Hälsokoll
Hej
Jag är 57 år och har ätit lchfkost sedan 20 dec. 08. Midjan är 8 cm smalare, 88 och jag är 6 kilo lättare, 75. Gjorde en hälsokoll för 2 veckor sedan.
B-Hb-intern 159
Fp-Glukos-intern 5,6
Fs-hDL 2.2
Fs-LDL 3.1
Fs-LDL/HDL-kvot 1.5
Fs-Triglycerider 1.0
S-kolestorol 5,8
Min läkares kommentar var att mina värden var bra förutom Kolestorolet som han tyckte var i överkant. Hur ska jag se på det? behöver jag oroa mig?
Kollade också PSA som hade gått ned från 3,4 till 1,7.
Vad tycker ni om mina värden?
RS

Du har alldeles utmärkta kolesterolvärden, inte alls onormala eller farliga. Du har högt HDL och låga triglycerider, vilket är bra.
Läkemedelsbranschen pressar ned gränsvärdena för statinbehandling eftersom det är oerhört lönsamt för dem. Jag har runt 11 i totalkolesterol, mår suveränt trots det och är inte alls övertygad om att jag behöver statineras.

RolfS,
dina kolesterolvärden är perfekta.
Om läkaren tyckte de var "i överkant" så kan han knappt vara nöjd med någon patient. Dessutom gissar jag att han inte reflekterade över hur stor del av ditt kolesterol som är HDL, "det goda kolesterolet".
Då känner jag mig lugn.
RS

Finfina värden tycker jag.
För ett år sen kollade jag mina värden. Triglyceriderna var lägre men LDL och HDL var högre än dina. Den läkaren tyckte värderna var bra, totalkolesterolet var ungefär genomsnittligt med mycket av den goda sorten som skyddar hjärtat, skrev han.
Så det är är väldigt olika vad läkarna anser vara bra värden.
Karin

Hej! På Docs hemsida kostdoktorn.se har jag läst följande:
"Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används."
Räknat med dina värden blir det (2,2 + 3,1)/2,2 vilket är ungefär 2,4 och måste räknas som ett bra värde. Detta sätt att räkna tar hänsyn till hur stor del HDL (det goda) totalkolesterolet innehåller.
Det finns mer intressant att läsa där, rekommenderas!

Ditt psa-värde var helt ok från början men med en halvering är värdet kanon..
Vad många inte vet är att kosten är fantastisk mot alla typer av prostatabesvär vilket kan vara värt att nämna i sammanhanget 

Godartad prostataförstoring är en del av det metabola syndromet. Det är urologen Jan Hammarsten övertygad om. I en populationsbaserad studie visar han och hans Medarbetare nu att stor prostata kan kopplas till bland annat höga insulinnivåer och högt BMI.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/10/24/stor-kortel-foreslas-inga-/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan bara konstatera att mina värden är väldigt bra vilket är konstigt med tanke på livsmedelsverkets varningar om det mättade fettets farlighet.
Men det är kanske farligt att må för bra.
Enligt livsmedelsverkets sätt att se är det mindre farligt att må dåligt och lida av diverse sjukdomar.

Hej
Jag bor i Norge sedan några år. Har höllt på med LCHF sedan juli i förra. ALLA på mitt jobb har varit så negativa och mistänksamma, men idag blev dom tysta. Fick resultat på LDL-test som var 0,47! HDL var 2,2. Dessutom har alla mina inre organ blivit kontrollerade och allt är på topp!
Nu kan jag lungt fortsätta med "fettsnacket"!
Hälsningar från Maja
Lic. kostrådgiver i LCHF