Äggcreme!
2 ägg
2 msk creme fraiche
2 msk smält smör eller cocosfett
skvätt grädde
3-4 isbitar
(sötningsmedel)
kakao, vanilj, muskot, kardemumma eller bär….
Alla ingredienser utom smälta smöret och isen åker i en blender. Kör igång och häll sen i smälta smöret, och isen vänta nån stund tills det blir skummigt och fint.
Vansinnigt gott! Ja, det är råa ägg i den så du ska kanske tvätta äggen innan du använder dem. Men det smakar som den bästa glassdrink. Ingen rå äggsmak alls och det mättar alldeles fantastiskt.

Tvätta äggen??? Är jag dum eller? Hur gör man det? Tvätta skalen Ja, men de skall väl inte ned i smeten?

Ja tvätta skalen för att minimera risken att bakterier från skalen åker ner i blendern!

Är det så stor risk för det? Jag har nog alltid varit en riktig slarva med det i så fall… 
Alla dess ägg jag kläckt till äggmjölk och annat. Jag har inte ägnat en tanke åt skalen…
vi har väl oftast tvättade ägg här.

Ojojoj… Tänkte bara att det kunde vara ide att tvätta dem eftersom drycken intages med råa ägg i den. Äggmjölk har kokt vatten, denna dryck inte.
Gott är det i alla fall tvättade ägg eller ej….
det är bara om man har egna ägg eller köper från privatpersoner som man behöver tvätta äggen. Här alltså, i Sverige.
Låter himla gott!
var tvungen att testa direkt men jag måste gjort nåt fel! Kräm kan man inte kalla det! Lika tunt och lättflytande som mjölk blev det!
Låter som en sommarklassiker, Bookjones! Bra tips med att tvätta äggen, för dem som köper från bonde t.ex. I äggmjölken tillsätter man ju kokande vatten, så där blir det ju en tillagning, men här är det inte samma sak.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jättesomrigt smakar det. Min vart tjock och go som en milkshake. Vet ej vad du fick för fel Pennylane.
jaha, milkshake! Jag tolkade kräm som något tjockt som man kan äta med sked!
Tog fram två fina skålar och skulle överraska gubben med vaniljkräm. (tog vaniljpulver och stevia) men det fick ju hällas i glas och han ville inte ha…
nej så tjockt som milkshake blev det inte heller , jag kanske tog i för mycket grädde… ( en skvätt var vad jag tog
)