Midsommarbuffe ???
Vad kan vi tänka oss där?
Sill?
Nubbe?
Grillat?
Kokta ägghalvor med räkor och majonäs gör väl alltid succe!!!
Jag kommer servera traditionellt "bord" men se till att det finns alternativ dvs. lax, grillat, broccoligratäng etc

Lax i alla former fungerar ju, gärna med romsås, köttbullar, delikatessostar. Jordgubbar med mycket vispad grädde

Jag blir riktigt hungrig av bilderna, smaskens!
fick nån tysk korv i går (som tyska vänner haft med sig hemifrån) den var precis som pressylta fast i korvform. Bara gele och olika köttbitar, kryddad med kummin. Har någon sett nåt sånt här i landet? Skulle jag kunna tänka mig på midsommarbordet!
#& Brukar finnas till jul i många affärer här i Sverige
Vi är ett gäng som alltid kör knytkalas på midsommar men vi samordnar så det inte kommer flera av samma. Det brukar alltid finnas lax (sill har för många kolhydrater och socker för mig). Grillat är det vanliga lite senare. Jordgubbar måste man ha på midsommarafton. Kvälls-snacks ostar och salami. Funkar fint för mig! De andra bidrar med potatis, bröd o sånt som dom vill äta.
Om du äter sill så är väl en nubbe i immigt glas en given sak? Sill till lunch äter en del men vi äter alltid räkor istället ( vi är flera som samlas med egen medhavd mat) och framåt kvällen grillar vi. Då blir det alla möjliga sorter. Numer är öl bannlyst för mig men ett glas kallt vitt lär slinka ner, dock ingen nubbe, uj vad det sätter sig i benen och tungan, låter hellre bli! På en buffe är det vissa saker som måste vara med och det är räkor, ägghalvor, lax, majonäs, stenbitsrom, köttbullar, sill, (tänk julbord)

Alltså - vattnas det inte i munnen på oss redan. Mycket inspirerande läsning !!! 

malusen - bilderna satte igång salivavsöndring bums, så nu blir det kycklingklubbor med gräddsås ögonaböj!

Gubben jobbar hela midsommar, men blir det fint väder så funderar jag på att packa ned räkor, ägg, jordgubbar o grädde. Sedan så far jag o vår son ned o tar med honom på lunch i domkyrkoparken, lummigt o fint!! Kanske lite dryck, loka päron t ex smakar nog extra gott!!!

julia61 - jordgubbar o.grädde låter som ett säkert dessertalternativ på midsommar! Men kanske har vi andra läckerheter till efterrätt.

Lutar åt grillning, troligen fläskkarré & sucukkorv&köttbullar-på-pinne (flera fiskallergiker närvarande) på midsommarafton, efter stångresning, spelmanslag och små grodorna.
Till detta kladdsallad på rättika, grönsallad m mycket olivolja, svarta oliver, cocktailtomater, tzatziki. Matje m gräddfil & gräslök samt färskpotatis m dill till traditionalisterna.
Stor skål med jordgubbar & generöst med vispgrädde till efterrätt.
Ovanstående är inte tvär-strikt, men det är blandade gäster.
Fabricati diem, pvnc!

Ja, det var ju bara vad jag tänkte ha, inte så många jordgubbar till mig själv o gubben men sonen är ingen fullödig lchf:are!!
Hallon är väl ett bättre alternativ till grädden, eller så har man ingen efterrätt alls, går det med.
Jag vet inte riktigt vad du menade med att ni andra har andra läckerheter till efterrätt? Svarthatt, dela gärna med dig!

Kom att tänka på maränger som kunde göras lchf:igt, kommer tyvärr inte ihåg hur! Med något till de kunde vara något, svarthatt. Jag är tyvärr lite ensidig och äter gärna ostkaka till dessert!!

OSTKAKA!!!!!???? Min favorit….men går det?

Du vispar ihop 4 ägg, 2 dl vispgrädde, 200 g keso, 90 g philladelfia ost, ca 50 g mald mandel, vanilj frön, bittermandelolja några droppar,
In i ugnen på 200 grader i ca 35 min, tills ytan är vackert brun. Ät den ljummen med vispad grädde och hallon el nån skivad jordgubbe.
Detta är för 6 - 4 personer.
I ett annat inlägg så skippar de keson pga kolhydraterna, men har inte testat dettta.
Jag är såld på ostkaka!!
det var jag som skippade keson fast kanske inte främst för kolisarna för min del utan för att jag tycker det blir blött med den och godare utan den! Att det sen blir mindre kolisar är ju en bonus !

