Tuggummi
Jag älskar tuggummi Extra Salty Licorice.Hur illa är det att sätta tänderna i sådana
Det finns två vanliga åsikter:
Du får i dig en massa sötningsmedel, som en del tror kan sabotera viktnedgång för att bara smaken av sött kan ge insulinutsöndring. Sedan så är sötningsmedel dåligt av andra anledningar.
Sedan finns det andra som tror att det inte är någon fara eftersom det inte tillför några faktiska kolhydrater, och som tror att dom andra farligheterna är överdrivna med.
Du får själv avgöra vilket läger du vill tillhöra vad gäller sötningsmedel. Bestämmer du dig för att tillåta det så är väl tuggummin inga problem, om du inte vill tillåta det så är det inget vidare.
Tack för svaret! Får ta mig en fundrare på detta.
Men sockerfritt tuggummi innehåller väl en massa kolhydrater? Om man kollar på det i minmat så står det 86
Kan meddela att när jag som typ 1 diab. en förmidda tuggade i mig nästan en hel påse sockerfria tugg så höjdes mitt blodsocker MARKANT. Kommer inte ihåg exakta värden o det spelar ju ingen roll heller, men bevisligen så innehåller de en del kolhydrater och påverkar kroppen. Sen är det ju upp till var och en att tycka om hur mycket de ska bry sig om det, men ett tugg då o då spelar nog ingen större roll om man inte e hispig på alla kemikalier då.
de innehåller inte digererbara kolhydrater tror jag ( är väl sockeralkoholer kolisarna kommer från och de behöver man inte räkna) men somliga får blodsockerhöjning av sötningsmedlet.Har för mig att en del rapporterat att de inte får det.
jaha ja det har ju andreasO redan skrivit ju 
tror inte dt går å hitta tuggummi utan aspartam och liknande. Jag har iaf försökt på den tiden när jag missbrukade tuggummi. Nej, Bamses från apoteket innehåller oxå aspartame å dyl. bättre å sluta med tuggandet