Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2546 ggr
Pussgurkan
0

Nybörjare handlar....

Var och handlade igår…. OCH jag hade med gubben -> om jag var lite klädsamt Flört förvirrad så skulle ni sett honom Skrattande 

Han gick för att köpa chips medans jag stod och tittade på nötter. Gubben "hjälpte" mig och sa "här är de som du ska ha…" och plockade fram mina vanliga nötter (nötmix med blåbär och russin). "Nopp, sa jag idag ska jag ha …." och så letade jag och läste och tillslut fann jag paranötter.

Sedan var det in i mjölkdisken… jag plockade till mig kokosfett + grädde + smör x 2 paket + crem facihe. Gubben tittade på  mig och sa "tja det kan ju vara bra att ha nu till midsommar…"

Sedan ut i affären; hittar bacon i 3-pack = tog 2 sådana. Hittade broccolipåsar = tog 3 sådana. Tog en flaska rapsolja (trots att vi har en redan) - tänkte göra smaksatt olja.

Jag VET att detta med LCHF skulle han ALDRIG fatta. Hans familj, speciellt hans mamma och syster äter nyttigt -> dvs inget extra fett + skär bort fettet, massor av potatis och kokta morötter, sallad och de äter SMÅ portioner. MEN det som det "glömmer" är att det nästan alltid dricker saft och förmiddags fikar MED kakor till.

Nu blir det ett "nytt" liv för mig…. HUR ska jag kunna få i mig fett då vi äter tillsammans? Och HUR ska jag kunna undvika kolhydrater? Jag vet att man borde kunna säga att nu så äter jag LCHF osv MEN det kan jag inte, de skulle inte förstå och jag skulle inte orka ta disskutionen. Men det löser sig på något sätt….

OCH det var kul att handla och se gubbens min….

Floydian
0

Glad Ja, man kan chocka omvärlden lite när de ser ens nyttiga, näringsrika mat.

Jag skulle föreslå att du äter det du får/ska äta av det som bjuds när du äter med andra och så kompletterar så att du får i dig tillräckligt med fett. Fixa så att du har kryddsmör, CF-röra och ost att lägga till och ät kött, fisk och grönsaker (ovanjord). Räcker det inte så ordna mellanmål, ostskivor med smör, ostbitar… gör en smarrig LCHF-efterrätt, vispgrädde och hallon eller en Chokladmousse då och då…. Kanhända tycker folk att du äter onyttigt och kommer bli sjuk/gå upp i vikt, men du vet ju bättre eller hur?

Det man måste tänka på när man lagar mat till/bor ihop med sockerätare är att de inte kan kombinera vår gräddsås och vårt smör med deras sockermat (potatis/pasta/ris/bröd) för då kommer de må dåligt och gå upp i vikt.. värre än med "bara" sockerkost, eller vad säger ni andra?

Floydian
0

PS se upp med rapsoljan förresten, har hört att den minsann inte är så nyttigt….

ebet
0

Det var roligt att läsa!

Min 'gubbe' förstod vitsen från början, ändå tog det ett år innan han bad mig att sätta en kolhydratgräns för honom, typ om han tar en potatis, hur mycket är det osv. För då efter ett år var han tvungen att erkänna att han mådde mycket bättre. Så tålamod…

Pussgurkan
0

#1 ÅHH hallon och grädde … mums

Men vad är CF-röra?

#3 Min gubbe kommer ALDRIG att äta enl LCHF - dels är han för ointresserad men framför allt så kommer han ALDRIG att sluta med smågodis och chips.

nyborjare08
0

CF = Creme Fraiche

Just det sa min gubbe också i början. Han var SÅ tveksam. Men nu är han med på banan med besked Flört När de små liven börjar "tro" att det är deras egen idé så verkar det plötsligt inte så dumt…

Pussgurkan
0

Skäms åh så dum jag är…

Jag ska ha med "egen mat" till jobbet i natt. Alla skulle ha med sig egen mat och så ska vi "fira" in midssommar - jobbar hela klabbet. Tänkte ha Sallad med kyckling och någon röra/sås till. Hur bör jag göra röran/såsen så det blir tillräckligt fett + väldigt gott + att det ser ut som vanlig mat Flört Vill inte berätta för de jag jobbar med….

