Rabarberkräm - mums
Jag fick för mig att göra rabarberkräm igår. Jag tog kanske 6 smala stjälkar rabarber, skar ner i bitar och kokade i litet vatten, så att det knappt täckte. Droppade ner stevia, några droppar i taget - tills spadet inte smakade så surt, men inte heler sött. Bara syrligt och gott. Pudrade över några teskedar gelatinpulver och ställde kallt över natten.
Perfekt rabarberkräm i morse - åt den till frukost med grädde. Mina icke-lchfande familjemedlemmar tillsatte litet socker.
Kul att höra (och hoppingivande)… även jag har kokat årets första rabarberkräm på fm idag. Underbar smak… jag längtar nästan ihjäl mig efter en liten skål kall kräm med gräddmjölk 
Det här är första gången utan redning på potatismjöl skall tilläggas. Jag började precis bli lite nervös för jag tog ändå 3 tsk gelatinpulver till 4 dl. vatten (plus vätskan från rabarbern) och den har hittills inte tjocknat mer än vad viljan/inbillningen möjligen kan utläsa/inbilla sig.
Men då kanske det kommer om jag bara ger mig till tåls lite till… kanske tar det betydligt längre tid att få den att tjockna med gelatinpulver?!
Med potatismjölsredning är den ju tjock direkt när den kallnat klart. Men vi får väl se hur den är ikväll. Kanske kan jag vid det laget döpa om den till "Rabarberaladåb" och får skära den i kuber och tugga i mig den.. och då klagar jag väl över det ;D
MVH!/Kricko.
det tar betydligt längre tid ja, måste iaf bli helt kallt. Gelatinet smälter ju med värmen och stelnar när det kallnar igen.
Fast jag har nån halv känsla av att det inte ska funka så bra med rabarber? Kiwi går inte iallafall tror jag pga ett enzym som gör att det inte stelnar.
Ajsan Penny, tror du det? 
Tjaaa.. inte är det väl omöjligt kanske, fast jag har bestämt för mig att jag läst här att någon annan gjorde rabarberkräm just så här med gott resultat, så jag får hoppas på det bästa.
Återkommer med lägesbeskrivning ikväll… men har det inte hänt något på 10 timmar i kylskåp så händer det förmodligen ingenting framgent heller.
Så håll tummarna för jag har ingen mer rabarber tillgänglig just nu 
Vänliga hälsningar! /Kricko.
EDIT-PS: Men skulle det "värsta" inträffa och den inte tjocknar alls mha. gelatin då tror jag faktiskt att jag kokar om den rackarns "krämen" och reder den med en gnutta potatismjöl… nöden har ingen lag och en tesked potatismjöl kan omöjligt innebära jordens undergång 
Det gick bra med gelatin. När den kallnat på köksbänken hade den inte riktigt tagit ihop. Ställde den då i kylen och i morse hade den riktig krämkonsistens. Kommer inte ihåg, men jag hade nog kanske 4 tsk gelatinpulver till 2-3 dl vätska.
Det låter betryggande, Icegirl!
Faktum är att jag nog faktiskt kan börja ana ett begynnande "daller" i detta nu ;D
Jag ser verkligen fram emot min middag ute på altanen, denna underbart varma och härliga mors dag, bestående av en tallrik rabarberkräm med kall gräddmjölk akkompanjerat av några av caijsavargs "hawaiinspirerade" kycklinglår med sesamfrön 
Vänliga hälsningar! /Kricko.

