Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8023 ggr
Yakuna
0

Nougatmousse

Nougatmousse 5-6 portioner

100g nougat ex guld eller trofenougat.

2dl vispgrädde

2tsk kaffepulver

3äggvitor

rostad flagad mandel eller chokladplattor.

riv nougaten på grövsta sidan på rivjärnet.

vispa grädden och blabnda med nougat och kaffepulver.

vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner de i grädden.

Lägg upp moussen i glas och garnera med flagad rostad mandel elleren tunn chokladplatta(typ noblesse)

kyl väl innan den serveras.

fd-sockerknarkare
0

Är det inte mycket kolhydrater i noougat??

Hur många kolhydrater blir det per portion?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Maja2
0

nougat är ju BARA socker i princip

Yakuna
0

jag trodde nougat va ganska fett??

Maja2
0

100-150 g sötmandel och 5 dl socker är recept på nougat….

Yakuna
0

#4 nu ska jag gå ner och köpa mig en nougatkaka bara för det…återkommer med svar.

hrrrm..kom på att jag har ju inga pengar…*pank*

flikkan77
0

#5 Du behöver ju inte köpa den för att kolla vad den innehåller, om du nu inte ska äta den också. Hade jag veta detta hade jag kollat när jag var i affären, blev nyfiken på vad det kan innehålla. Glad

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Hittade Cloetta Guldnougat:

Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 2300
kcal: 550
Kolhydrater: 57,00 g
Protein: 4,00 g
Fett: 34,00 g

Det är för mycket kolhydrater för mig i alla fall. Möjligen att jag skulle kunna äta en tiondel på en bra dag.

Yakuna
0

#7 jo visst är det mycket kolhydrater,men då får man ju se till att inte äta 100g.

10g= 5,7g kolhydraterFlört

flikkan77
0

#8 Det har du helt rätt i! Fast 5.7 gram är ganska många kolhydrater det med… i alla fall för mig som försöker hålla mig under 20 om dagen. Men äter man mer än det så bör det ju gå bra!

Gott recept i alla fall.

Maja2
0

Det funkar säkert för en del, men ska man hålla sockersuget borta, bör man nog inte äta sånt här

Yakuna
0

#10 som sagt allt beror på hur kolhydratskänslig du är och hur mycket kolhydrater DU bestämt att du får äta /dag.Cool

Maja2
0

ja självklart är det så Skrattande alla får ju göra som de vill

Maja2
0

nu råkade jag posta förra innan jag skrivit klart. Jag skulle tillägga att eftersom lchf inte förespråkar godis och socker, kanske man inte ska ha såna recept på sidan

missaz
0

#13 Håller helt med. Detta recept har för många kh/100 gram för att vara ett lämpligt recept här. (Min åsikt)

Inke
0

Instämmer. Man blir så lätt suktad.

missaz
0

Man KAN ju lägga in ett recept på vad man vill; chokladkola, sockerkaka eller what ever… Var och en sätter ju ändå sin egen gräns på hur mycket kh man tål; och man behöver ju inte äta så mycket!

Detta ÄR trots allt ett forum för lågkolhydratskost; recept med så mycket kh borde verkligen inte vara här.

Maja2
0

Jag vill inte vara nån glädjedödare, men är det inte bättre att vi hjälps åt med att komma ifrån vanan att äta godis och kakor överhuvudtaget? Att vi stöttar varandra i att lära oss att sluta fira, trösta, osv med sötsaker.

Yakuna
0

mwen som sagt vad som är lågt och inte bestämmer man ju själv,upp till 150g/dag så är man i ketos och ketos halkar du inte ur så lätt,läs "frågor och svar"

missaz
0

#18 Du brukar ju själv hänvisa till "regeln" mindre än 5g kh per 100g. Alla bestämmer själva vad som är lågt; vissa kanske anser sig äta lågkolhydratkost fast de ligger på 200 gram kh per dag. Det innebär ju inte att det hör hemma med recept som detta här; detta ÄR inte ett LCHF-recept.

Maja2
0

#18 jo så är det ju, men man behöver ju inte lägga in alla recept som finns på jorden här på lchf för det, eller hur?

Yakuna
0

#19 du har din åsikt ,jag har min.

även om du skulle äta 100g utav detta så är du fortfarande i ketos.

Yakuna
0

men självklart ,fattar jag vad ni menarCool

flikkan77
0

#21 Skulle jag äta 100 gram av det skulle jag må väldigt dåligt, ketos är inte allt.

missaz
0

#21 Du behöver inte lära mig om ketos; jag har ätit kosten i 1 år, har läst på massor om den och har dessutom studerat nutrition (föresten finns det olika åsikter om antalet gram kh för att ligga i ketos; 150 är inte den enda)

#22 Bra det. Glad

Yakuna
0

#23 nej,100g skulle nog inte jag heller få i mig men en bit på lördagskvällen vore gott.