Floydian
0

#4 om att aldrig sluta äta vissa saker. Det trodde nog jag oxå skulle bli svårt, men jag var beredd att försaka dessa saker. Upptäcker nu att jag inte försakar någonting. Jag VILL INTE HA. Men det hade jag nog inte trott på innan. Många har ett sockermonster på axeln! Flört

nyborjare08
0

Blanda creme fraiche med majonnäs och en liten klick chilisås och chilipulver t ex. Eller curry. Det blir kryddigt och gott och ser ut som en "vanlig" dressing men är fet och smarrig Glad

Pussgurkan
0

#7 jag kan hålla med - en gång i tiden drack jag inte vatten utan bara läsk, MINST 1,5 liter /dag. Nu har jag jättesvårt att dricka läsk elelr saft. Jag dricker i stort sätt bara vatten och the och ibland kaffe. Man kan ändra sig. Men min gubbe … sällan!

#8 låter gått men jag har inte chilisås - bor på landet och kan inte handla men jag kan nog röra ihop något av de andra ingridienserna.

nyborjare08
0

Nu ska jag själv åka och handla till midsommar på lokala lilla ica nära. De har nog börjat vänja sig vid att vi köper typ 2 l grädde, 4 pkt bacon och 1 kg smör åt gången men jag undrar vad somliga tänker när de ser min matkorg Glad

fenixthebasketcase
0

Hehe, jag brukar spana efter LCHfare genom att smygkolla i deras varukorg. :P

nyborjare08
0

Mm jag med! Men har inte hittat nån, än. Fast orten jag bor på är så liten. Kanske är det lättare att hitta nån frände i större städer? Har du hittat nån?

fenixthebasketcase
0

Jag har trott att jag hittat någon. "Yes! Bacon, grädde, färs och…. va? FUN LIGHT?!"

Så nä, sökandet fortsätter.:P

Pussgurkan
0

2 liter grädde?? Nu blev jag chockad - jag köpte 3 dl fast jag hade ca 2 kvar…. ar inte helt vant huvudet med att jag kan äta grädde…. Har precis en disskution med hjärnan om att dricka kaffe MED kokos fett!

nyborjare08
0

Det blev "bara" 1,5 liter grädde denna gång Flört 

Jag har försökt äta lite mindre gräddprodukter på sistone och då har det faktiskt inte blivit så mycket grädde. Men i vanliga fall använder både jag och sambon grädde i kaffe och te, grädde i morgonäggröran och gräddsås till maten. Då går det åt en del och man vill inte handla varje dag! Och nu är det midsommar och det kommer att gå åt lite mer eftersom jag inte tänker snåla på grädden de närmaste dagarna Glad Tänkte nog göra nån irish coffee i helgen också.

Jag brukar ha både grädde och kokosfett i kaffet Flört

Halvdansken
0

#13. Han hade kanske problem med myror hemma i trädgården?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fenixthebasketcase
0

Haha, ja det har du kanske rätt i!

Kanske ska fråga det nästa gång jag ser någon köpa funlight. 50-50% chans att jag blir idiotförklarad. :P

pyre-lena
0

Det där med att diskutera hur man äter är lite roligt.

Vår familj var i helgen till ett par släktingar och hälsade på. De äter minilätta, lättmjölk och dylika hemska produkter medan vi äter standardmjölk, bregott och smör. Vi tog med ett paker smör och ett paket bregott och eftersom de vet på ett ungefär hur vi äter så var det inga problem.

Men när jag tog fram min magmedicin Forlax (jag blir trög i magen pga mina mediciner) så undrade kvinnan i familjen om det var mot högt kolesterol Förvånad hon hade lite förutfattade meningar skulle jag vilja påstå.

