Såsfantast
Hej. Hur gör man en bra LCHFsås utan mjöl? Vad har ni i för smarrigt?
Hemmagjord bearnaise, hollandaise och andra såser i den familjen är ju väldigt feta och utan kolhydrater, och är därmed väldigt bra LCHF-såser. Sök på forumet så hittar du recept.
En annan god och enkel sås sås efter man har stekt maten att bara vispa ur stekpannan med något syrligt (rödvin, citron, en liten skvätt vinäger blandat i vatten, eller vad som helst som är syrligt och gott.) och sedan slå på en rejäl skvätt grädde och låta det koka i några minuter så det tjocknar (det kan gå väldigt snabbt eller ta lång tid, beroende på hur mycket sås du gör). När vattnet avdunstar från grädden blir det rätt tjockt, och syrligheten hjälper det att tjockna ännu mer. På med lite salt och peppar om det behövs. Inget mjöl behövs.
Koka inte för länge bara, avdustnar allt vatten från grädden så har man bara rent fett kvar, och då blir det ungefär som smält smör, vilket väl inte riktigt är meningen. Skulle det koka för länge så ta av från plattan, slå i lite mer grädde och vispa tills det ser bra ut.
Smält smör är för övrigt en utmärkt sås som passar bra till t.ex. fisk. Förutom vanligt smör så finns det kryddsmör, som är lätt att göra själv genom att låta smöret stå framme så det blir mjukt, blanda i kryddan i smöret ordentligt, lägga det i någon form och seda lägga det i kylen så det stelnar igen. En klick kryddsmör på köttet är väl inte fel. Sök på forumet för tips på kryddor som passar bra.
Har man spad efter t.ex. ett långkok eller som man har samlat upp när man har tillagat kött i ugnen så kan man hälla spadet i en kastrull och låta det reducera ner en hel del. Sedan slår man i lika mycket grädde som man har spad kvar, och låter det koka tills såsen tjocknar. Att ha i en del smör som får smälta i såsen är inte fel det heller. Krydda med salt och peppar om inte spadet redan har kryddning från tillagningen.
Fast själv brukar jag inte göra den här varianten eftersom jag brukar ta spadet från långkok som soppa med kött och lite grönsaker i, det blir den godaste köttsoppan man kan tänka sig.
Såser med ost i är goda också. Speciellt blåmögelost. Tyvärr har jag inget lämpligt recept att dela med mig just nu.
Andra såser kan man reda på en äggula istället för mjöl. Jag vet inte exakt hur man gör då jag aldrig använt tekniken själv, men sök på forumet så hittar du säkert information. Annars får väl någon annan som använder tekniken svara.
Det finns en huvudregel som gäller all matlagning inklusive såser: Smaka på det under tillagningen! Det blir alltid bättre då, får då har man koll och märker vad som behövs ändras. Smakar man på maten under matlagningen, så är det svårt att misslyckas. Att inte provsmaka under hela tillagningsprocessen är som att spela på lotteriet, chansen att pricka rätt om man chansar på vad och hur mycket som behövs är inte särskilt stor.
Jag gör oftast sås på cream frice. Rör ner det i stek skyn och vispa ev mer kryddor. Tjock och fin sås på en gång
.

Många fina förslag!
Man kan ta köttspad (buljong), vin, grädde eller vad man har till hands, och koka upp med någon grönsak (el blandning) man tycker om….eller svamp. När allt är mjukt så tar man till stavmixern. Underbart gott och lätt att variera!

För att får förtjockning istället med mjöl kan du också använda ägggulor.
Vänliga hälsningar Stephan
Enkel brunsås:
2 dl grädde
2 äggulor
1msk soja
2 krm svartpeppar
1 msk smör
1. Smält smör
2. Blanda äggulor, grädde, soja & peppar. Häll blandningen i kastrellen.
3. Låt småputtra 3-5 min
Philadelfiaost är ganska bra, om man vill tjocka till såsen.
Ett jättebra sätt att reda sås, om man tycker om svamp, är med torkade kantareller.
Jag torkar kantareller, kör dom sedan i mixer till ett fint pulver. Såsen tjocknar jättebra av det, o får en otroligt fin svampsmak.
jag hade balsamvinäger i gräddsåsen sist. Det blev urgott.
Blir inte såsen grynig om du låter ägg puttra med från början? Jag brukar ha i äggulan när såsen är klar och värma på tills det tjocknar men inte koka/puttra.
Näe, jag har gjort såsen flera gånger och den blir kanon. Den får småputtra lite bara men absolut inte för länge och den tjocknar snabbt.
Bästa fisksåsen är ekologiskt smör som får följa med fisken in i ugnen. Krydda fisken med saffranskrydda, min favorit är Santa Maria "Seafood & Fish". Såsen tar smak av både fisk och krydda och blir så god så jag slevar den som den är rakt i lilla gapet!
God fisk, som går fort att tillaga även från fryst, är Stillahavsflundra, köpt på Willys i påse. Den är vildfångad i bra vatten. Täck en form med flundror (de blir ungefär hälften så stora när de är färdiga), smör, krydda och in i ugnen i 175 grader ca 20-30 minuter, beroende på hur varm ugnen är från början. Lita inte alltför mycket på min tidsangivelse, jag kan minnas fel trots att jag gjort denna fisk många gånger. Kollar aldrig klockan, lagar mat på "känn".

Rör ihop philadelfiaost och lite grädde. Krydda (t.ex. salt, kryddor, sambal oelek, senap) och rör sen ihop med stekskyn/smöret i panna eller stekpanna med kött/fisk/svamp. Småputtra några minuter.
Så krämigt, gott och snabbt!