lite mitt emellan
Själv har jag nog alltid ätit en 'mycket lätt variant' av LCHF och mår bra av det. Jag äter kött, fisk, mycket sallad och fukt, surdegsbröd och fullkorns produkter. Fett har jag aldrig varit rädd för bara det är ekologiskt och ej modifierat. Härutöver tränar jag regelbundet och har inget behov av att gå ner i vikt. Men så fyller jag 40 i år och märker att kroppen håller på att ändra sig, hur är svårt att säga, men det känns som en annan fas.
Jag hade redan dragit ner lite på kolhydraterna i form av pasta och potatis när jag började läsa om LCHF. Nu funderar jag på vad som händer om jag äter mer fett och fortsätter med mitt begränsade intag av potatis, ris och pasta. Många skriver om olika problem, typ huvudvärk och annat, som dyker upp när de ändrar sin kosthållning. Är det specifikt för de som finlirar mellan fett och kolhydrats 'drift'? Eller är det regelrätt kroppen som reagerar på nya vanor?
Huvudvärk och annat beror oftast på övergången och går över.
Det handlar inte bara om vanor utan en helt annan kost, har man slutat med kolhydraterna/minskat dem rejält så går man över till keton/fettdrift och det tar lite tid för kroppen att gå över.
Fortsätter du att äta frukt, surdegsbröd och fullkornsprodukter kommer du inte in i ketos och kommer alltså inte att få omställningsbesvär. Om du äter mer fett och alltså mindre av kolhydratsmaten tror jag att du kommer att må ungefär som nu, om inte det blir extremt lite kolhydratsmat; alltså under ca 100 g kolhydrater per dag.
Vet inte om jag missuppfattade din fråga…?
Tack för svar. Min fråga var väl inte så tydlig men jag hajar. Om jag då äter typ 150 g kolhydrater om dagen och sedan drar ner på dem till hälften hur länge dröjer det då för kroppen att hamna i ketos? Jag begriper att det är olika för var och en men jag försöker förstå principen.
Så undrar jag om det är kombinationen kolhydrater-fett som är boven för de som inte vill gå upp i vikt. Jag har aldrig hållit inne på fettet men heller inte ätit jätte mycket. Om jag nu fortsätter att äta som jag gör vad det gäller kolhydrater men ökar fettet kommer jag då att gå upp i vikt?
#3, Du kommer i ketos på ett par timmar. 6-12 timmar kanske (jag bara gissar, men något sådant bör det vara). När kroppen börjar få ont om kolhydrater att ha som energi så börjar den tillverka ketoner som en alternativ energikälla. Äter man en tidig kvällsmat och sedan inte äter på hela natten så är man i (en väldigt svag) ketos framåt morgonen, även om man äter högkolhydratkost.
Ligger du så högt som 75g om dagen så kommer du antagligen inte att få några omställningsbesvär att prata om. Och ketosen man kommer i då är rätt svag.
Fast om man är i ketos eller inte är en rätt ointeressant fråga, då det inte är ketosen som ger dom positiva effekterna som LCHF ger. Utan det är just uteblivanted av kolhydraterna och alla dom effekterna det får på t.ex. hormoner som ger dom positiva effekterna.
#4 Vad är det då precis för possitiva effekter man får på tex hormonerna? Förutom viktminskning om det är det man är ute efter.
Effekterna av en kolhydrat fri kost är säkert både kort ock långsiktiga. Men om man vill prova på och känna lite hur det känns att äta kolhydratfri kost hur länge dröjer det innan kroppen aklimatiserar sig enligt det nya systemet? Utgående från någon som redan äter ganska lite kolhydrater.

Den främsta effekten får man på Insulinet.. eftersom din blodsockerhalt blir jämn och stabil blir insulinet det oxå!
Man får se till insulinets funktion i kroppen,, det har en viktig funktion att hålla ner höga blodsockerhalter, då sådana är toxiska för kroppen.. det är ett anabolt hormon som styr in kroppens funktioner på lagring, därmed stänger det av Lipolysen!