Sen att min sambo gått ner snart 30 kilo och jag gått ner 23 är inget som tas upp utan hon är fettskrämd och vv frälst och tycker det funkar för henne trots att hon svälter sig själv i veckorna för att få äta "normalt" i veckorna.

Undrar om hon oroar sig för oss och vår kost *fundersam*

skogs-tolva
0

Hallå där fenixtehbasketcase - JAG är LCHF:are, med grädde bacon etc i vagnen, men ibland blir det en flaska fun light…. Faktiskt, fast den brukar räcka länge länge…

fenixthebasketcase
0

Oj, då ska jag kanske inte ha förutfattade meningar om era kundvagnar. :)

lil-sis
0

I min LCHFkorg (idag tre påsar fläsksvålar, en liter grädde) kan det även finnas pepsi max. Inte varje gång men lite nu och då. Idag fanns det både en stor och en liten pepsi max Cool Den lilla intogs på bussresan hem tillsammans med kanske 50-57g fläsksvålar = min frukost (vid 13-tiden).

De kollar inte så mkt på Willys på Kungsgatan faktiskt. Antar att det finns värre korgar än mina :)

pyre-lena
0

Jag som kassapersonal tänker faktiskt inte så mycket på vad folk handlar om det inte är helt och fullkomligt fel. Ibland skulle man vilja informera hur vissa livsmedel påverkar… men jag vill ju gärna ha mitt jobb kvar Obestämd

Det är inte allt för sällan väldigt överviktiga människor men överviktiga barn kommer in och handlar helt fel… men det är ju min åsikt och inte deras. LCHF är ju mitt beslut och det andra de handlar är deras beslut… *suckar* Jag ska nog börja missionera med mitt LCHF budskap Skrattande men inte på jobbet då. Får väl ställa mig utanför den andra stormarknaden här i stan Flört *fnissar*

fenixthebasketcase
0

Det blir kanske en vanesak, till slut skiter du väl i vad folk handlar efter att ha suttit där i 6 timmar och hört det där eviga tjutandet. :P

pyre-lena
0

*fundersam*

Nja jag kan sitta/stå där en hel dag men jag kan i alla fall inte låta bli att bry mig men plippet stänger man av efter ett tag… nu har ju jag mest stått i självscanningen på ett tag & då kanske man tänker mer och har en annan kontakt med kunderna… men låta bli att bry mig kan jag inte.

frukaos
0

Jag tror att LCHF tilltalar många män/killar/gubbar. Det är lite grabbigt att äta fet mat och se'n är det intressant när man börjar fatta sambandet mellan kolhydrater, insulin, fettinlagring osv. Har märkt många av mina killkompisar som börjat med LCHF för att dom äntligen blir mätta när dom "bantar" fortsätter när dom märker hur bra dom mår. Dom skiter dom i vågen och lever gott helt enkelt. LCHF ftw, som datornörden skulle uttrycka det :)

Pussgurkan
0

Jaha, då har det hänt. Igår så blev det så att jag och svärmor handlade tillsammans. Var lite "rädd" för detta innan - trots att jag har en underbar svärmor. Först handlade vi lite kläder till mig - jag såg att hon "reagerade" på mina stora storlekar (även om de nu är mindre än innan vilket hon inte vet).

Sedan var det dags för att handla mat. Jag tog en vagn, skulle inte ha så mycket så hon delade den med mig. Jag la i 3 st 1,5 liter grön mjölk till gubben (dricker inte mjölk själv), 3dl grädde, jordgubber, 1 bröd till gubben, så blev det lite olika korvar med hög kötthalt + låg kolhydrathalt.

Samtidigt så går min svärmor in bland grönsakerna och tar sallad, tomat, potatis mm kommer tillbaka lite "upprörd" över att butiken inte hade salladsdressing

-"jo, sa jag, den står där" och pekade. Hon säger då att de bara hade den jättefeta - inte den hon skulle ha på 3%. Jag säger inget.

