Hjälp mig!!! Please!!!
Har nyss skrivit på min blogg hur mkt det känns som jag förlorat kontrollen de sista dagarna på hur mkt kolhydrater jag får i mig. Jag tror inte det är så där jätte mkt men som sagt - jag vet inte.
Jag har varit medlem på detta forum nu ett tag och tycker att alla här verkar så himla insatta i detta med LCHF och kunniga och kommer med det ena toppenbra:iga tips efter det andra… Skulle ni nu vilja hjälpa mig som blitt så vilsen att ge mig olika tips på hur en dag kan se ut som INTE överstiger 25 gram kolhydrater? Självklart borde jag själv kunna komponera men jag vet inte hur mkt fett, t.ex. jag borde äta.
Jag gillar inte hårdost annars hade man ju kunnat käka det
Jag gillar inte heller inälvor, pastejer, rostbiff eller äggula. (Äggula kan jag äta om den e mosad i nån god goja hehe.) Nu vet jag inte heller om mängden mat (fettet främst) ska anpassas till vikten. Men jag väger just nu 79 kg. Åh jag retar mig så på att jag inte litar på mig själv i det här. Och hur gör ni för att veta hur mkt ni får i er??
Så please help 
Tack!
Hej! Vet inte om du är vaken än..
Naturligtvis kommer du få hjälp. Själv är jag väldigt väldigt sömnig, så jag tor inte jag kan få ihop några kloka råd.. kanske jag skriver baklänges..
Håll ut tills imorrn, så får du säkert hjälp!!
Natti!! 
Jag har samma problem..
jag stoppade i mig lite för mycket kolhydrater lite för många gånger och VIPS så var jag +5kg på TVÅ VECKOR!
FAN,

Jag är pigg!
En typisk dag kan se ut så här.
Mål 1: 300g karré (el annat fläskkött, lamm, get, dromedar, känguru, säl, nöt, vilt, ren) och 100g smör
Mål 2: 500g karré och 120g smör*
Sedan kan man variera genom att byta ut kött mot fisk, skaldjur, fågel, lever, ägg, ost, amfibier, kräldjur el blötdjur…lägga till lite grönt eller vitt (blomkål, lök), och emellanåt byta ut smör mot CF, grädde, kokosfett, ister eller majonäs.
En och annan chokladbit, men det hör till undantagen, alltså inget man äter varje dag.
Ganska lätt att komma under 25g kolhydrater mao.
Mängden protein anpassas till vikten (1-2g protein/kg) och fettet till hungern, oavsett vikt.
*Smör kan betyda äkta beasås eller annan smörsås
Införskaffa en köksvåg vetja. Känns lite hysteriskt att väga allt man äter jag vet, men det är bra i början. Var noga ett par dagar o kolla allt du äter o lägg in på minmat.net. Ät så du blir mätt o nöjd och checka sedan hur ditt "matschema" stämmer överens med de råd o riktlinjer som finns här och gör justeringar efter detta sen.
Använd MinMat för att planera din mat (köksvåg behövs) och håll dig till det. Basera kosten på kött och fett (köttfärs med mist 17% fett är jättebra) tex ägg och bacon till frukost, köttfärsbiffar till lunch och kött, sås och grönsaker till middag så får du inte i dig för mycket kolhydrater.
Du ska äta en vald mängd kolhydrater (25g), 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt och sen minst lika mycket (gärna mer) fett som kolhydraterna och proteinet tillsammans.
#3 LOL 
ett morgonskratt gör dagen till en bra dag!

#4 #5 Jag har en köksvåg men vill ju helst inte väga men jag får väl göra det ett par dagar bara för att få ett hum om det hela 
#3 hehe jo jag skrattade allt till när jag läste Pasis inlägg 
Tack för era svar!!!

På tal om köksvåg, kan någon rekomendera en bra som även klarar nedåt 15-20 gram som inte kostar alltförmycket?
Använder själv Min Mat mycket så här i början och tycker det är lärorikt.
Ser t ex att vitlök innehåller ju mer än 31 %. Om man som jag gillar vitlök så kan det vara bra att räkna hur många klyftor man stoppar i maten. De är relativt tunga och kompakta…
Någon som kan rekomendera en bra våg?

Den vågen jag har visar om nåt så väger 1 gram
Den är av märket Melissa och kostade 149 kr om inte minns fel. Men det var ett par år sen nu iofs… men den funkar fortfarande utmärkt!! 
Fokusera på fett kött, så rent och oprocessat som möjligt. Lägg möjligtvis till lite smör och grönsaker som t.ex. broccoli, blomkål, sallad, lite röd paprika, lök osv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#9 Elektronisk förmodar jag då?
Trodde de var dyra när de är så pass exakta 

#10 Tackar så mkt! Får ju många bra tips här nu ju 
#11 Japp det är en elektronisk. Dom behöver inte vara så dyra. Beror nog mest på märket tror jag 

#0 jag känner igen mig - är ny och har svårt att lita på mig. Har bomaderat sajten med frågor - tack till alla svar.
#8 min våg heter "SJÖBO" och är köpt på Jula eller om det var Rusta. Den är digital och väger/viar även 1gram. Priset minns jag inte men det var nog någon hundralapp … men mins inte. Jag trivs väldigt bra med denna - den hade även en stor plast skål - som jag använade i "mitt gamla" liv till att väg mjöl vid bröd bak. Rymmmer mer än 1kg vetemjöl.

