Jag é här nu!
Hej! Jag, har smugit runt här några dagar och tror att LCHF passar mig. Upptäckte för 5 år sedan att jag var sockerkänslig och slängde ut allt ifrån skåpen och började från början. Efter 3½ år tappade jag greppet och först nu, med den här sajten, så har jag lyckats hejda mig. Är inne på 4:e dagen av LCHF nu och mår toppen….förutom att jag fick en släng av förkylning som grädde på moset, men det går ju över. Kan vara ett resultat av utrensningen också. 
Airams matblogg ligger redan på snabbt tillgänglig plats. Det är så härligt att den här sajten finns! När jag började leva mitt sockerfria liv då för 5 år sedan visste knappt folk vad man snackade om och nu finns det recept överallt! Julmaten som beskrivs här ler jag när jag läser, så fungerade de första jularna för oss. Och så tillkommer nyheter som är mer än välkommet! Så praktiskt att låta andra utföra experimenten och själv bara behöva följa recepten.

Hej och välkommen hit!

Välkomen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Välkommen hit, välkommen hem!
Fabricati diem, pvnc!

Varmt välkommen ! 
Medarbeterare på Kost
Mycket välkommen!! Här finns goda råd för allt.

Tack så väldigt mycket för välkomnandet! 
Vet ni vad som hände mig nyss?! He-he. Till kvällsmacka har jag stekt ett gäng med tunna pannbiffar, ren nötfärs stekta i smör förvarade i kylskåpet, och skivade ikväll tunna skivor smör och lade på och toppade med pergamentstunna skivor gurka. Sedan satte jag mig framför TV:n och mumsade.
Och glömde bort att förfasas över att det var rent smör och inga ostskivor!!!
Jag har ju bävat för att äta fett så där rakt utav! Vanan sa mig att det var ost, såg ju ut så i ögonvrån, och smakade inget särskilt. Så nu tycker jag i alla fall att jag kommit en ganska stor bit på väg som lchf:are.

Visst är du det och välkommen föresten!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkommen!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 Helt klart hard core LCHF! Välkommen i gänget!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#9 *Big smile* Japp, känns så!
Idag har jag dessutom lånat Skaldemans bok på bibblan och efter att ha läst inledningen gick jag in på bokhandeln och beställde hem den i pocketupplaga. Jag hävdade med bestämdhet att "alla boklådor med självaktning har den i sina hyllor." Så han lovade att ta hem några. 
(Okej, jag fick honom på fall genom att påpeka att i enkla drag skulle han själv kunna fortsätta äta sin goda mat och ändå bli av med den där; och så klappade jag honom på hans korpulenta mage.) 

#10 bra jobbat!!! så ska det göras.. och pocket kostar inte mycket att ta in så han kommer nog se att de lönar sig!..
super, passa på att läs litsfelt också, väldigt lättläst och tillgängligt.
btw, Ewerhof från Lockig.se?

#11 Jodå.
Man é ju lite överallt å petar, liksom. Självdå?

Å nu undrar jag över det här med kroppstemperaturen. Sedan jag började med LCHF så har min temp stigit ifrån att alltid legat på 36,5 till 37,1. Först trodde jag att jag var på väg att bli förkyld, pyttelite snuva och känning i halsen, men det ligger liksom still där nu.
Är det möjligt att tempen kan förändras av att man ändrar kosten så här? Försökte söka på det men alla bara verkar frysa…

Grattis om det nu inte är en vanlig förkylning du fått!
Kan vara detta du letat efter;
"A futile cycle occurs when two metabolic pathways run simultaneously in opposite directions and have no overall effect other than to dissipate energy in the form of heat.[1] For example, if glycolysis and gluconeogenesis were to be active at the same time, glucose would be converted to pyruvate by glycolysis and then converted back to glucose by gluconeogenesis, with an overall consumption of ATP.[2] Futile cycles may have a role in metabolic regulation, where a futile cycle would be a system oscillating between two states and very sensitive to small changes in the activity of any of the enzymes involved.[3] The cycle does generate heat, and may be used to maintain thermal homeostasis, for example in insect flight muscles and in the brown adipose tissue of young or hibernating mammals."

#14 Oh, holy crap! Vad är det som händer? Om jag fattat det rätt,att förstå engelska facktermer är ingen begåvning jag har, så håller min kropp på med att förbränna all glukos som finns lagrad i mig? Eller?