Måste köpa gelatin o prova, men hörrni har ni gjort Rabarberpaj då???? Det går jag o längtar efter, tänkte att lite vaniljpulver eller vad det heter i lite cremefraiche eller grädde………..
va bra att det funkade! Ja jag googlade och fann att det är kiwi och ananas som inte funkar!
Står Kiwi och Ananas på det gelatinpaket jag har.
Såg rabarber i affären igår, kanske skulle köpa på mig till nästa helg 
Luccy - jag har försökt mig på att göra min vanliga Rabarberclafouti (fransk äggkaka med rabarber) när jag nu en gång hade lite hemma.
Nu blir det ju inget mjöl så som kompensation så idag har jag trixat med malda valnötter som mjölersättning och det blev inte alls dumt.
Men jag ska faktiskt göra ytterligare ett försök och då ersätta mjölet (bara 0,5 dl) med mascarpone. Man har ändå mald mandel/mandelmjöl i orginalreceptet så det gäller att hitta något som tjockar utan att ge för mycket "bismak". Jag har försökt med mald cocos men det gav för mycket cocossmak för att jag skulle gilla det.
Men här kommer ett recept som blir jättegott som "lchf-paj" och jag skriver dit mängden vetemjöl så kan ni mixtra och ersätta själv, efter egen smak.
Receptet är mycket bra som"rabarberpajsvariant" iom att ägg/gräddsmeten är lättare att få till på lchf-vis (med lite ersättningar) än traditionell smulpaj/pajdeg. För där är det nästan bara cocos eller nötter som finns att tillgå som mjöl-substitut och gillar man inte cocos över allt annat så lessnar man tyvärr rätt snabbt på den varianten. Åtminstone jag gör det iaf.
Rabarberclafouti på lchf-vis:
* 500 gr rabarber skuren i bitar
* 2 msk smör
* 2 tsk. strösöt.
* 1 tsk lkanel
* 0,5 dl mandelmjöl
* 0,5 dl vetemjöl (ersätt med malda valnötter, cocos, ytterligare mandelmjöl eller mitt nästa försök som blir med 50 gram mascarpone)
* 0,5 dl strösöt.
* vaniljpulver
* 2,5 dl vispgrädde
* 2 ekologiska ägg
* 2 äggulor
* mandelspån på toppen
Stek rabarbern i smör och kanel, söta lite om du har "äldre" rabarber. Rör ihop alla torra ingredienser och häll i grädden. Blanda alltihop till smet. Rör i ägg + gulor och vispa lite lätt. Smöra en pajform och häll i smeten. Strö över den stekta rabarbern och mandelspånen och grädda i 200 grader ungefär 25-30 min, fast enbart till ägg/gräddsmeten har stannat och blivit gyllene.
Servera ljummen med grädde eller mjuk lchf-glass.
VH!/K.

#7-8: Det går att "desarmera" åtminstone ananasen med chili som neutraliserar det där proteinnedbrytande enzymet i ananasen, Heston Blumental visade i "Kemi i köket" hur man gör
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
# 8 du menar att det står att man kan använda kiwi och ananas? Det var som sjutton, jag har visst ingen koll alls 
Det går även att använda Fiberhusken som förtjockningsmedel om man inte har gelatin hemma.

#11: Nu har du missuppfattat det här, det går inte att använda gelatinet på Kiwi och Ananas, detta beror på, åtminstone i Ananasens fall, att den innehåller ett enzym som bryter ner proteiner och gelatinet består just av proteiner så det blir aldrig någon gele, om du inte använder Heston Blumentals trick vill säga
Nej det står att det inte går att använda till färsk kiwi och ananas.
Sindri - tack för tipset, det var en intressant och värdefull upplysning
Betyder det att husk gör att det tjocknar ungefär som med potatismjölsredning.. eller?
Jag har aldrig använt fiberhusk. Men har en påse liggande hemma som jag köpte direkt när jag började med lchf och aldrig trodde jag skulle klara mig utan bröd (fast det gick ju mycket enkare än jag trodde).
Smakar fiberhusk något, eller förändrar det färgen på det man lagar? Jag vet inte riktigt varför jag frågar det, men i min fantasi har det på något sätt blivit att likna vid kruskakli eller nåt åt det hållet. Men så är det förmodligen inte alls…
VH!/Kricko.
EDIT-PS: Infon om husk är speciellt värdefull, för nu har iof. den där förgrymmade krämen stelnat mha. gelatinet (så det funkade ju iof.)… men vad tror ni hände när jag slog i gräddmjölken *suck*. Det blev omgående 'gröt' av alltihop 
Gräddmjölken löste på något mysko sätt upp gelatinet så hela krämen bara föll isär på ett ytterligt mysko vis.
#13 läs vad jag skrev i #2 o 7… jag trodde att #8 sa att det stod på paketet att det gick…

#16: Jag läste också inlägg #8 och uppfattade det tvärtom, och inlägg #14 bekräftade att jag fattade det rätt.
Vore intressant att veta om Kiwi har samma enzym som Ananas 
ja fast du skrev att jag hade fattat fel och beskrev det där om enzym vilket var precis det ja själv hade skrivit 
att jag skrev "tror" och "har ingen koll" var bara för att jag inte ville verka besserwissrig 

Rabarberkompott e´gott de med
Dela rabarberstjälkarna i mindre bitar
Lägg i en kastrull.
Strö över lite socker (jag använder socker, rabarber är trots allt rabarber), eller söta med stevia eller sötningsmedel.
Koka upp under lock, stäng av plattan och låt rabarbern mjukna på eftervärmen.
Äts med vispad grädde.
jag gör så här (för dem som inte har mikroskräck) lägger rabarberbitarna i en skål med lite stevia eller sukrin, kör ett par minuter tills de är lmjuka sen på med grädde (gärna ovispad) och så njuter jag!

