Flytande smör/olja?
Hallå alla!
Rookie på LCHF här. Har läst massor och tycker att jag har ganska god koll på vad som gäller. Jag har dock ett par frågor som jag inte hittar svar på någonstans!
Hur är det med de otroligt bekväma flaskorna med flytande smör blandat med olja? Kan de räknas som vanligt svårhanterat och kladdigt Smör i papper?
Sen undrar jag (off topic…) en annan sak. Jag har inte så många kilo jag vill bli av med, kanske 5. Är allt åt skogen om jag äter någon mörk chokladbit per dag och tar ett par glas vin fredag-lördag?
Jag har hållit på med det här med nån liten bit mörk choklad (86%) varannan dag och 2-5 glas vin på lördag… men det bromsar nog upp viktnedgången även om man officiellt hålls i ketos.. jag har förstått att om man bara har några kg kvar att gå ned bör man vara extra strikt för att få "loss" de sista kilona..
det är bara att prova o se hur det går - vi är ju alla olika!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Det är nästan bara olja i de flaskorna. Smör är väl inte svårhanterligt i kylskåpstemperatur?
Om du läser på flaskan så innehåller den ytterst lite smör och mycket olja. Den kladdiga i papper är bättre. Varför inte ha den i en tjusig smörask.
och använda osthyvel så blir det lika simpelt och enkelt som en kladdig plastflaska 
Eller valios smör i bytta
Vi kör med riktigt smör och osthyvel :)
jag har ett kladdigt paket vid spisen med en kniv i … tyvärr var jag idag hundvakt åte en Grand Danois som alltid är vrålhungrig, så nu har jag knappt nåt kvar i det paketet! 
Hahaha, påminner om vovvens mamma som en gång fick tag på ett kilospaket smör - och åt upp det! Envis som synden satte hon i sig hela paketet, men sen ville hon inte ha något alls på länge. Och definitivt inte smör!
Tack, nu ska jag köpa mig en snygg smörask och dedikera en osthyvel till mitt smör
!

snor tråden lite
Hur är det med rapsoljan? den borde väl funka?
Olivolja och rapsolja funkar som salladsdressing, om det handlar om några droppar. Omega-3 i vegetabiliska oljor kan bara tas upp i människans kropp i ytterst ytterst liten grad och så innehåller vegetabiliska oljor för hög halt Omega-6. Så rapsolja är inte att rekommendera. Den enda vegetabiliska oljan som är nyttig för människan är kokosolja.
Morr! Snacka om att Arla har lyckats i sin marknadsföring! Smör- och rapsolja! ALLA tror ju att det är mest smör i! Det borde vara förbjudet att fiffla med namnet sådär!
italienarna som äter så mycket olivolja! Några droppar!?
#13 Olivolja är bättre än rapsolja i sammansättningen. Olivolja innehåller mest enkelomättat fett och inte så mycket omega 6.
Gillar man olivolja kan man mycket väl använda en hel del av det men annars ska man nog välja smör eller kokosfett.
Jodå, jag använder nog mer än "några droppar" men det är inte så ofta jag gör en sallad numera. Och jag föredrar olivolja. Vad som är viktigt med olivoljan är att man väljer en "virgin", dvs kallpressad. Kvaliteten kan skilja enormt - och att man inte upphettar den, då förlorar den alla fördelar.

och jag som trodde ja va smart o hällde i rapsolja i maten efter tillagning….

#15: "virgin" innebär inte enbart att den är kallpressad, och om all "virgin" olja verkligen var "virgin" så skulle det finnas olivlundar nästan överallt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag tror inte att rapsoljan är bra eftersom raps är en giftig växt, och har därför inte främst används som matolja traditionelt utan som smörjolja för t.e.x. gångjärn.
Makadamiaolja är den enda flytande olja som jag kan rekommendera i större mängd. Makadamianötter sägs ha varit huvudfödan för arborgenierna.

är det någon som har någon källa till att rapsoljan skulle vara dålig? har nämligen för mig att den är minst lika bra som olivoljan men den innehåller mer omega-6….
så källa någon?
#19 Rapsoljan innehåller en hel del enkelomättat fett precis som olivoljan men inte lika mkt som den. Dessutom mer omega 3 än olivoljan. Bra eller dåligt väljer man själv här också, vill man inte ha mycket omega 6 i sig får man begränsa rapsoljan.
Av oljorna är kokosfett bäst, sen macademiaolja, olivolja och sist rapsoljan när det gäller omega 6 innehåll…
#19 Kolla länken i den här tråden.
Jag försöker undvika rapsolja så mycket som möjligt för egen del.
Edit. Information om den giftiga erukasyran som finns i raps.
Edit2. Mer info om raps.
Är det någon oljeexpert som har koll på detta med omega6 i oljor som jojoba, sesam och mandelolja? Just jojoba ska visst vara en "stabil" olja som sällan härsknar ens vid förhöjd temperatur, men jag vet inget om innehållet av omega6 eller om det ens är en olja som "går" att äta! Däremot fungerar mandel och sesamolja bra.
Har luskat fram svar på Shenet:
Sesamolja:
Mättade fettsyror runt 15 %
- Palmitinsyra 8-11 %
- Stearinsyra 4-6 %
- Arakinsyra under 1 %
- Behensyra under 1 %
Enkelomättade fettsyror runt 40 %
- Omega 9: Oljesyra 36-42 %
- Omega 9: Ricinoljesyra
- Omega 9: Eurukasyra
Fleromättade fettsyror 40-45 %
- Omega 6: Linolsyra 38-45 %
• Omega 3: Linolensyra 1-2 %
Mandelolja:
Mättade fettsyror 8-15 %
- Palmitinsyra 4-9 %
- Stearinsyra 3 %
Enkelomättade fettsyror 65-70 %
- Omega 9: Oljesyra 64-82 %
- Omega 9: Palmitolsyra under 1 %
Fleromättade fettsyror 20-28 %
- Omega 6: Linolsyra 8-28 %
- Linolensyra under 1 %
Cocosfett/olja:
Mättade fettsyror 90-95 %
- Laurinsyra 39-60 %
- Myristinsyra 15-23 %
- Kaprylsyra 8 %
- Palmitinsyra 6-11 %
- Kaprinsyra 6 %
- Stearinsyra 1-5 %
Enkelomättade fettsyror 5-10 %
- Omega 9: Oljesyra 2-11 %
Fleromättade fettsyror 2-3 %
- Omega 6: Linolsyra 1-2 %
Så- nja!! Kanske inte ändå. Cocosfett borde vara det bästa alternativet, men det är ju svårt att få till om man vill ha en oljebaserad dressing t.ex.
Macadamiolja är den bästa oljan att göra dressing av:
Mättade fettsyror 25-40 %
• Palmitinsyra 7-30 %
• Stearinsyra 2-6 %
• Arakinsyra 2 %
• Laurinsyra under 1 %
• Myristinsyra under 1 %
Enkelomättade fettsyror 50-80 %
• Omega 9: Oljesyra 52-67 %
• Omega 9: Palmitolsyra 20 %
Fleromättade fettsyror runt 5 %
• Omega 6: Linolsyra 1-5 %
Den hade jag ju glömt, trots att du nämnde den- ursäkta! Vet att den finns att beställa på Crearome, ska kolla där tills nästa gång jag ska handla därifrån.
Det blir nog bra mycket billigare. 100 ml kostar 70 kr hos Crearome, 250 ml kostar 76 kr via din länk. Tack för tipset!
Nu när jag jämför så ser jag att crearomes är billigare om man köper 1 liter eller mer, dessutom är den ekologisk till skillnad från det ställe jag länkade till.