Mnjae.. du förbrukar ATP om jag förståt det hela rätt.
ATP är kroppens bränsle som den gör av olika saker tex fett, protein elelr kolhydrater!
"Energi frigörs när den tredje fosfatgruppen dissocierar genom hydrolys vilket resulterar i adenosindifosfat (ADP). och en fri fosfatgrupp. Ännu mer energi kan frigöras om ATP omvandlas till adenosinmonofosfat (AMP). ATP återbildas sedan från ADP via glykolys, citronsyracykeln och oxidativ fosforylering. På så sätt fungerar ADP-ATP-molekylerna som ett uppladdningsbart batteri som kan lagra energi.
Bränslet till ATP-syntesen är glukos, fettsyror samt aminosyror. ATP kan inte lagras, vilket gör att tillverkningen av ATP hela tiden måste anpassas till cellens förbrukning av energi.
Vid stillasittande förbrukar en människa omkring tio miljoner ATP-molekyler per sekund."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adenosintrifosfat
Man kan även säga att din ämnesomsättning har ökat på grund av att du påverkat Homeostasen genom att olika näringsämnen ger olika hormonsvar!

Okej. Men vad innebär det för mig? Jag menar för utom att jag fått högre temp? Om dom tar ut varandra så borde det ju stå still…eller nåt. *fattar liksom inte ändå* 

Och är det nåt som går över? Eller har jag förändrats? Eller ska jag göra nåt för att förändra det?

Om det nu är det fenomenet så innebär det att din tomgång har höjts något, vilket en del andra oxå har rapporterat om!
Det innebär att din kropp för tillfället slösar energi tills balansen har återställts!
Om det inte skede sådana omvandligar i kroppen hela tiden skulle vi bli väldigt kalla och frysa.. en stor del av din basalmetabolism går åt till detta!
Kroppen bränner det som finns i överflöd.. oftast fett för oss med denna kostinriktningen.

Hjärtligt välkommen Ewerhof! 

#19 Tack så väldigt mycke för förklaringarna! 
#20 Heeeej, B-O!
Ha-ha, det var du som lockade hit mig! Skurk! Nu sitter man ju här med tusen nya frågor om allt….men mår bättre än tidigare. Så……okejdå, Tack för det. 

Haha, ja jäklar, tänkte inte på det… Fast du vet, det ordnar sig - så fort man har en fråga man brottas med, så sätter man bara ut den HÄR, så har man snart svaret… Ja, då ploppar det visserligen säkert upp någon ny fråga på en gång eller senare, men då sätter man "dem" bara i jobb igen. Det är det de är till för… (Fast säg inte att jag sagt det.) Ja, sen åker du förstås snart på jobb själv, med att hjälpa andra. Ja, men eftersom det är det som livet går ut på lite (som de stackars makthavarna inte verkar ha förstått), och man faktiskt inget annan önskar, än att andra ska börja få kamma hem hälsovinster på löpande band som en själv, så är det ju t.o.m. lite KUL det där… Livet som det borde vara (även ute i samhället). Jaja, fast allt det där känner ju du till från div. andra ifokussajter…
Glöm ej fråga mycket här först nu… Å välkommen som sagt!

I förmiddags vägde jag mig och hade gått upp 0,4 kilo. *suck* Magen kändes lite svullen. "Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel, kanske bara svajande så här i början…" Så gick mina tankar. "Nåja", tänkte jag, "det är bara att fortsätta för förr eller senare så fattar jag vad som händer i kroppen och hur jag ska hantera den." Så greppar jag Skaldemans bok och fortsätter där jag slutade senast. Han berättar då om hur kroppen tar tid på sig att fatta vad som händer, oftast ett par dagar. Jag tänkte tillbaka till i lördags… MEH!! Jag valde ju att ta ett avsteg då med en deciliter tranbärsjuice kokt med glöggkryddor! Pucko mig! Det var ett madvetet val och jag hade redan glömt att jag skulle få sota för det. 
Nå, ingen skada skedd, egentligen. Nu vet jag ju vad det berodde på och kan lungt mumsa vidare på fettdrypande köttbitar.

visst e det skönt att veta att det är ens egna val som slår tillbaka.. det är inte det man äter varje dag som vardags mat längre utan det som är det ovanliga.. (för andra vanliga)
jo då, lockig hänger med!.. ska nog beställa vid nästa löning, eller efter.. får se.. blev glatt chockad över effekten på mitt hår..
och neråt går de, mår mycket bättre, bättre kontroll över mat och sötsug..
nu känns det inte som ett straff att bara äta grädde och hallon om man är sugen .. och nog e de gott som glass!!!

