Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 975 ggr
Annica38
0

Mera stackars människor!

Berättade just för min grannar om vad jag äter och hur bra jag mår.

Då säger mannen att det är ju bra för min skull men han kan inte äta så för han har diabetes.

Då sa jag att då borde han ju verkligen undvika kolhydrater som omvandlas till socker.

Men hjärnan behöver kolhydrater, säger han då.

Jo visst men det lilla som behövs tillverkar levern själv, sa jag.

Ja men inte min lever eftersom jag har diabetes!!!

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Skrikandes

Jag sa bara att jag har bra böcker som handlar om det, ifall de vill låna!

spadermadam
0

Å vad jag känner igen det där! Jag har också bekanta som av en eller annan anledning inte "törs" prova lchf. De skyller just på diabetes eller problem med hjärta och kärl.

Jag har lånat ut böcker till dem och hoppats på att de ska förstå sammanhanget genom att läsa på. Men en bekant vars man har problem med för högt kolesterol och för höga blodfetter (enligt läkaren) svarade mig: Det verkar jättebra det här men eftersom min man har så höga blodfetter så törs vi inte. Vi använder Nutrilett i stället.

vinteralvan
0

Åh, vad trött man blir. Mina föräldrar är likadana, både är överviktiga, min mamma har epilepsi och pappa har högt bltr. Dom skulle må så mycket bättre med LCHF men "man kan ju inte vara utan potatis" och "jag måste äta mycket frukt, annars funkar inte magen". Man kan bara hoppas att dom försöker så småningom.

Mervi
0

Jag har en arb. kamrat som blivit opererad för gallsten. Hon skall undvika fet mat enlig doktorn. Jag orkar inte predika då folk tror på doktorn inte på mig. Flört

Pasi
0

Stackars människor…särskilt då de inte förstår att diabetes just innebär att kroppen har svårt att hantera kolhydrater, och att man då bör undvika dem.

ebet
0

Jag lånade mina böcker till en diabetiker som har redan börjat vandra på 'naturalförloppets väg' . Man skulle kanske börja med något såndär sade hon när jag fick tillbaka böckerna.

Alltså har hon inte läst de… Hon är jätteledsen att känseln och synen håller på att försvinner, men fettsnålt och kolhydratrikt ska det vara på bordet.

Jag börjar bli härdad, jag kan inte rädda alla, det är bara att inse

spadermadam
0

Jag tycker det är enormt frustrerande när man VET och sitter inne med kunskap och vill dela med sig. Och sen tas det inte emot. Att folk inte klarar av att tänka logiskt trots att man ger dem "bevis" och hänvisar till studier och olika källor.

Att så många ska behöva må så dåligt helt i onödan.

marialan
0

Idag fick jag höra av några relativt välutbildade personer som kan en del om näringslära och kände till LCHF (trodde de) att man kan få gikt av kosten!? Man är ju tvungen att berätta när man är med okända människor en hel dag och fika bullarna med ost kommer fram. Skulle nog se märkligt ut om jag tog en fralla och bara åt av osten annars (som jag gjorde nu) Glad

Har ju nyligen börjat med kosten men börjar inse att detta är något att vara beredd på…

Adur
0

Ja, man är omgiven av människor som lider av diverse krämpor som antagligen vore ganska lätta att bli av med. Magbesvär och liknande.

Och väldigt ofta hävdar dessa människor att de inte tål fett.

Oftast håller jag tand för tunga. Jag vill inte predika. Men det är svårt!