#17 Troligen samma enzym. Finns nog även i papaya.
Tror detta enzym bryts ner av värme vilket betyder att kokt frukt (kräm mao) skulle fungera.
kricko1 - lite sent svar p.g.a. när jag höll på att skriva så small det hos Vattenfall och vi blev utan ström ett tag, och internet låg nere ännu längre..
Men så här är det - nej Fiberhusk smakar ingenting såvitt jag kunnat märka. Det ersätter ju gluten i bak för de som är glutenallergiker så det "tjockar ihop". Jag rör i lite i krämen precis när den är klar så tjocknar den om ett tag.
Det funkar även bra om blandar i något mer flytande i en CF-sås och vill ha den tjock igen.
I nödfall även i varma såser om de inte tjocknar. De blir lite slemmiga i konsistensen, men smakar helt OK.
Har du aldrig provat att göra plättar eller våfflor med husk?
Går bra att göra grogg också på rom, bubbelvatten samt koncentrerad rabarbersaft sötad med sukrin och massor av krossad is…

Hej!
Jag är ny här och ny med LCHF och kastar mig rakt in i rabarberdiskussionen! :)
Jag såg Nigella (tror jag) för ett par år sedan göra rababerefterrätt på engelskt vis. Hon smälte rabarber med socker i ugnen och vispade en försvarlig mändg grädde. Sedan vispade hon ner den smälta rabarbern i grädde och serverade som kyld efterrätt. Det borde väl gå att göra med stevia också (som jag nyss upptäckt tack vare er!)?

#24: Smälte rabarber? hurdå?
Denna fråga har säkert besvarats nån annanstans men jag frågar i alla fall vad exakt är fiberhusk? (bara ordet fiber får mig genast i försvarsställning)
Man kan också göra rabarberdricka.
1 kg rabarber i bitar
2 l vatten
4 hela kryddnejlikor
pressad citron( valfritt)
sötningsmedel vilket du nu använder . Jag tog flytande hermesetas 0 kh
Koka rabarber+vatten o nejlikor i ca 10 minuter. Låt självrinna i bärsil. Om du inte har sil så använd en handuk att sila i. När det droppat klart ( jag kramade ur det sista) rör i citron o sötmedel efter behag. Läskande nu i sommarvärmen.

#24-25 Att smälta rabarber innebär att man värmer upp dem och låter dem mjukna, t ex i kastrull som rabarberkompott eller i ugn eller mikrovågsugn.

#26: 85% fibrer! det kan jag definitivt inte använda!
då får du låta bli helt enkelt! 
men det är väldit snälla fibrer för de bildar gele runt sig som linfrö t.ex.och går rakt igenom utan att riva eller skada.

#30: Vet inte om det finns några snälla fibrer egentligen, jag har funnit att fibrer är en stor bov i mina tidigare besvär så jag tänker inte testa. Kan man inte baka med pulvriserade friterade fläsksvålar?