Å hej å hå! Här händer det grejer! Jag har gått upp 1½ kilo MEN minskat 4 cm runt midjan och 5 cm över magen! Ha-ha! Det funkar!! Och det på 2 veckors 'frossande' i fett och utan att vara hungrig. Livet är bra härligt!!!

Ta nu fram ett stoort anteckningblock, åsså börjar du att så smått bokföra alla dina hälsovinster… Börja högt uppe, och skriv smått! 

Och nu är jag i den 'magiska' vecka tre! Ta-da! Jodå, jag startar den med buller och bång och får alla symptom och krämpor man kan tänka sig.
Igår hade jag sååå ont i magen (den kändes stenhård och ömmade över solarplexus) när jag gick och lade mig, att jag låg och vred och vände mig i flera timmar istället för att kunna sova. På morgonen var allt som bortblåst. Magen mjuk och oöm. På forumet hittade jag två andra som haft liknande symptom just i början på vecka 3. Det var då jag kom på att jag kommit till tredje veckan. Håller dock sinnena öppna för att det kan hänga ihop med kokosfett i maten också.
Imorse mådde jag illa efter att ha druckit min äggmjölks frukost. 2 ägg+ 1 gula+ 50 g smör till 3dl vatten. Verkligen mådde pyton! En tidsfråga innan 'allt' kom opp igen. Dessutom yrslade det i huvudet och allt kändes 'olustigt' i största allmänhet. Men så mindes jag lite snack på forumet om matmängder och kravlade mig ur sängen och ut till köket. Inte vet jag hur jag lyckades men ner åkte två färsbiffar ifrån gårdagens köttfärslimpa och ett galas gammeldags mjölk. Och trolleri! Illamåendet och yrseln gick över.
Min kropp ville bara ha mera näring. Visst skulle det vara lättare om den visade det med lite mindre smärtsamma tecken?! Typ små prickar i olika färger eller nåt… Grönt=Jahaja, nu är vi sugna på ett glas vätska. Gul=Langa ner lite fett till brasan nu, den håller på att slockna. osv. Men nej, man ska gissa och tolka sig fram tillsammans. *suck*
Men jag kan väl raskt konstatera att det är inte helt lätt att byta livsstil och att det är underbart att forumet finns! Annars hade jag slutat där och då, någon utav dagarna, för rädslan av att förstöra mer än att man bygger upp sin kropp.
Men nu kör vi på tills nästa snubbeltråd!

Kanske för att vi ska LÄRA oss ORDENTLIGT!? Är det inte det som livet verkar gå ut på!? Bra att du var FÖRBEREDD! Kanske borde ha varnat dig. Fast du har väl Skaldeman, som det verkar, så då hade väl HAN varnat dig… Lycka till till nästa snubbeltråd - om den kommer. Det där är nog ganska individuellt. Jag hade inte de minsta problem vid själva övergången, under de första veckorna. Ja, men däremot senare… Om du får kramper, så vet du vad du ska göra va!? Fyll på med lite magnesium, eller kanske helst, kalcium/magnesiumblandning… Kör hårt!

Jaha, så börjar problemen. *suck* Jag har svårt för att hålla fokus på maten. Så fort jag greppat något och jag tror att det ska flyta på så jag kan ägna mig åt annat så glömmer jag att äta. Hopplös! Jag går helt upp i andra saker och kommer tillslut på mig själv med att 'döva' magens signaler med vatten eller att röka lite för ofta. Att det ska vara så j**la svårt att komma ihåg det som ska hålla liv i mig!! 
Så jag gjorde ett överslag på Minmat.se och jag har ätit på tok för lite de senaste dagarna. Så nu tänker jag 'peta in' mer äggmjölk så jag i alla fall får i mig näring. Annars tycker jag liksom inte att det är okej att dricka sig mätt, kroppen behöver den där ritualen med att tugga och så. Jag är väldigt medveten om det och sååå duktig….i teorin. Dessutom kommer jag att äta yoghurt med creme fresh (knepigt ord det där!) till frukost. Jag har svårt med frukost överhuvudtaget och ännu sämre går det om det är varm mat. Problemet är bara att jag är vrålhungrig då jag vaknar. Magen känns som ett urlakat russin och den skriker efter föda. DEN värken går inte att noncalera! Och helst skulle jag vilja vräka i mig massor! Men jag är FÖR hungrig så ingenting passar. Med äckelmin ser jag på det som finns i kylskåpet.
Men jag kommer att få kläm på det. Bit för bit, dag för dag… När jag é 80 kommer jag vara sund, stark och vis! 