När insulinet är lågt så dominerar istället glukagon som stimulerar lipolysen och nedbrytning av glykogen till glukos.. det är ett katabolt hormon som stimulerar nedbrytning av dina energidepåer.
Det där är ett komplext system med fler hormoner, signalsubstanser och ensymer som samverkar och man kan säga att det är som med muskelsystemet.. om man alldrig eller sällan använder det så blir det dåligt tränat och fungerar sämre när du väl behöver det!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#5 Testa äkta LCHF så vet du hur din kropp reagerar (enda sättet att få ett säkert svar).

Att du kan må illa och känna värk i huvudet beror nog som sagt på hela omsvängningen, att minka intaget kolhydrater. Enligt mig, är kolhydrater något som kroppen måste få i sig och är minst lika viktigt som fett.
Precis som fett brytes ner till acetyl-grupper som binds till Kom-enzym A, går kolhydraterna också genom en nedbrytande proces för att sedan gå in i citronsyracykeln. Det som skiljer kolhydraterna och fetterna är att fetterna genomgår en Beta-oxidation innan citronsyracykeln.
Att äta mycket frunkt och bär är bra, för att fixa intaget av kolhydrater i en mindre mängd
#5, Andra effekter än viktnedgång. Tja, det motverkar det metabola syndromet, som misstänks ligger bakom en majoritet av dom "västerländska" sjukdomarna, som till exempel diabetes.
Sedan har vi mindre inflammationer i kroppen (beroende mest på att man slutar äta dåliga fetter som är inflammationsframkallande och börjar äta bra fetter, men även på annat), vilket leder till en rad postiva effekter, bland annat bättre hjärt-kärl hälsa.
Många mag/tarm problem orsakas av bakterier som äter kolhydrater i tarmen och avger gaser. Matar man inte dom bakterierna så är det många som slipper sina besvär.
Man slipper paltkoma, dvs. den där tröttheten man kan få ibland, speciellt på eftermiddagen, efter att ha ätit en måltid som är både kolhydrats och proteinrik. Bara det är ju en stor vinst för personer som har svårt att få något gjort på eftermiddagen på grund av det annars. Paltkoma uppstår när insulinet höjs efter en måltid, som trycker in serotonin i hjärnan, där det delvis omvandlas till melatonin, som är det hormonet som gör oss sömniga på kvällen. Serotoin kommer från proteinet tryptofan som finns i proteinrik mat. Eftersom insulinet inte höjs lika myket alls för LCHFare så slipper vi det.
Man får mer fysisk uthållighet (efter dom där månaderna det tar att ställa om musklerna) på grund av att man har fett som energikälla. Och fettet tar inte slut i först taget, utan ger en stadig jämn energi så länge vi behöver det. Dessutom slipper man mjölksyra i musklerna när man anstränger dom, eftersom mjölksyra är en biprodukt av processen som gör om kolhydrater till energi i musklerna.
Man får jämnare blodsocker, vilket är bra då blodsockertoppar och dippar inte är bra för någon. Högt blodsocker är direkt skadligt för kroppen, läs på om det så kallade naturalförloppet för diabetiker för att se vilka skador högt blodsocker kan ge.
Väldigt många upplever att humöret blir bättre på LCHF. Man är glad oftare, och när man blir arg så är det lättare att släppa det som gjorde en arg. Man får mer emotionell energi, om du förstår vad jag menar. Exakt vad det är som ger detta vet jag inte.
Sedna har vi en massa andra saker som folk upplever att dom blir hjälpta av med LCHF, men vi vet inte exakt varför. Hur mycket av det som är placebo-effekt kan man såklart inte veta heller när man inte känner till orsakssamband. Men det ligger nog en något i åtminstonde en del av det andra.