Påväg till kassorna och jag tar 1 stor påse chips (till gubben) och 2 påsar fläsksvål till mig. Svärmor tittar på mig men säger inget. Trots att hon ca 20 minuter tidigare var tvungen att inse att jag inte kan ha storlek 44 på byxor som hon tycker är stort. (jag har 48 eller 50 beror på byxan)

Undra vad hon tänkte, eller det vet jag - det syntes i hennes ansikte.

Beroende
0

Min man hoppade på detta direkt och mår så mycket bättre. Han som varit helt skakig innan lunch förut och nu kan han upptäcka vid ett tiden att han kanske borde äta (men är inte särskilt hungrig)

#21 Vart får du tag på fläsksvålar. Vill så gärna få  tag på det så jag kan panera och så även knapra lite på.

#17 Eller så kan det vara att det finns barn i huset. Min varukorg består bara av kött och fett, blomkål och broccoli samt någon typ av saft till barnen. De får även potatis och makaroner också någorlunda balanserat. Det kan ju också vara så att man väntar gäster och då kanske man bjuder dem på lite iskall saft istället för ett glas isvatten. Det är ju mitt val att äta LCHF och de måste ju få göra sina val självaGlad

Pussgurkan
0

Jag köpte fläsksvålarna på Willys - men de har 2 typer i min affär så det gäller att ta rätt, de UTAN kolhydrater. Lätt att bli lurad.

Beroende
0

#28 Nu har inte vi Willys här men ligger de i frysdisken eller vad? Är de råa eller är de tillagade?

Floydian
0

Friterade i snackshyllan. Mr Chipps.

Beroende
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm såna som ser ut som baconsvålar, är det sånt här?

gyllenetider
0

#2 Jaså? Hmm… varför skulle inte den vara nyttig då? Innehåller iaf noll kolhydrater….

Wildrat
0

#32 Rapsoljan innehåller inte de bästa fetterna men det är överkurs.

gyllenetider
0

#33 Aha ok då vet jag det. Jag har köpt rapsolja hela tiden nämligen… vad rekommenderas istället då? Inte kokosfett utan vilken olja. Olivolja? Matolja?

[Pennylane1]
0

Oliv och raps är den bästa av oljorna trots allt, men kokosfett  är det bästa fettet. Man ska inte steka i olja för den oxiderar då. smör eller kokosfett till stekning. Lite olja till dressing.

gyllenetider
0

Ahaa då vet jag. Jag steker oftast i rent smör bara. Ok ibland har jag i lite olja oxå men inte ofta.

Förresten…. jag läste uppe på inläggsstartaren #0… att hon köpte kokosfett i mjölkdisken… det var väl inte det silvriga paketet du köpte?? För jag har för mig att det inte är DET kokosfettet man ska köpa… eller har jag missat nåt??

fenixthebasketcase
0

Ja det har du faktiskt rätt i! Så långt har jag inte tänkt.. >< Hade nog inte ätit bacon den dagen så hjärnan var inte  riktigt på topp. :P

lizaohman
0

#36 det råder delade meningar om kokosfettet. Jag köper kallpressad med doft och smak av kokos. Det är dock dyrare än silverpaketet. Jag med flera tror att det kan innehålla kopra (torkad kokos, som kan vara rätt gammal). Vad jag förstår av tidigare diskussioner så kan oljan i silverpaketet vara mindre nyttig. En del har rapporterat att de lättare mår illa av denna olja. Tips: ät inte kokosolja på kvällen, kokosoljan ökar metabolismen, så man kan få svårare att somna och vissa får mardrömmar. Illamående kan också infinna sig. Men som sagt, det där med kokosolja får man prova sig fram, och det är också en fråga om ekonomi. Hälsokosten är inte billig. Den godaste och billigaste (med smak/doft) jag har hittat finns på www.crearome.com

Floydian
0

#38 .se så fungerar länken. Glad

gyllenetider
0

#38 Tackar så mkt för informationen… jag tror nog jag lägger ner lite mer pengar på att köpa det i hälsokosten den dagen jag väljer att köpa kokosolja. Det där med mardrömmar samt illamående låter ju inget vidare. Usch!

