Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2987 ggr
Sannalouise87
0

LCHF-mat

Jag saknar rena tabeller på vad man får äta när man går på LCHF-metoden. Främst är det grönsaker som jag vill veta, men även annat som är tillåtet. Någon som vet om det finns?

Annars får ni gärna skriva vad som är tillåtet i grönsaksväg…

Sheena
0

Fineli eller Livsmedelsverkets näringstabell är båda helt ok tabeller på näringsinnehåll på den mesta maten som finns.

fenixthebasketcase
0

Sånt som växer ovan jord är väl huvudregeln? :)

nyborjare08
0

Max 5 gram kolhydrater per 100 g vara är ett bra riktmärke att välja mat efter.

Här är en bra tabell över grönsakers innehåll: http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

spadermadam
0

Inget illa ment nu men jag har märkt att väldigt många nybörjare önskar nån slags "mallar" på hur man ska äta. Och så funkar ju inte riktigt lchf utan det handlar mer om att tänka själv och att förstå vissa samband i kroppen.

Mitt allra bästa råd till alla som är osäkra är att läsa på. Läs läs läs! Låna eller köp böcker av Skaldeman och Litsfeldt och Dahlkvist (och flera andra också!). Läs bloggar och klicka på länkar.

Vi är nog väldigt bortskämda eller kanske snarare präglade i alla konventionella "bantningsmetoder" där det listas exakt hur man ska äta från dag 1 och framåt. Det här är väl egentligen den enda kostmodellen som bygger på att man lyssnar på sig själv och sin kropp och sitt sunda förnuft.

Tro inte att jag inte fattar för jag  har själv varit vilse i pannkakan i början men jag insåg rätt snabbt att det enda som kunde hjälpa mig var kunskap.

Det finns egentligen inget som är förbjudet. Allt handlar om så många saker: Vikt, hälsa, ålder, hur många "bantningsförsök" man gjort tidigare, om man fått barn eller inte mm.

Det kan verka motigt och jobbigt till en början men efter ett tag inser man att det här är världens enklaste metod. Utan beräkningar och mått och räkna kalorier mm.

Sannalouise jag önskar dig och alla andra LYCKA TILL med detta. Och förlåt om jag verkar pekpinneaktig men jag tror att det är bra om man inser att allt till syvende och sist hänger på en själv.

Glad

Sheena
0

Och när man väl börjar förstå hur allt hänger ihop så är det inte bara ännu en diet utan det har blivit ett sätt att kleva, en hobby och värsta hälsokuren. Allt på en gång. Jag har upptäckt via LCHF att jag tycker det är jäkligt kul i köket, o bra blir det med oftast även fast jag mest kokade makaroner förut.

Men som sagt, börjar man förstå sambanden så förstår man oxå varför det inte bör finnas några malla typ "det här får du äta". Alla är vi olika och få skriva våra egna olika mallar.

Sannalouise87
0

Det är ingen fara, jag tar inte illa upp! Förstår vad du menar. Det jag mest tänkte på var så att man inte sitter och "proppar" i sig en grönsak och tror att man är jättenyttig, och sen visar det sig att det är 20 % kolhydrater i den. Mest så jag tänkte.

Jag tycker det ska bli spännande att börja med denna metoden, för det finns så mycket gott man kan laga och mixa ihop!

MimLan
0

#4 Det är rent krasst helt ok med 20% kolhydrater i nån grönsak, om man äter lagom av den. Det handlar helt om sammanhang och vad man tål.

T.ex. äter jag tomat som har 75E% kolhydrater i sig, men jag äter inga stora mängder, och i sammanhanget i en måltid ger att det inte spelar någon roll när jag räknar samman antalet kolhydrater. T.ex. 50 gram tomat ger ett 1,75 gram kolhydrater.