Yakuna
0

tycker ni Chokladmousse är lika hemskt?

en fråga,vilket innehåller mest kolhydrater? 100g nougat eller 100g mörk choklad 86%?

ta reda på det så får ni se vilken variant utav nougat/chokladmousse som blir bäst(med lägst kolhydrater)

Yakuna
0

324 varför denna uppnosiga ton?

flikkan77
0

#26 Chokladmoussen är mycket bättre för mig! Glad

Har för mig att 86% choklad kan ligga runt 19 kolhydrater/ 100 gram.

Anninni
0

Mörk choklad 85% ligger mellan ungefär 17-22gkh/100g

Så det borde li betydligt mindre. Nogat är malda nöttre blandat med socker.

Visst finns det socker i chokladen med men det är mycket mindre.

missaz
0

#26 86% choklad innehåller 19g kh per 100g och är alltså betydligt bättre.

#27 uppnosig ton? Hur menar du då?

Regina78
0

Man kan väl göra egen nougat med mandel och sukrin om man promt måste ha lite sött?

Kan vara helt ok för en diabeteker som vill äta godsaker exempelvis.

Men riktig Nougat och LCHF rimmar lite illa i mina öron.

[Pennylane1]
0

det är bra att det blir lite debatt när sådana här recept dyker upp, och jag hoppas att nybörjare läser hela tråden och inte bara receptet och sen kastar sig på det bums. Hur sjutton ska nya kunna förstå vad den här kosten går ut på om det första dom kanske trillar på är ett sådant här recept som verkligen ligger utanför kosten? Nougat är nåt av det mest sötsliskiga godis jag vet!

finntroll
0

Recept med nougat hör nog inte hemma här nej. Klart att var och en får äta vad den vill bullar, kakor, dricka läsk osv, men det är ju inte det vi strävar efter här på forumet. Skrikandes

gyllenetider
0

Istället för att gaffla om vad som är och inte är lågkolhydratsrecept så gnugga era geniknölar (som jag gör om jag ser nåt som inte är LHF) och försök göra om det till LCHF istället. Istället för socker… så kan man ju faktiskt använda sötningsmedel med NOLL kh i. Bara ett tips så börja inte hacka på mig nu Tungan ute

Bara för det ska jag se om jag kan komma på ett gott nougatrecept med så FÅ kolhydrater som möjligt.

gyllenetider
0

Precis som du skriver så är det helt klart upp till var och en om den vill äta bullar, kakor och dricka läsk men jag tror inte alls dom flesta här på forumet strävar efter att aldrig mer äta sött. Om så vore fallet hade vi inte haft så många trådar med just efterrätt och sötsaker. Allt handlar bara om att göra det så snålt på kolhydrater som möjligt. Detta är alltså MIN åsikt som jag faktiskt tror många ändå delar med mig för vad vore livet utan lite sött? Flört Nu tror jag inte du menade EXAKT så som du skrev men det lät lite som du menade att vi på forumet strävar efter att inte överhuvudtaget äta sött. Och så är det absolut inte! Att tygla sitt sötsug är en helt annan sak om du nu menade det!

nyborjare08
0

gyllenetider, jag vill bara förtydliga att denna tråd är gammal och på grund av en person som då var medlem (och inte är det längre) blev det ibland lite hetsiga diskussioner. Då. Jag tror att det var en del som blev uppretade eftersom medlemmen själv ofta hade en mycket nedlåtande och mästrande ton. Bara ett försök till förklaring till varför tonen i denna tråd blev som den blev. Glad

gyllenetider
0

Hahaha okej… ja jag tänkte inte alls på att kolla på datumet.. ville bara sätta f.d. medlemmen på plats Tungan ute Men nu ser jag ju att den går bak ända i april. Tack för du påpekade det =)

Miyu
0

#17 Inte alla här som har målet att bli av med sötsuget; vi kan kontrollera oss OCH njuta av goda LCHF-efterrätter.

Så det är olika, tycker inte att alla vi som älskar tillåtna sötsaker ska straffas för att vissa blir för suktade av dessa recept. Det är befängt.

[Pennylane1]
0

men när det inte alls är LCHF så kan man väl låta bli att lägga in? Det finns massor av sidor med sockerrecept, här kan vi väl försöka hålla oss till sockerfritt iallafall.

Miyu
0

Ja, nougaten var inge bra ide direkt.