Nu ska jag gå ut i spöregnet och ut till vår lilla trekant (landet) och plockanågra av våra rabarbet och göra kräm. Hade bara tänkt göra det till min pappa i år eftersom det innehåller potatismjöl men nu kan jag och resten av familjen också avnjuta det
ska njuta av en portion i kväll med grädde.
*längtar*
Det låter helt underbart…. men vet någon var man kan köpa Stevia i Halmstad? Eller kan man använda andra sötningsmedel typ Canderelpulver?
Jag har beställt Stevia på nätet. Google på stevia och se vad du hittar.
Vilken sorts stevia ska man köpa?
. jag köpte premium men det finns ju med smak, flytande, tabletter, grönt pulver osv… du får googla och läsa om de olika varianterna och bilda din egen uppfattning…så gjorde jag tex.
Sindri - nej, jag har aldrig använt fiberhusk. Men lite slemmigt säger du? Är det lite som arrowrot kanske. Det blir ju också lite halvtransparent, småslemmigt?
Är det någon som vet var arrowrot räknas på kolhydratskalan… är kanske 100% kolhydrater i det?!
Funkar husk bra i plättar/våfflor… törs man fråga hur resten av receptet ser ut??? 
Jag har nämligen bara gjort traditionella plättar med vetemjöl till mina barn. Själv har jag inte närmat mig maträtter som plättar och pannkaka sedan jag började med LCHF. Med undantag för ett försök med cocosplättar men jag måste erkänna att den där cocossmaken börjar stå mig upp i halsen.
Jag måste börja ransonera cocosanvändningen, annars kommer den smaken att äckla mig snart. Och jag har ändå alltid tidigare gillat cocos, men inte i obegränsade mängder och i tid och otid och till allt möjligt och omöjligt förstås 
Trevlig fortsättning på kvällen! /Kricko.
Mitt plättrecept kommer nog ursprungligen från något med kokos här, men jag gör så här:
2 ägg
2 dl grädde
2 dl vatten
1 dl mjölk
3 msk fiberhusk
(1 krm salt - kan uteslutas)
1 dl mandelmjöl (mandel körd i matberedare tills det blir som mjöl). Alt. nötmjöl, solrosmjöl, pumpakärnsmjöl eller whatever (eller blandat).
Låt stå och svälla och grädda plättar, blir ca 20-25 st. De är kleggiga att få ut - 1 knapp msk smet är lagom till en plätt. De blir svåra att vända, därför plättar och inte pannkakor. Våfflor har jag bara gjort med kokos. Jag gör alltid dubbel sats, de håller sig bra.
Om du gillar spenat/nässlor kan du prova mina spenatplättar.
Tusen tack, Sindri 
Ditt recept ska jag absolut prova att göra. Har dessvärre en unge som är både mandel, nöt och jordnötsallergiker och det lämnar mig med väääälidigt lite alternativ till cocos tyvärr.
Vilket förmodligen är en av anledningarna till att jag börjar lessna på cocossmaken 
"Solromjöl och pumpakärnmjöl"… är det solroskärnor och pumpakärnor (jag har aldrig sett pumpakärnor i butiken, men jag har å andra sidan aldrig sökt efter det heller) som du kör i mixer.. eller???
Det här låter ju som ett tänkbart alternativ till mandelmjöl, smakar solros/pumpakärnmjöl påtagligt annorlunda?
Trevlig fortsättning på dagen! /Kricko.
Kung Markatta har både solros- och pumpakärnor, även Risenta. Ja, jag kör i mixer, vill man ha lite "tugg" kan man låta en del bitar vara kvar. Annorlunda är svårt att säga - tycker det är gott!
Jag tror du kan göra plättarna även utan "mjöl", kanske lite mera husk då.
Gör dessa åt en son som inte gillar ägg, men nu får han i sig en del.
Pumpakärnor är f.ö. ett jättebra snacks. Bred ut på bakpapper i långpanna, rosta i 200 graders ugn några minuter (passa noga!), häll upp i skål och blanda i lite rapsolja och sedan salt.
ja pumpakärnor och solrosfrön är GOTT och det bästa är att guben inte gillar dom så jag får ha dom för mig själv :-)

Men va härligt tack kricko o alla ni andra åxå som kommer med goda tips, ska prova kompott åxå, man glömmer bort gamla godingar, hihi. Men pajen åååååå den ska jag göra mkt snart.

JAg gjorde f.ö. rabarberefterrätten som jag skrev om i #24. Smälte 4 rabarberstjälkar med ett par msk vatten och ca 1 krm stevia i ugnen. 200 grader och folie (med några små hål) över formen.
När rabarbern kallnat vispade jag 1 dl vispgrädde och vispade sedan ner rabarbern i det. Jättegott!!
Pumpakärnor innehåller (i alla fall de jag tittade på) 18g kolhydrater/100g, så det är ju ganska mycket.
en näve (min) pumpakärnor väger ca 25-30 gram blir då 4 gram kolisar ungefär. Det tar ett tag att knapra i sig. Om man tar ett i taget. (Det står 15 gram/100 på min påse)
Uppdatering ang. rabarberkräm. Jag har idag kokat en ny laddning, men struntade helt i det där gelatintrasslet den här gången.
Istället använde jag fiberhusk och det fungerade ju fullkomligt fenomenalt enkelt och med i princip perfekt resultat. Det tjocknade på det stora hela relativt omgående (jmf. med gelatineländet som tar 10-12 timmar i kylskåp) och faktiskt tämligen likt en ordinär krämredning på potatismjöl.
Fiberhusk var helt outstanding som redning jämfört med gelatin och kan härmed rekommanderas både varmt och reservationslöst.
Tack Sindri för ett supertips som fungerade till 100% i praktiken 
VH!/K.
Vågar inte köpa stevia, tänk om jag blir beroende?
beroende? Inte lär du bli beroende av Stevia?