#13 Haha min har oxå en plastskål man sätter ovanpå
och som du skriver så var det den man hällde mjöl i vid bröd eller kakbak osv.
Jo jag har "bara" hållt på sen den 22 maj men ändå så känner jag inte att jag fått in det där "flytet" där jag vet hur mkt som är nog för mig. Men det kommer väl får vi hoppas!

#14 då är vi lika nya då - jag började oxå då men jag inser nu att jag gjorde lite fel i början så jag har startdatum den 15/7.
Innan dess åt jag någ en LCHF med Gi insalg… inte direkt fel men inte rätt iheller.
Kan tipsa om en bra våg på jula för, 159kr (tror jag det var) Platt och smidig (i rostfritt så den ser helt ok ut oxå), väger ner till 1 g.
#8, Vilken elektronisk köksvåg som helst bör fungera. Jag har en som om jag minns rätt kostade 200 spänn på clas ohlson, och den är exakt på grammet utan problem, ovavsett om det jag väger väger 2 gram eller 2000 gram. Det följde med en skål även till denna, men till skillnad från de som nämns ovan var den av metall istället för plast, så det är inte samma våg vi pratar om.
Se till att skaffa en med en så kallad "tear" funktion, dvs. att du kan ställa på en skål, tallrik, eller vad du nu vill, och sedan trycka på en knapp för att nollställa den så den bara räknar det du lägger i skålen/tallriken/osv. Mycket användbart.
#18, Vilken menar du? Glömde du att ta med en länk?
#5, jag undrar om det är dagliga intaget av proteinet du menara eller per måltid. Dvs 1-1,5 gr protein/kilo kroppsvikt. Hmm det kanske blir likadant oavsett om man ser det på en hel dag eller om det är per måltid. Jag är lite trög men någon kanske kan förklara för mig.
Är det ingen här som använder Ratio för att få koll på vad man får i sig?
#20, Det är per dag som menas. Minst ett gram protein per kilo kroppsvikt för att behålla muskelmassa. Det är altså minimumvärdet. Närmare 1.5 gram per kilo kroppsvikt är mera lagom för en vettig hälsosamt kost. Man kan behöva ännu mer om man tränar mycket.
Siffrorna är ungefärliga riktvärden, man måste inte ligga exakt på dom.
Observera att protein inte är samma sak som kött, vilket många tror. I en typisk bit kött är kanske 20% av vikten protein.
Jag gillade inte sill förut. Men nu vet jag att det är bland det nyttigaste man kan äta, så jag lärde mig att gilla det.
Vilket tyder på att man kan intala sig själv att äta något och pressa i sig det och försöka hårt med att gilla det - för det är värt det
Det beror allt på det, vilken sill du menar?

#15 Hehe ja det verkar som vi är det! Då får vi peppa varandra (och alla andra oxå såklart) Jag skippade allt man ska skippa från början men fuskade till det med lite olika grejer emellanåt så…. inte bra inte bra!
#20 Vad är Ratio för nåt?? Länk någon?
#21 Hur menar du då? Att en 100 grams steak bara har typ 20 gram protein? E kass på sånt här, sorry 
Jag äter ägg och bacon eller oopsies till frukost.
Till lunch oftast en köttfärsbiff med broccoli och vitlökssmör.
Middagen kan bli en fläskkotlett med en tomat eller lite broccoli.
Har inte räknat i min mat på flera månader, i början registrerade jag där varje dag. Jag kom efter ett tag på hur jag skulle äta för att komma upp i rätt fettmängd och rätt proteinmängd.
Hellre mer fett än för mycket protein, så mycket har jag förstått i alla fall.

#25 Okej… tackar så mkt för tipset… men hur mkt fett ska man äta då? Protein är ju 0,5-1,5 gram per kilo kroppsvikt men hur mkt fett då??
har du tittat på minmat? Där ser du vad olika matvarot innehåller. Ja det är ca 20 gram protein i 100 gram kött.
jag blir förvirrad det är flera som frågar samma sak och jag vet att jag svarade på det här med protein och fett förut idag… om du äter ca 1800 kalorier och håller fördelningen ca 5 E% kh, ca 70-75 E% fett och ca 20-25 E% protein så hamnar fettet på ca 140-150 gram, det är alltså allt fett , det som finns I maten och det du tar extra… emn det gör inget om det blir mer, och det var bara ett exempel
#26, Du äter fett tills du blir mätt.