Jennix
0

Poängen är väl, att om man äter lite sött så påverkar det blodsocker/insulin…så även om man äter aldrig så lite så kan det hindra viktnedgång totalt.

Det finns ju en anledning till varför t.ex. Atkins tar bort allt socker från startfasen.

Å andra sidan är det ju inte alla som äter lågkolhydratkost för att gå ner i vikt heller…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gyllenetider
0

#39 Vad menar du med sockerfritt? Du menar väl VITT socker och inte sötningsmedel… för leva utan sött tänker jag då absolut inte göra FlörtVill man det ens? Tungan ute

Miyu
0

Word!

gyllenetider
0

#43 Hehe vad menar du med Word? *lost och trött* Tungan ute

Wtn3
0

Jag lever utmärkt utan sött, inte ens när jag var sockerberoende var jag speciellt förtjust i sött, i den mån jag åt godis var det sånt med sur smak =) Mina kolhydratsfällor var snarare regelbundet intag av öl och popcorn/chips.

[Pennylane1]
0

vitt socker? tror du brunt socker, honung etc.  är bättre? Jag menar allt SOCKER… dit räknar jag inte sötningsmedel. Och jag själv föredrar naturliga sötningsmedel som stevia och sukrin.

finntroll
0

#42 Ja, det är nog just det jag vill. Den största fördelen med kosten är ju just att bli av med sockerberoendet. I början av kostomställningen var jag också intresserad av hur man kunde ersätta tidigare sockerrecept, men man gör sig nog en björntjänst med att upprätthålla sockersuget. Givetvis kan var och en fortsätta äta socker enligt eget behag men då är det inte längre fråga om lchf kost. Många är dock så sockerberoende att man väljer socker och stärkelse framom hälsan. Och det är vars och ens val.

[Pennylane1]
0

och andra är inte sockerberoende utan började med kosten för att man blivit tjock eller sjuk av de andra kolhydraterna, som mackor, pasta etc… Att man då kanske vill fortasätta äta lite efterätt eller så ibland är ju inget konstigt med…

gyllenetider
0

#47 Nä du jag kan tyvärr inte hålla med dig alls här. Man kan visst det köra LCHF men fortsätta äta "socker", dock inte i stora mängder! Själv äter jag varken brunt, vitt eller annat socker förutom sötningsmedel…. (som svar på #46) och visst är kanske ETT av många syften att bli  av med sockersuget men till syvendes och sist handlar det om - tycker jag - att man ska kunna kontrollera det. Vet man med sig att man inte kan det - ja då får man självklart låt bli det helt och hållet.

Och precis som nr 48 skriver så börjar inte alla med LCHF för att bli av med sockerberoende utan för att dom kanske vill gå ner i vikt och/eller bli friskare.

lil-sis
0

Går ju alldeles utmärkt att göra goda efterätter utan socker.

Egen glass t ex.

Eller Pannacotta.

Osv.

Sugiyama
0

Jag måste erkänna att jag blir besviken om jag ser ett recept som ser gott ut i rubriken och sedan visar sig innehålla massa socker. Kanske kan TS skriva redan i rubriken att det inte är ett LCHF-recept så man vet. Fast å andra sidan fattar jag inte varför man ska publicera det här. Vill jag ha en sockerefterätt finns det massor av receptsidor att leta på.

Alla är vi olika men jag tror att man lurar sig själv om man hela tiden letar efter substitut. Man kan ju fråga sig varför det är så viktigt att få äta godis och efterätter.

haneit
0

Tja, för att man vill äta något som är gott skulle jag tro. Mat handlar ju för de flesta (icke-fattiga) inte bara om överlevnaden, utan om något som ska vara njutbart…

gyllenetider
0

#51 - självklart blir man väl lite småbesviken om man ser ett recept som inte motsvarar LCHF men då kan man väl lika gärna försöka göra om det till LCHF då? Det gör jag med allt det som inte är LCHF. Eller rättare sagt - försöker. Ibland lyckas jag och ibland inte.

Det är viktigt för många (inklusive mig själv) att få äta nåt sött ibland just för att man inte ska behöva känna att man försakar något. Och även om man blir av med sötsugen med denna typ av kost så är det ändå gått med nån sötbit då och då. Det förgyller bara livet. Anser jag alltså. Så jag håller med #52 Det handlar även om att man ska få njuta och inte bara äta för att det ska så vara…..

[Pennylane1]
0

jo fast de flesta som lägger in recept här ser till att själva göra det LCHF-vänligt, annars kan man ju som jag skrev ovan lika gärna gå till vilken receptsida som helst om man ändå förväntas göra om det själv?