Nu går det bättre igen. :-) Har verkligen bemödat mig med att hålla koll på klockan för att påminnas om att det är hunger som magen säger till om och inte bara ett irritationsmoment som ska tystas.
Och så har lite finnar kommit. Yey, jag föryngras! :-D Skämt å sido så är det ändå ganska kul att uppleva att allt är som det ska. Jag utgår ifrån att det är gamla obehöriga saker som vill ut ur kroppen. Har sökt lite här på sidorna om utrensning och det verkar ju som om min kropp följer 'alla andras' kurva för hur kroppen förändras vecka för vecka av denna kost, så jag tar det med ro.

Hallo Ewerhof hur går det?

Ja, Ewerhof, hur går det!? :-)

Å, vad gulliga ni är som undrar! Tack, det är bra. Äntligen, ska jag kanske tillägga. :-)
Det är inte helt lätt det här med att minnas att äta och att då äta rätt också. Jisses. *skrattar* Igår var det riktigt 'down' men jag tror att det var en vändpunkt för nu har jag bestämt mig för att ta en testmånad. Min rädsla ihop med viktökningen får jag hantera på något vis och just nu är det enda jag kan komma på "vräk i dig fett för böveln!" Ha-ha! Jag måste ju tro på det känslomässigt också och inte bara intellektuellt, så att säga. Så nu gäller:
Äggmjölk på 9 ägg och 200g smör att fördela ut under dagen och så SSS:s bantarbiffar till middag.
Har tillbringat kvällen med att steka på mig en massa biffar nu. Med basilika smak vilket var väldigt gott. Dessutom läste jag om att basilika befrämjar matsmältningen och det kan väl knappast vara ett bättre val av krydda?
Så denna första dag har jag varit mätt, utan ont i magen, och nöjd. Jag är nog lite glatt spänd inför detta experiment och hoppas att det ska gå bra. Vikten har ju pendlat lite men just nu står vågen på:
Måndag: 89.4 kg och 103 cm över magen.

Bra jobbat, vi håller tummarna för att din mage håller utan att du får ont!

välkommen hit!

Jaha, nu har jag fått låna Skaldemans bok GI-noll! utav 'min' handlare. Och jag säger bara: Jaha-a! Nu trillade poletten ner. *svär över min egen tröghet* Nu fattar jag vad Skaldemans Ratio är, nu fattar jag att det var mer eller mindre så här jag åt förut (utan att fatta vad hur så gick jag ju ner en massa i vikt) och jag fattar också hur det kommer sig att jag inte går ner i vikt utan står still och trampar.
Så nu känns det lite ljusare. Igen. Man är bra lättroad egentligen. 

…och nu är jag näst intill uppe på banan helt och hållet. 
Först gick jag bara upp, upp, upp… Inget kul alls! Ett tag hade jag panikkänslor för jag överskred min tidigare mesta övervikt! Kände mig som om jag skulle implodera i fett! *ryser* Till slut stannade vågen på 91,1!!! För mig var det en smärtgräns.
Så då tog jag äntligen tag i alltihopa och bannlyste kolisar en tid och satte mobilen på ringning var 3:e timma. Svettigt blev det. Tyckte att jag åt jämt, dygnet runt.
Och nu visar vågen på 86,7 som morgonvikt och magen börjar dra ihop sig. Omgivningen har också börjat kommentera att jag minskat. DET är kul! Så nu verkar det som jag minskar lite men stadigt och så ska det få fortsätta.
Jag har lärt mig någorlunda hur min kropp reagerar på kolisarna och vilka som är 'farligast'. För mig funkar lite avsteg med något godis ibland, men absolut inte ofta. Det hjälper mig mycket att tänka på att jag äter 'som förr i tiden'; vardagsmat till vardags och festmat då det är fest/helg.Jag äter gott och går ner i vikt. Kan livet bli bättre?