Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4014 ggr
Airam1
0

Arrakstryffel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rör smör (elvispa) riktigt mjukt med cacao, en knivsudd vanilj och arraksessens. Spritsa munsbitar i tex knäckformar och pudra med hjälp av tesilen över cacao. Kyl och ät som fettillägg Flört Måtten är på en höft. Det går utmärkt att smaka sig fram, (jag gillar själv när det ett bittert) men jag tog i runda slängar:  

• 200gr smör
  • 1½ msk cacao
  • 1 knivsudd vanilj alt nån tsk sötningsmedel
  • 10drp arraksessens

Åt 1st till kaffet igår kväll och fick genast erkänna mig såld. Det här är inget för mig då beroendeknappen är detsamma som Onknappen, men jag kan kanske klara att gömma dem i frysen för att bjuda kaffegäster på…

Mervi
0

Tack! Detta kanske man skall ha till helgen, låter väldigt festligt.Glad

Margareta
0

Måste givetvis testas, det ser verkligen läckert ut med spritstopparna i formar så där…

Numer pensionär i Nynäshamn

artch
0

Suveränt!

Jag gjorde en sats igår och jag tog mer arrak än i receptet. Det gjorde jag eftersom jag egentligen inte gillar arrak och min man tycker att det är jättegott. Min man kommenterade mina vackra skapelser med "man kan säga en sak i alla fall och det är att de var godare än de ser ut." Glad

Tror du att det fungerar bra att ha dem i frysen?

Airam1
0

*ler* Vad roligt! Javisst kan Du ha dem i frysen. Eller som jag - i en burk i kylen. De håller lika länge som smörpaket och det är ju ett bra tag. Man kan nog ha ganska mycket arrakessens - det smakar ju inte så starkt som man föreställer sig.

Förresten köpte jag ett flytande sötningsmedel utan aspartam (i min familj avskyr vi aspartam). Ska droppa i några droppar i arrakstryfflarna nästa gång.

Mervi
0

Airam 1: Vilken sort är sötningsmedlet. Kan vara bra att ha hemma till sådana godsaker.

Margareta
0

Jag har precis fått hem Stevia, både vitt pulver och flytande.
Jag och dottern smakade (ytterst pyttelite, vi pratar dammkorn…) och jag kände direkt att detta kan man INTE överdosera, men det är nog helt ok att ta mikrolite av.

Den "berömda lakritssmaken" känns när man smakar naturellt men det måste vara en doseringsfråga om man skall känna det "igenom" om man tex gör kokoskakor eller tryffel på detta.

Stevia är ju en naturprodukt helt utan kolhydrater (det kan inte bli något eftersom vi inte ens pratar gram)

Jag beställde från http://www.stevia.se

Mervi
0

Nu har jag beställt Stevia från samma ställe som du gjort. Hoppas det inte tar lång tid.

Airam1
0

Det flytande sötningsmedlet är helt enkelt flytande Hermesetas. Noll kolhydrater, men naturligtvis inte nyttigt - utan för mig bara praktiskt när det måste nånting sött till.

Jag gjorde Dillkött härom kvällen. Det funkar verkligen inte utan brytningen sött/syrligt.  Hermesetas räddade anrättningen.

Margareta
0

Det gick fort Mervi, några dagar tog det…

Mervi
0

Har nu gjort Arrakstryffel och tog lite stevia i, kanske det var bra för då äter jag inte dem i ett nafs. Tyckte inte om stevian, tyvärr.

Nästa gång gör jag tryffeln med lite vaniljsmak eller hermesetas.

Mannen har inga svårigheter att stoppa i sig dessa heller. Han är en riktig gottegris.

Tilda-T
0

Ohhh Airam!!

Du är ett proffs rent av ,vilken bild man blir jättesugen!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Bilden är suverän och jag väntar bara på den gången jag skall få bjuda mina gäster på detta… de kommer att storkna!!!

Airam1
0

Hoppsan… jag rodnar Generad

Gittan-Xyz
0
Mervi
0

Gittan: Vaniljarom eller äkta vanilj. Det går att köpa.

Gittan-Xyz
0

Var köper du det? Jag har bara hittat vaniljessens i en sån där affär med allt för dem som brygger vin och gör annan sprit själv. Men det är nog bara en massa kemikalier i det.

Margareta
0

Vaniljstång finns bland baksaker på ICA. De ligger i en "kryddpåse".

Gittan-Xyz
0
Mervi
0

Vaniljarom i flytande form köpte jag en gång, det var i CityCross i små påsar. Den var också bland bak-grejerna.

SysterYster
0

Tack för tipset med Stevia…här sitter jag mitt i natten och shoppar sockerersättning…hmm…kanske bäst att gå o sova nu…innan jag börjar röja runt i skafferiet. Men jag hoppas att julgotterna är fixade i och med Steviapulvret.

Margareta
0

Stevia har lite frän, bitter smak mitt i den intensiva sötman, så man måste använda det med stor varsamhet. Min dotter älskar att ha det i sitt te.

MegN
0

Jag har letat efter vaniljarom men inte hittat. Vaniljstång tycker jag inte ger något alls…