Miyu
0

#44 Men lol, "word!" betyder ungefär "well said!", eller en fras som uttrycker hur mycket man håller med nån om något.

[Pennylane1]
0

och lol beteyder att man gapskrattar…

fast det är väl inget att skratta åt, att man använder ord som folk inte begriper…. eller vad det var som var så lustigt

Jennix
0

Vill man gå ner i vikt så bör man absolut undvika allt socker, brunt som vitt och honung.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gyllenetider
0

#55 ah just det… jag trodde nästan det betydde det men var inte säker Tungan ute och LOL vet jag står för Laughing Out Loud hehe.

#57 Beror helt på i vilka mängder man äter det. Jag äter honung men går ändå ner i vikt!

Jennix
0

#58  Observera ordet BÖR. Flört

Du är väl en av de väldigt FÅ som kan äta sött, som t.ex. honung och frukt och ändå gå ner i vikt.

Det är väldigt väldigt FÅ som kan det, och därför rekommenderar jag att undvika allt sött tills man gått ner i vikt, om man VILL gå ner i vikt.

Självklart kan DU äta vad du vill, men jag håller med de som tycker att har man recept på en LCHF-sajt så ska dom inte innehålla så mycket otillåtet…

gyllenetider
0

#59 Hehe jo jag såg det nu… att du skrev bör… sorry Skäms

Visst ska man kanske inte äta socker och jag hålller absolut med att recept med just socker inte hör hemma här på LCHF-forumet men det finns ju ändå såna som postar det så jag tänkte att istället för att skapa en tuung tråd om det så tacka så mkt och säg att posta inte det igen och sen kanske föröska göra om det till LCHF.

Jag äter inte frukt i övrigt, blivit ilte jordgubbar då och då nu under midsommar bara… men jo jag har honung i kaffet annars kan jag absolut inte dricka det alltså… det är väl en tsk "bara" men jag går ändå ner stadigt…. ok nu under midsommarhelgen har jag väl gått upp Rynkar på näsan men det var ju bara väntat isf hehe. Jag får väl känna mig lite unik då som kan gå ner fast jag äter lite sött hihi!

[Pennylane1]
0

skapa en tung tråd? Du kan inte hindra folk från att skriva… en tråd eller ett inlägg som engagerar, upprör, intresserar folk blir det många inlägg i…  ingen som skapar en tråd vet ju från början om den dör ut efter ett par inlägg eller blir "tung"

finntroll
0

Kan inte låta bli att länka till detta blogginlägg angående att göra lågkolhydratversioner av sötsaker

http://lowcarb4u.blogspot.com/2009/06/low-carb-doesnt-work.html

[Pennylane1]
0

(du måste trycka på den lilla kedjan för att lägga in en klickbar länk)

finntroll
0

Tack för att du fixade en ny länk. Jag tryckte på länk -knappen, men av någon orsak blev det fel i alla fall, kollade inte utan trodde den funkade eftersom texten blev blå.

[Pennylane1]
0

kanske du klistrade in där det står skriv länktext?

finntroll
0

Det är helt möjligt att jag gjorde det.

[Pennylane1]
0

fast jag tycker att den der råtttesten tolkades en smula konstigt! Råttorna valde chokladpuffar istället för råttmaten… vad har det med lowcarbgodsaker att göra, tycker slutsatsen bloggaren drog haltade väsentligt. Det man kan dra är att SOCKER lockar råttor, men vad kopplingen till lowcarb är förstår då inte jag! Att vi skulle överäta om vi exponeras för lowcarggodis? Är inte det att underkänna folks förmåga att kunna avgöra vad man ska äta ? De flesta kollar ju rätt noga att det dom äter håller sig innanför den gräns de satt upp och väldigt många går ner i vikt också. Sen om vissa har svårt att kontrollera sig så får de väl avstå då, men det måste ju ändå vara upp till var och en?

finntroll
0

Jag tolkar det som att addiktionen, beroendet är det gemensamma. När det gäller beroenden lyckas tyvärr inte alltid förnuftet segra.

[Pennylane1]
0

ja och som alltid, den som är beroende uppmanas alltid att avhålla sig från sådant som triggar… men ALLA är inte beroende!! Ska sidan då hållas "ren" från lowcarbgott för att det finns sådana som är beroende? Tja… kanske, men JAG tycker inte det. Det är väldigt många som klarar att äta "godsaker" som är LCHF.  Däremot så bör siten hållas ren från sockerrecept som det i början på denna tråd.

finntroll
0

Det har väl mycket tydligt kommit fram att det är upp till var och en, men tydligen är det ett synnerligen eldfängt ämne som är svårt att diskutera, precis som det också står i texten jag länkade till.