Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1832 ggr
ingerctina
0

Salt!?

När jag tidigare ätit enligt VV eller något annat kaloriräknande så har jag märkt att jag går upp om jag äter något som är väldigt salt, ex sill.

När jag äter något väldigt "salt" nu t.ex fläsksvålar eller sill så märker jag inte smma sak.

Så nu funderar jag på det lite. Inte så viktigt men man klurar ju på oviktiga saker ibland.

sepersl
0

salt binder ju vatten så det kan förklara viktuppgången. Varför det inte händer med lchf kan jag inte förklara men kanske är det så att salthalten på något sätt i kroppen är mer stabilt (lägre?) så det inte binder?! Jag vet inte, men gissa kan man ju alltid Flört Förhoppningsvis kommer det någon klok snart som verkligen kan förklara!

Viktor-88
0

Vad för sill rör det sig om?
Saltsill? Rökt/Saltad sill? Eller vad jag antar att du menar: Burksill.

Burksill innehåller 14~22 gram rent vitt farin per 100 gram.

dufva
0

Effekten att salt binder vatten i vävnader uppvägs med råge av att vi har mycket lägre nivåer av glykogen (sockervatten) i kroppen.

ingerctina
0

Sill var väl egentligen ett dumt exempel men kan jämställas med bacon, fläsksvålar eller nåt annat salt och gott….

Men jag köper att vi har lägre nivåer av glykogen…

[Marja-Liisa]
0

Och att vi på LCHF får in mindre gömd salt som finns i bröd och färdigmat, pasta etc. Jag får salta maten extra och nu på sommaren tar några korn av havssalt till drickvattenkannan, annars mår jag dåligt av värmen.

Zepp
0

Kroppen har en utmärkt förmåga att göra sig av med för mycket salt.. vi blir törstiga och kissar ut överskottet.. däremot så har vi ingen bra mekanism för att varna för allt för lite salt.. samantaget borde det innebära att vi under evolutionen haft ständig tillgång till ett överskott av salt.. antagligen handlar det om att våra förfäder levt vid havet och fått i sig mycket havsbaserad föda!??

Salt tas upp bra via matsmältningen men kroppen reglerar salthalten rätt bra i blodet via hormoner!

"ADH höjer blodtrycket genom att minska utsöndringen av vätska till urinen. Det sker genom att upptaget av natriumjoner ökar från primärurinen, vilket gör att vatten följer med genom osmos."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.