Ny på LCHF-dieten!
Jag har en liten undran gällande hermesetas. Är det ett godkännt sötningsmedel, eller bör man helt enkelt strunta i söta saker helt? Jag har ett otroligt sötsug, och jag känner att detta kommer bli det svåraste. Att ändra kosten och skippa kolhydrater i form av ris, pasta och potatis ser jag inte som något större problem, men just det här med att inte kunna äta godis och choklad…usch ja!
Sen har jag lite problem med att komma på frukost. Jag kommer inte kunna äta ägg varje dag till frukost, för då kommer jag tillslut att kräka av tanken på ägg. Någon som har tips?
MVH
Sanna
Sockersuget försvinner, om du inte underhåller det. Om du låter bli socker helt under en tid, kommer du inte att bli sugen på socker sen.
Till frukost kan du äta turkisk yoghurt eller stekt kött av något slag. Köttfärs går bra, eller turkisk sucuk (en slags korv).
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Att låta bli socker innefattar nog att låta bli sötningsmedel oxå. Dels för att det smakar sött och dels för att det tydligen kan trigga insulinproduktionen för vissa och därmed fungerar som socker/kolhydrater.

Hej och välkommen hit.
Jag tycker du ska skippa sött helt och hållet. Enda sättet att komma över det precis som raphanus skriver i #1. Om man fortsätter att äta sött så skjuter man bara problemet framför sig och då tar det ännu längre tid.
Till frukost kan du äta precis vad som helst. Kotlett eller korv eller kyckling eller köttfärs till exempel. Bacon kanske?
Vill man ha kall mat så kan man antingen äta fet yoghurt med lite grädde eller helt enkelt låta bli att värma köttet/korven.
Lycka till