#48: Det smakar ju sött och man kan ju bli sockerberoende, så vad spelar det för roll om det är socker eller stevia (eller hemska tanke aspartam!)
inte lär man BLI sockerberoende av stevia… men ÄR man det eller har varit så får man ju vara försiktig med söta saker…

#50: Eftersom det är den söta smaken som triggar den sockerberoende så lär det inte göra någon skillnad om det är socker eller ett sötningsmedel som står för den. Ungefär som rökare som slutar röka och istället blir nicorette-beroende, mindre skadligt men fortfarande beroende

Jag tjatar alltid om fiberhusk, alltså att jag inte får till den att inte knastra!! Lät den svälla i 20 min, knastrade igen. 
Tänker som ni, det måste vara bättre att använda fiberhusk ändå, ska försöka gilla läget med knastrigheten
Är det någon som känner igen det, knastrigheten?
Jättesmarriga rabarbertips, gick ut och fick mig några stänger från plantan, brände mig samtidigt på brännäslan……
tja, vill man ha gott får man stå ut!!
#51 ja det var väl det jag sa… att man inte bör använda det om man är sockerberoende…
Jag menar bara att om man inte är det så tror jag inte att man BLIR det av lite setvia
Hej Julia,
Kanske jag slukar maten utan att tugga
(rabarberkräm är då iof. inget att tugga direkt
).. men jag har inte märkt att det knastrar. Jag har iof. upptäckt fiberhusk tämligen nyss så jag har ju inte provat i så många olika sorters recept ännu.
Vad brukar du använda den i som du känner att det knastrar? Är det till plättar och våfflor kanske?
Själv har jag provat det i rabarberkrämen, samt för första gången igår även i ostkaka faktiskt. Jag fick COOP's inspirationstidning för någon dag sedan och där fanns det ett recept på ostkaka. Var ju tvungen att prova delar ur det förstås, ostkake-fantast som jag är. Det var mjöl i den kakan så jag testade med fiberhusk. Jag har ju klagat emellanåt att min vanliga ostkaka blir lite blöt av keson.. märkligt att det inte slagit mig tidigare att testa med husk. Det blev bra iaf, mindre blöt definitivt. Annars var det speciella med det receptet att keson var mixad för att få bort den korniga konsistensen. Det blev faktiskt inte så dumt. Men sedan var det creme fraiche och mjölk vilket inte var någon hit vad mig anbelangar (jag tog iof. CF+grädde)… men jag tror syran i CF inte hör hemma i min ostkaka iaf.
Nåväl… lite husk (satte 1-2 tsk till 500 gram keso) fungerade hursomhelst riktigt bra för att suga upp överskottsvätska (jag sköljde keson innan jag mixade den) i ostkakakan. Den var torr även direkt medan den fortfarande var varm/ljummen. Och inget knaster alls av husken, som jag kan känna iaf.
VH!/K.

Ja, jag måste vara speciellt känslig, eller så känner jag efter för mycket
Jag brukar ju göra ostkaka ofta jag med, med keso och grädde samt en del Philladelfia ost, den blir inte blöt. Mixade du keson med mixerstav eller?
Jag brukar göra knastriga kex m fiberhusk.
Börjar misstro mig själv nu, för jag verkar vara ensam knasterkännare

jag var tvungen att tugga på det torrt för att känna knastret! 

Ja, du ser hur petig jag är
Julia - jag körde Keson i mixer tills den blev slät. Jag har lite svårt för den där mixerstaven (fast jag ska träna) för jag tycker den stänker och gryllar ner så in i norden runtomkring 
Fast du, Julia… jag undrar ju om det inte är det övriga i ditt recept på "Knastriga kex" som knastrar… inte husken alltså!? För husken blir som sagt bara som gelé ungefär, så längde den har vatten närvarande alltså. I torra kex så är det väl iof. "torrt" (=lite vatten per definition) så där bidrar kanske även torr husk med visst knaster.. så du ska nog inte misstro dig själv, du har säkert rätt i din upplevelse 
Det är förmodligen bara användningsområdet/receptformen som avgör hur man upplever huskens konsistens.
Varma hälsningar och fortsatt trevlig sommar/semester! /K.

Ja, tack Kricko1, jag ska försöka testa vidare. Men jag har inte lika mycket sug efter nått att lägga osten på längre. Mysko känsla faktiskt…
Gjorde rabarberkrämen, fick halsbränna!!! Men gott var det

Hur gör man här om man inte vill använda gelatinpulver eller fiberhusk?? Låter supergott. Älskar rabarberkräm 
#29 #31 Jag är nog likadan som dig… därför jag undrade över om det finns nåt annat än dom två att använda. Sist jag hade fiberhusk var i ett bröd samt en ostkaka och efter båda dom gångerna så fick jag så SJUKT ont i magen… satt över timmen båda gångerna på toa… nä jag vågar mig inte på fiberhusken igen… lite synd för pulvret är ju helt vitt och hade nog inte synts i krämen
och så är det ju smaklöst oxå…. attans!