Tack för länken oxå! Ska kolla in den nu!

[Pennylane1]
0

jo ,men det gällde all kokosolja… mardrömmar samt illamående om man tar det på kvällen. För vissa, långt ifrån alla!

gyllenetider
0

Jag förstod att det gällde all kokosolja. Och med min otur så skulle jag säkert råka ut för det om jag tog det på kvällen Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

Fast jag undrar om det är så många, det finns någon tråd om det och det var kanske fem som skrev att de hade problemen, vi är mer än 9000 här… sen kan jag ju inte garantera att alla som har problem har skrivit Flört

fenixthebasketcase
0

Vi kanske ska rösta om det? Lägga upp en tråd där folk kan kryssa i om man blivit dålig av det eller inte. Jag är en av de som blev riktigt riktigt sjuk när jag åt kokospannkakor två dagar i rad. Isch..

Pussgurkan
0

#36 jo, jag köpte den. Den är billigare och jag ville testa OM jag överhuvudtaget ville använda kokosfett - nästa gång blir det nog från hälsokosten…. tror jag. Tycker om att det INTE smakar något eftersom jag då inte blir trött på samken *tihi*

nyborjare08
0

#45 det finns kokosfett på hälsokosten som inte smakar något. Cocosa (märke) har en billigare smaklös variant och en dyrare "extra virgin"-variant med smak.

[Pennylane1]
0

#44 det var liksom det som  den där tråden jag pratade om gick ut på … kryssa gick nog inte, (såna trådar kan nog  bara adminisar göra)  eller så gjorde det det, minns inte…  det var bara nån månad sen… om ens så länge

fenixthebasketcase
0

Hm, ja då finns där kanske inte så mycket att göra.

[Pennylane1]
0

fast det gällde kokosfett och inte kokos.Tror inte det är nåt direkt samband mellan illamående av kokosfett och det illamåendet iofs… Såvida du inte hade kokosfett i pannkakorna?

fenixthebasketcase
0

När jag gjorde pannkakor, mixade jag två dl kokos till mjöl, stekte i smör. Kände mig konstig i magen första dagen men trodde inte att det berodde på kokosen så jag åt de i två dagar till. Inte bra!

Beroende
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför ville ingen svara på min fråga om fläsksvålar. Jag har letat fram en bild men ingen svarar. Jag har inte Willys här utan måste skicka någon annan som bor i en annan stad. Då är det ju lite kul om jag vet vad jag ska be dem köpa.

Bilden jag lade in ser ut så här. Är det såna fläsksvålar ni talar om från Willys?

[Pennylane1]
0

Lyka har jag aldrig sett "live" men det är ett av märkena, men på mitt Willys finns bara Mr Chipp's fläsksvålar. Märket spelar ingen roll. Fast många anser att Lykas är bättre.

Bara det står att det är fläsksvålar och inte tex baconchips eller något annat och khinnehållet är 0 så är det rätt

nyborjare08
0

#51 Svårt att se på den lilla bilden (men så sitter jag utomhus och surfar också! Cool). Jag har köpt Lykas fläsksvålar på Citygross och de är jättegoda. Mr Chipps har jag inte provat. Det står på förpackningen vad det är och hur mycket kolhydrater de innehåller. 0 kolisar = rätt val Glad

Beroende
0

#53 Klicka på bilden så blir den större. Nä det blev den inte:-) Det är Lyca/Lyka har nu sett att den kanske kan finnas på coop. Jag måste åka och handla nuuuuuuuuu

gyllenetider
0

Usch jag har läst allt här om fläsksvålar… det är synd men jag klarar inte att äta dom. Nog bara för att jag vet att det är torkat grissvål. Psykologiskt det där hehe för innan jag fick veta det (när jag var tonåring om än inte yngre) så har jag inte ätit det sen dess.