Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1426 ggr
Sigrid1970
0

Godare mat numera!

Hej!

Har ni exempel på mat som smakar godare numera, alltså när man INTE ersätter receptens grädde och full-creme fraiche med lightprodukter? Själv gjorde jag heta räkor i helgen och det är ju bara sååå gott med vanlig CF! (Smörstek lök och vitlök i curry, häll i krossad tomat och lite tomatpuré, låt puttra ett tag. Häll i rejält med CF, krydda med cayennepeppar, och precis före servering: i med ett gäng skalade räkor. Ät! (Inte fullständig LCHF, men gott!)

Lava
0

Jag tycker att allt är godare med mer fett :)

[Pennylane1]
0

hela receptavdelningen här intill är fylld med exempel!

raphanus
0

Ehm … allt ..

lizaohman
0

det är ju bara så att smaker förstärks av fett. Ett bra exempel är curry, som inte får sin fulla smak förrän det frästs i fett. Människan har belöningssmaker som vi gillar speciellt mycket och fett är en av dem (socker, salt, krispigt är andra).

Sigrid1970
0

#4 Ja, det var lite det jag var ute efter, att fettet liksom "lyfter fram" smaker som exempelvis curry, som annars bara är OK med fettsnåla ingredienser. Tillsammans med smör blir det smaskigt!

lizaohman
0

Ja, någon på sajten brukar göra currysmör (som alternativ till vitlöks- eller persiljesmör) och det är en höjdare. Någon gör bearnaise-smör, läste jag också.

Nåt jag upplever smakar fantastiskt mycket bättre numera är ägg i alla former. Åt väldigt lite förut, tyckte alls inte om smaken. Nu: kokta, stekta och framförallt omeletter!

Wtn3
0

Från början märkte jag ingen skillnad, tyckte light-grädde smakade likadant som vanlig, vanesak samt att smaklökarna antagligen var socker- och kemikalieskadade, men numera är de återställda, provade för skojs skull att prova lite sås morsan gjort på 4%-ig matlagningsgrädde, och där kan man verkligen snacka smaklöst.