Fläsksvålar?
När ni pratar om fläsksvålar, är det de där snacksen som bland annat finns i märket Kim's och som jag alltid frossade på när vi var små och åkte till Danmark, men har undvikit på senare år?
om det är de tänker jag minsann inte undvika dem framöver! 
Friterade, står i Snackshyllan. De jag har 29g fett och 73g proteiner (inte jag som räknar dåligt, det står så), 0g kolhydrater. Salt tillsatt och ngt konserveringsmedel.

Great!
(börjar planera nästa tur till affären)
Vad använder ni dem till, mer än att äta dem rakt upp och ned?
de finns inte i alla affärer dock! Netto har några små påsar och Willys har, sen har jag inga sett häromkring. (Karlstad)

Här är det bara Willys som har dem. Blir många påsar med fläsksvålar de gånger vi åker dit. Bäst att hamstra när det finns!
Jag äter dem bara som de är, gärna med någon god dipp till.
"You just have to belive…"
Jag är så lättäcklad…. men det är väl grishudar från … från nassar i danmark som inte mått så bra i sitt liv… eller vad är det? 
Finns fläsksvålar bara att köpa på Willys? eller kan man beställa dom nånstans. Bor på en liten ort i norrland där vi knappt har ICA och COOP
Kan inte nån lägga upp bilder så man ser hur förpackningen ser ut så jag vet vad jag ska leta efter om jag mot förmodan skulle hamna i "storstan" nån dag.

Har inte provat än men läste att en del krossar eller maler och har det istället för mjöl vid panering
#6, ha, ha, ha, bor också i norrland och jag tror tyvärr inte att det tillhör norrlänningarnas favorit snacks……kommer själv från skåne, men har flyttat till Kiruna och här finns det inte ens på Coop Forum……har tänkt att jag ska be dom köpa in för jag skulle väldigt gärna vilja ha det till panering och fritering…….undrar om dom kommer titta lite konstigt på mig
…..dom vet kanske inte vad det är för något!

#8 Ju närmare Danmark man bor desto vanligare verkar de vara i vanliga affärer. Bodde i södra Halland innan och där fanns det fläsksvålar i varenda affär. Nu bor vi i Västra Götaland och har bara hittat det i en affär…
Hoppas du hittat någon som vill beställa hem det åt dig!
"You just have to belive…"

Det är inte huden utan svålen från grisen. Friteras i sitt eget fett.
hud - svål same same

Näe! Huden gör man ju skor och handskar av! Svålen har fettlagret (späcklagret?) kvar och därav blir det krispigt när de friteras. Som på en härlig fläskstek som blir så där härligt krispig. Där är det ingen hud kvar inte.

#12 Svålen är huden. Det är därför du t o m ibland kan se att hårstrå sitter kvar på en fläskstek med svålen (=huden) ibland. Kan det vara så att du förväxlar nöt och gris hud? Gris-svålen rakas för att du ska slippa hår i maten men ibland blir det lite missar precis som när en annan rakar benen…

Verkar som om det är Willys som har dem. Eftersom jag tycker det behövs så varnar jag lite för att äta dem utan något blött att dippa dem i. Jag var så glupskt hungrig när vi had köpt dem första gången, så jag åt några i bilen utan dipp. Höll på att kvävas, de fastnar lätt!! Så pass upp.
Ska till Willys i morgon och inhandla några påsar, sedan tänkte jag testa att mala o använd i olika rätter. 
Har ni några förslag om användning i vad?
Jag tycker i alla fall man ska kolla upp hur grisarna är uppfödda. Hur mycket av stress och missförhållanden i djurhållningen "sättersig" i huden?
Har förstått att LCHF även går ut på naturlig och ren mat. Pressar vi på t.ex Scan så kanske de av oss som vill, kan få ekologiska svålar från grisar som fått göra ren sin hud utomhus i leran… och mår bra utan antibiotika….
Låter lite som moralpredikan, men jag är djurvän och köttätare och tycker att vi ska kämpa för i första hand svenskt och ekologiskt och i andra hand svenskt. KRAV har olika krav i olika länder…
Samtidigt är det upp till var och en…naturligtvis

Kära nån! Jag trodde bestämt att det åtminstone var utan överhuden på svålarna. Nu vet jag inte om jag tänker äta dem nåt mer…

Kan det inte vara så att svålarna är utan överhuden och läderhuden? Jag vet att hårsäckarna går på djupet så man kan se hålen och stråna ändå.
*hoppas*
tror jag inte det minsta! Tyvärr!
Varför vill du så gärna tro det?

Helt enkelt för att jag tycker det verkar äckligt att äta hud!!! *ryser*
Jag menar inte att ifrågasätta din kunskap eller så, men är det VERKLIGEN så att över- och läderhuden finns kvar när man tillverkar svålarna?
Som att tugga i sig ett par skor…

ånej… verkligen inte som att äta ett par skor..
detta är väldigt väldigt GOTT!!!!
i skor är ju lädret berett! Så det är en HELT annan sak! 
Kycklingskinn äter man ( iaf jag) också.

Fläsksvålar har vi kunnat köpa här i Närke både på Willys och Coop.
Jag kan inte med att äta dom rakt upp och ner då jag tycker att det blir en konstig torr smak i munnen efteråt.
Men jag panerar t ex kycklingbitar i malda fläsksvålar och friterar i kokosfett = jordens godaste chicken nuggets. Eller så mal jag fläsksvålar och använder istället för ströbröd = saftiga och fina köttbullar/köttfärslimpa/färsbiffar osv.
bara man dricker till så klarar man sig utan klägget i halsen! De som är liite mörkare och tunnare kan man äta utan vätska till . bra om man är mitt i en spännande film och inte vill gå och fylla på drickat!
#23 Halleluja!!! Nu vet jag vad jag ska leta efter