Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4668 ggr
pema
0

Himalya salt

När jag var o handla idag hitta jag ett salt som inte hade några tillsatser alls.

spadermadam
0

Jag brukar också köpa Himalayasalt ibland eftersom det ska vara så "rent". Lite dyrt men ibland kan man hitta det jättebilligt i invandrarbutiker.

[ngupa]
0

falksalt Himalaya salt är billigt, lika som allt annat salt

nyborjare08
1

Observera att Himalayasalt inte innehåller jod, vilket vi behöver!

Saltet har diskuterats i andra trådar, bl a här: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=682506b8-33f4-433c-a100-8ddbd0a4d72b

och här: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=8da811d8-ea40-4019-b6a7-22f45f17bcd3

Muskrat
0

Vad jag vet så är jod inte direkt någon bristvara i dagens diet.

[Pennylane1]
0

nä, kött, en del fisk och ägg har ganska höga halter av jod

pema
0

Läst lite nu och det verkar att om äter normalt, lchf alltså Flört så får man i sig så mycket jod man behöver

fenixthebasketcase
0

Hm.. Jag tror jag köpte salt som innehöll jod. Men det ska man inte behöva om man äter lchf då ? ^^

Sugiyama
0

Var hittar ni info om att kött och ägg innehåller mycket jod, jag har hört tvärt om.

[Pennylane1]
0

# 7 jag tycker inte det verkar så, om man inte är vegeterian

[Pennylane1]
0

det är bara att kolla i en näringstabell

pema
0

ät Kött o ägg så får du i dig jod lite naturligare än det tillsatta

fenixthebasketcase
0

för tillfället äter jag inte ägg, utan mest kyckling och lite mejeriprodukter. Hm. :S

[Pennylane1]
0

kyckiling har mer jod än ägg och annat kött tror jag så det är helt ok

edit, nä inte mer än ägg men hyfsat bra

[Anega]
0

Alger innehåller mycket jod.

fenixthebasketcase
0

Aha, då borde jag väl klara mig. :)

Alger?! Är det någon här som äter alger? :S

nyborjare08
0

Men om man får i sig jod genom kött och kyckling så skulle väl ingen behöva jod via salt alltså? För det som skiljer oss LCHFare mot kolhydratätarna är ju främst fettintaget. Eller? Obestämd

Wildrat
0

Enligt den här så innehåller fisk, ost och äggula en hel del jod.

[Pennylane1]
0

man får 44 ug jod om man äter 100 gram ägg. Dagsbehovet av jod lär vara 150 mg (0,15 mg)

Om jag inte fattat något fel så bör vi få i oss tillräckligt? Kyckling har ca 35 ug, fläskkött runt 30…

(medelvärden för tillagat kött enl. fineli)

nyborjare08
0

150 mg är ju 150 000 ug (hoppas jag fick till antal nollor rätt nu… Obestämd) Det blir mååånga ägg det! Flört Milli (m) är mer än (u) mikro alltså.

nyborjare08
0

Oj, jag läste fel! Ser nu att du skrev både 150 mg och 0,15 mg. Vilket är det som är dagsbehovet?

pema
0

visst låter det mycket, men hur mycket får du i dig om du använder salt med jod. Man äter ju inte så värst mycket salt på en dag Glad

JAUS
0

Från wkipedia:

"Rekommenderat dagligt intag är för barn 40-120 µg samt för män och kvinnor 150 µg (gravida/ammande 175/200 µg). Se vidare RDI-tabell."

nyborjare08
0

Då förstår jag bättre! Så om man äter typ 500 g kyckling så täcks dagsbehovet alltså. Men hur mycket protein får man i sig då? Stämmer det med dagsbehovet protein? Jag har inte räknat alltså. Intressant det här! Glad

JAUS
0

Det finns väl jod i annat än kyckling. Använd minmat och kolla hur mycket du får i dig.

Wildrat
0
nyborjare08
0

Jo det vet jag. Jag tog kyckling som exempel bara och undrar om någon redan har räknat på det.

JAUS
0

Kykling är proteintätt pga att det är så magert. Anka är mycket bättre.

[Pennylane1]
0

# 20 det blev fel ursäkta! det ska vara 0,15 mg ( 150 ug)

enligt denna länk