Helt grön
här på sajten, men har varit inresserad av LC kost länge. Har sedan födseln varit en jojobantare, upp 10 kg, ner 8 kg, upp 15 kg….. För nåt år sedan bekantade jag mig mer herr Atkins och gick stenhårt in för hans matsedlar, vilket resluterade i att jag mådde pyton, gick upp i vikt - och stod ut i en hel vecka innan ja la av
. Den här gången vet jag mer och nu har prick en vecka gått med 1/2 kg ner, men eftersom vi har semster så har det blitt både öl och vin till maten. Jag är en riktig ölgumma och till min räddning har jag hittat ett lc-öl på Systemet, som faktiskt smakar öl och innehåller bara 0,46 gr kolh per 100 gr och jag innbillar mig att det är tillåtet. Min akilleshäl är frukostarna ! Jag vill ha en god macka till mitt frukostkaffe och alla lc- bröd jag testat baka smakar omelett…….Det står mig upp i halsen.
En annan fråga är kebabköttet med vitlökssåsen på pizzeriorna, är det tillåtet med lite sallad och rödlök till?? Älskar nämligen kebab. Tänk om det fanns ett lc-kebabbröd.
Hälsningar
B-Gitta
Hej och välkommen till sajten
:)
Det finns många här som kan det här med LCHF bättre än jag men tänkte ändå delge mina tankar kring det du skriver.
Angående mackorna så var jag en riktig mack-o-man förr. Kan fortfarande till viss del sakna en rostad fralla med marmelad (jag vet att jag svär i kyrkan men…). Det finns ett antal brödrecept (Oopsies, Polarbröd, Mandelbröd, Lembas m.fl.) som du kan testa. En del gillar dom en del inte men rent generellt kan man kanske säga att det är svårt att få till det där sega brödet som mjölets gluten ger. Har faktiskt tagit en tjock ostskiva med pålägg nå'n gång.
Jag äter kebebsallad emellanåt, med både sallad och lök. Det jag saknar är fettet. Skulle gärna ta en äkta bearneise till eller nå't.
Lycka till med LCHF!
Kebab är ok, kolla bara (om det går) så det är rent kött de serverar och inte en massa konstigheter. Ibland är det glutamat (E621) i köttet och det kan ge bla sockersug och svullen kropp. Framförallt finns det där för att du ska äta för mycket.
Macka är tyvärr ganska kört. Det låter som att du har problem med stärkelse och då bör du undvika det så mycket som möjligt. Byta vanor är svårt men inte omöjligt. Vad som kan vara bra att veta men svårt att lära sig är att man kan äta precis vad som helst till frukost. Det går faktiskt precis lika bra med biff till frukost som till middag…

Det finns ett gott bröd som heter Low Carb bröd, du hittar det på brödhyllan, mörkt bröd som innehåller 2,7g kol/skiva. Man får se till så att det inte blir så många bara 
Low cal ölen verkar ju spännande, men som sagt, håll koll på hur mycket kolhydrater du stoppar i dig.
Använd minmat.net om du inte redan hittat den 
#1 Ska definitivt prova ditt recept på lembas bröd! Det verkar ju toppen! Ska lära mig tygla min nya glassmaskin först sen blir det brödbak!

Om du bakar Polarbröd så kan du välja keso med smak t ex fetaost-oliv, då smakar det inte omelett.
low-carbbrödet är ett elände, med dåliga ingredienser tyvärr. Har bara sett någon enstaka som gillat det , flera stycken har sagt att de slängde det för det smakade hemskt, men smaken är ju som baken. Det innehåller iallfall spannmål som de flesta vill undvika.
Det finns dessutom bara på några enstaka platser annars måste det beställas och de tar hutlösa priser för frakten, en enda limpa skulle kosta , jag tror 75 spänn eller mer om man beställde. Blev besviken först men läste innehållsförteckningen sen och bestämde att jag inte ville ha det där brödet ändå.

#5 Jag tycker det är gott, sen är jag ingen hejare på att baka så det passar bra att ta till det ibland.
Tror inte att en butik har några problem att ta in det om det finns efterfrågan.