Jag skulle kunna fortsätta en bra bit till. LCHF är verkligen en hälsokost, viktminskningen är en liten detalj jämfört med allt det här andra. Det är säkert en massa som jag har glömt. Du kan ju läsa den här tråden för att se vad personer som har ätit LCHF i mer än ett år har upplevt för förändringar.
Det där med tiden var en svår fråga. För en person som byter från högkolhydratskost till lchf så märker man en hel del av dom positiva effekterna redan inom några dagar. Men en del omställningar tar längre tid på sig. Det som tar längst tid på sig är musklerna, som tar upp till ett par månader att anpassa sig till fettdrift. Hur det går för en som redan äter kolhydratsreducerat är svårt att svara på, om det tar lika lång tid eller om det går snabbare.

Kroppen behöver inte få i sig en enda kolhydrat då den kan göra alla den behöver!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
Däremot så är det nästan omöjligt att inte få i sig några och så finns det livsmedel som innehåller annat som kroppen behöver och där det kommer med kolhydrater.. typ C-vitamin!!
Det hade varit förargligt om förfäderna hade ramlat ner döda på steppen eller på tundran bara för att dom inte kunde hitta en morot att gnaga på!??
Frukt är mest vatten o socker med väldigt lite vitaminer.. grönsaker är bättre!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Oj vad ni kan mycket, tack för att ni delar med er.
Min kropp har tvingat mig till ett sunt liv. Redan när jag var 16 år somnade jag regelrätt på matbordet efter kvällsmaten. Man kollade blodsocker nivåer men allt var 'normalt'. Varje nyårsafton lovade jag ett godis fritt år och klarade det galant. Inte så konstigt eftersom jag blir yr i huvudet redan av två chokladbitar.
Efter konstaterat hypoglykemi av en homeopat (alltså att jag är överkänslig för socker och att min kropp reagerar med extremt högt insulin påslag) och en dubbel penicilinkur för 2 år sedan av den reguljära sjukvården för att bli av med helicobakter ur kroppen (bakterien som gav Barry J Marshall och J Robbin Warren nobelpriset 1994) kan jag numera betsämma själv när jag äter. Jag har fått ett helt nytt liv.
Av ren nyfikenhet startade jag denna dagen med två kokta ägg med smör och lite kaffe. Nötter har jag alltid hemma så det fick bli mellanmålet med lite kaffe och kokosfett. Nu har det blivit lunchdags så vi får väl se om jag kan fortsätta på denna vägen. Ett experiment mest för att känna skilnaden.
Jag kan inte riktigt föreställa mig en helt kolhydrats fri kost. Grönsaker är ett måste för mig och frukt äter jag sådär ibland. Sen äter jag även spannmål fast i begränsade mängder i form av 'långsamma kolhydrater'. Men om jag nu trappar upp på fettet kommer jag då att lägga på mig om jag fortsätter äta kolhydrater i samma lilla mängd jag är van vid?
#11, Det finns ingen anledning att äta helt kolhydratfritt. Även om man äter så lite som 20 gram kolhydrater så blir det en rätt stor hög grönsaker, så länge man håller sig till grönsakerna som har låg mängd kolhydrater. Du kanske bör fundera på att undvika frukten helt, se här för mer information om frukt. Diagrammet på sidan är speciellt interessant. Du kanske skulle fundera på att sluta med spannmål helt också, då det antagligen är bland det värsta vi kan stoppa i oss, och inte bara för kolhydraterna. Fullkorn gör det inte bättre.
Om du vill hålla nere kolhydraterna så se upp med nötterna, det finns en del kolhydrater i dom, så man kan inte äta för stora mängder nötter.
Du kommer antagligen inte att lägga på dig för att du trappar upp fettet.

#11 Finns inget spannmål innehållande långsamma kolhydrater.. de snabbaste ligger i klass med ren glukos och de långsammaste, alltså mest fiberutspädda, ungefär som outspätt strösocker. Myt mao!