i morgon vara jättestrikt med kolhydraterna och ta det här på allvar och använda mig av den här sajten för viktminskning. tack alla som engagerar er, vi hörs

[Pennylane1]
0

röd mjölk har i och för sig inte mer än 5 % kolisar, vilket man brukar rekommendera som övre gräns för livsmedel, men det springer lätt iväg om man tar en skvätt här och en skvätt där! Två dl är då 10 gram kolisar och många försöker hamna på max 20  (finns dom som håller sig under 5 också)

Bortsett från den låga fetthalten, man ska försöka välja de fetaste alternativen!

MimLan
0

Skulle vilja tipsa om att sluta vara så desperat. Det finns inget positivt, vare sig för kroppen eller för ditt medvetande med att stressa.

[Marja-Liisa]
0

-

Zepp
0

Du skall ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. om du bara drar ner på kolhydraterna så lär du få energibrist!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mazen
0

Äggmjölk är helt okey men inte vaniljsocker, istället för smör kan man ha  coscosa som är ett kokosfett med smak. Till kaffet kan man ta kokosfett utan smak. kokosfett kan man köpa hos hälsokost men är dyrare än smör särskilt den med smak, Smaksätter min äggmjölk med lite kakao

[Pennylane1]
0

oj då , missade vaniljsockret! Nej det är förstås inte bra nej… men smör är väl helt ok? Cocosa finns även utan smak, brun burk är utan. Det funkar lika bra med det billigare kokosfettet också.(i matvaruaffären)

pema
0

man kan ersätta vaniljsocker med vaniljpulver, är lite dyrare men man använder inte så mycket.