Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2489 ggr
mannepanne
0

Oljor

Hej!

Tittade idag noga pa en forpackning med coleslaw som utgjorde stommen i min lunch (lunch koper jag oftast pa Marks & Spencer da vi inte har nagot kok pa jobbet, och de har fina forpackningar med lax, rostbiff, sallader och hyfsat feta ostar och saser att ha till).

Dar stod det att merparten av fettet kom fran "rapeseed oil" vilket val betyder rapsolja.

Kollade upp det, och tydligen innehaller rapsolja mssa fina saker som omega 3 och omega 6, men samtidigt ringde en varningsklocka i mitt huvve som tyckte att jag nagonstans last att rapsolja inte alls ar nyttigt. Sarskilt inte inom ramen for LCHF, av nagon anledning.

Nagon som kan sprida lite ljus pa amnet?

Tack,

// Manne

Wtn3
0

Råder delade meningar om det, en och annan ifrågasätter rapsolja men de flesta tycker den är godkänd ur LCHF-perspektiv, dock ej lika bra som kokos- eller olivolja.

mannepanne
0

Tack! Hade varit trakigt att behova plocka bort ett av vapnen i min LCHF-kontorsluncharsenal… ;)

// Manne

mikaelj
0

Vegetabiliskt omega-3 kan vi inte tillgodogöra oss, men samma enzym som ombildar (den i för stora doser skadliga) arakidonsyran från linolensyra (omega-6) har hand om att förlänga alfa-linolensyra (veg. omega-3) till EPA och DHA ("animaliskt" omega-3).

Kontentan är att det omega-6 som finns i rapsoljan delvis "neutraliseras". Rapsolja är den bästa smaklösa oljan du kan hitta (30g fleromättat/100g), nästefter olivolja, som istället smakar (men bara 7%). Det är möjligt att macadamiaolja också är smaklös, vet faktiskt inte. Den skall tydligen ha ett bra innehåll fleromättade fetter.

mannepanne
0

Fantastisk info, tack!

// Manne

mikaelj
0

Just ja, rapsoljan är inte bra för att den har 30% fleromättat fett, vilket är rätt mycket, utan för att fördelningen LA:ALA (n-6:n-3) är 20g:10g.

I solrosolja, majsolja och andra dåliga oljor är det enbart omega-6.