Ketos
Hur märker jag om jag hamnar i ketos? Jag har för mig att man gör det om man inte äter kolhydrater men "hur känns det".
Visst var det så att vara i ketos var "bra" för att man då bränner fettet i kroppen?
Ketos betyder bara att man använder fett som bränsle, det säjer tyvärr inget om vilket fett som används. Allt kan lika gärna komma från maten.
Du märker att du är i ketos genom att du får dålig andedräkt, det känns ungefär som du slickat på en gammal riddarrustning eller nåt. Din svett och ditt kiss kan också lukta. Eller så märker du ingenting. Det som märks är överskottet som utsöndras men vissa ställer in tillverkningen direkt och får inget överskott…
tyvärr så förstår jag ingenting av dethär.. har hållit på med lchf i över en vecka nu och efter några dagar kände jag hur mitt blodsocker hade fallit. blev yr så fort jag ställde mig upp, svag i allmänt… men vad e ketos som ni pratar om, vad beror det på och vad är det som är så "bra" med det?
/ okunnig
Läs "Vanliga frågor och svar", en av de mest ställda frågorna här på forumet sålänge jag varit med iaf.
okii tack så mkt!
#2, Det där låter snarare som om du har lågt Blodtryck än lågt blodsocker. Det har inget med ketos att göra. Att vara i ketos innebär att kroppen producerar ketoner från fett. Ketoner används som energi av cellerna.
#2, #0: Det är inte ketosen som ger dom psitiva effekterna vid lågkolhydratskost, så det är inget som är "bra" med det på det sättet ni menar, även om det självklart är bra att kroppen har ett bra sätt att uttnytja fett som energikälla till cellerna som inte klarar av att använda fria fettsyror direkt som energikälla. Är man inte interesserad av biologi behöver man egentligen inte bry sig om ketosen.
Dom positiva effekterna vid lågkolhydratskost kommer altså inte från ketosen, utan från hormonförändringar, minskade inflammationer i kroppen, osv. Ketosen är bara något som också råkar hända när man äter lågkolhydratskost. Varför så många är interesserade av om dom är i ketos eller inte förstår jag inte.
#0, Man känner inte av om man är i ketos eller inte. Äter man under en viss mängd kolhydrater så är man alltid i ketos. Så äter du lågkolhydratskost så är du i ketos just nu, annars hade du inte överlevt, eftersom vissa delar din kropp inte hade fått energin de behöver (t.ex. hjärnan).
Eventuellt kan man känna av en lukt av ketonerna, som luktar som aceton, vid besök på toaletten om man har överskott. En del får också acetonlukten i andedräckten. Detta är för att kroppen gör sig av med överskottet av ketoner genom att utsöndra dom i urin och eventuellt i andedräckten. Att kroppen producerar ett överskott av ketoner är varken bättre eller sämre än att den inte gör det, så det finns ingen anledning att hålla koll på det heller. Dom flesta som producerar ett överskott slutar göra det när dom har varit i ketos ett tag, och kroppen lärt sig hur mycket den behöver producera.
Pussgurkan ett litet tips! Ser att du startar lite nya trådar för var fråga? Eller ett par iallfall. Det bästa är om man har EN tråd, du kan be någon admin att döpa om någon av trådarna (t.ex. denna, eller kanske hellre minmat, vad tycks))till Pussgurkans tråd tex. och så ställa alla dina frågor där. Det är lättare att hålla reda på folk om man gör så!
Alltså just när det gäller dina frågor! Allmänna andra saker kan man ju öppna en tråd om , ifall det inte finns någon redan som passar. Det blir hemst många trådar annars och svårt att hitta bland allt.

#6 Har tänkt på det - och ska tänka på det framöver. Det får bli en ny tråd