Jag tycker inte det är så blött om man låter den svalna, rent av vara i kylskåp ett tag. Det är som om den binder ihop då. Har tänkt, #17, att testa din metod. Men undrar om smaken blir annorlunda?
ja godare ,
eftersom jag inte är särskilt förtjust i smaken med keso heller( tycker den blir så salt)… men smaken är ju som baken! Har mest gjort den med saffran och det är så gott så klockorna stannar! Med grädde och hallon till!

Saffran, hmm måste testas nästa gång det blir ostkaka!!

Kanoooon - julia61. Den skall testas! Kommer på mig själv att vara betydligt mycke mer i köket nu än tidigare. Är det en också en bonus i LCHF anda 
julia61 med vaniljfrön, menar du det bruna vaniljpulvret då? Eller har du frön från en stång?
Du är då inte den enda som noterat det. Jag har ju iof barn så jag har ju av nöd tillbringat en hel del tid i köket även innan. Men jag tycker faktiskt att det är mycket roligare nu och mer stimulerande.
Det ställer på ett sätt högre krav att få till måltider som tillfredställer både öga, gom, lchf-anda och barn som inte äter lchf. Och allt det i en och samma måltid/rätt… helst 
Ang. midsommarbuffén så är det grillat och gravad lax + sill i olika former som symboliserar midsommar för mig. Samt jordgubbar förstås, helst jordgubbstårta. Men det skippar jag i år.
Jag grillar alltid halloumi till köttet, men har som tidigare laktosintolerant haft svårt att tolerera den… speciellt på midsommar i kombiantion med jordgubbar.
Men tänka sig att nu när jag skippat det mesta av de kolhydrater som jag åt tidigare så tål jag numera allt i mjölkväg… tom. halloumi. Har dock inte provat kombinationen med jordgubbar ännu, men ska testa lite försiktigt nästa helg.
Starksprit dricker jag inte, men ett glas torrt och gott vitt vin kommer jag nog att unna mig. Är en rätt nyupptäckt typ2-diabetiker (nio månader sedan) utan annan beh än kost och motion och jag upplever stora obehag av kombinationen lchf och alkohol. Blir låg i blodsocker som sjutton
och jag vill ju inte behöva äta något sockrat för att kunna kolka i mig vin 

Oj, oj, oj - det kunde man inte tänka sig! Med hjälp av Er alla som kommer jag att bli värsta Oliver till helgen.
Å va mycket snack det kommer att bli om LCHF mat. Dottern var inne för en stund sedan och knaprade på en "slice" nötbröd - det här som man gör i micron. Owaooo blev utropet - en till. Och frugan stoppade i sig resten. Blir att göra mer i morn. Men det är ju faktiskt riktigt smidigt.
Sen var det tvunget att köra pekfingret ner i hemagjorda bearnaisen innan hon svishade ut på stan.
ja, ja egot växer vid sånt.

#22, ja det är det bruna ekologiska frön som finns att köpa på Coop tex.
Aha ja då är det inte frön utan torkad och mald vaniljstång , det använder jag med… fröna brukar vara svarta och finns i de hela stängerna, tänkte det var nåt nytt som jag missat!!

#12, greensis
Har du månntro ett lite utförligare recept (proportioner o preparering av råvarorna) på den där kladdsalladen med rättika? Låter jättegott och jag skulle vilja göra den till midsommar.

#27 Frihandsrecept på rättiks-kladdsallad: (ca 4port)
Ca 30cm rättika. Skalas och kubas ca 1-1,5cm bitar
Lägg rätikan i kokande, lättsaltat vatten, koka ca 5min.
Häll av i durkslag, låt ånga av och svalna till typ rumstemperatur
Lite örtsalt, lite färskmald peppar, ca 1-2tsk pressad citron, ca 1/2 dl vardera av majonäs och creme fraiche (mer om det behövs). 1-2tsk senap (jag använde senap m kalamataoliver & soltorkade tomater).
Dekoreras med typ lite färskklippt persilja eller annat grönt
Fabricati diem, pvnc!

#26, ja det är inte frön, det har du rätt i, men det funkar bra ändå tycker jag

Stort tack, greensis. Nu har jag ytterligare en lchf-rätt att sätta på midsommarbordet, och det känns bra! 

Något annat gott, särskilt om man har en blandad gästkrets, är ugnsbakade tomater.
Skär av toppen (där kusen suttit), gröp ut lite av innanmätet, ca 2 tsk. Fyll med kryddsmör, gärna m vitlök & örter.
Ställ i en ugnsform, kör på 225 grader en 15-20 minuter. (Hur länge beror lite på hur många man gör på en gång)
Ingenting för UFO-strikt, men ett fuktigare tillbehör till grillat
Fabricati diem, pvnc!