Svårt att gå ned i början
Hejsan! Jag började med denna kost den 10/11-2008 och har knapt gått ned någonting! Är det svårt att gå ner i början eller gör jag fel tro?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hur mycket är knappt? Du har ätit ganska kort tid.
Har du mätt midjemått och annat? Det kan röra på sig trots att vågen står still. Du kan t.ex. få fler muskler och mindre fett, vilket gör att vågen visar samma.
Släng vågen, fram med måttbandet! :-)

Välkommen Diana61!
Det kan bero på en massa saker förstås,
Hur stor övervikt du har
Hur mycket du har bantat tidigare
Ev sjukdomar och mediciner
Om din kropp måste "reparera skador"
Känslighet för mjölkprodukter
Hur du tillämpar LCHF
etc etc..
Säger som de andra. Du måste ge mer information om du ska kunna få bra svar. Men då får du å andra sidan massa bra svar skulle jag tro. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
OK jag börjar med att svara Mikaelj: Jag har ej använt måttbandet men skall nog börja med det.
Dufva: Som svar på dina punkter.
- 30kg
- sedan 1990 i omgångar, Viktvväktarna mm
- Inga sjukdomar eller mediciner
- Reparera skador? som vad?
- Inga problem med mjälkprodukter
- Hur jag tillämpar LCHF? Jag äter fett och Älskar grädde! Ingen potatis, ris, pasta eller bröd. Massor med ägg och bacon, fläsk, kyckling. Ut med hunden om dagarna.
Vill du ha mer info så säg till. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Äter man LCHF efter att tidigare har jojo-bantat eller viktväktat så kan det ta ett tag för kroppen att normalisera sig. Varje gång en människa utsätter sig för en lågkaloridiet (svält) så förlorar musklerna och de inre organen massa. Det är just därför som det blir svårare och svårare varje gång. Dina organ och muskler håller förhoppningsvis på och bygger upp sig just nu. Det kan ta tid att se något på vågen, men måttbandet och byxorna brukar visa annat.
Det är många som stått still i början. Men helt blötsligt så händer det..
Ofta har man haft 10 år på sig att gå upp, men när man ska gå ner så ska det ske på en månad;-)
WilliamJ, tusen tack för detta. Skall ta fram måttbanden och börja hålla koll där istället.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Sedan kan det också vara så att du helt enkelt får i dig för mycket kolhydrater för att gå ner i vikt. En del äter större mängder av yoghurt och andra mjölkprodukter och grönsaker och rotfrukter som innehåller för mycket stärkelse. Det kan vara bra att ligga under 20 g/dag. Men jag tror att du kan avvakta och se om viktnedgången kommer igång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Maia, Jag äter ganska mycket grädde (för jag älskar det), men ingen yoghurt alls. Grönsaker så är det broccoli, blomkol och lite ärter, en del paprika och ofta tomater. Kom på nu att det kan vara de torrostade jordnötterna som spökar. Vad tror ni?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
håller du koll på HUR mycket kolisar du äter?
Pennylane1, nej det gör jag inte, men det kan inte vara mycket om det inte är så att jordnötterna blir för många. Så jag har bestämt mig att f.o.m denna vecka utesluta nötterna för att se hur det blir.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tips: Undvik de torrostade pga glutamatet! Vanliga rostade jornötter innehåller i alla fall bara jordnötter, salt och olja.
nr-9, Tack för det. Det hade jag ingen aning om.
Wildrat. Tack även du. Visserligen är jag lat men ibland kan man ju kolla upp sakerna. Så tack för länken.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
grädde är ju också en del så om mycket betyder MYCKET så har du en hel del där med!

Själv har jag haft svårt o få fart på viknedgången, lite beror säkert på att jag slutat röka i augusti. Men jag tror jag ätit för lite fett, ät mera smör är mitt förslag.
Kram Luccy

#15 Du har gjort ett gigantiskt steg till din hälsa genom att sluta röka!
Stora ovasioner för DIG!!!
Det tar dock en tid för kroppen att fatta ett du slutat med alla dessa gifter. Det kommer därför ta tid innan din kropp svarar på dessa signaler.
Hmmm… dra ned på drädden då….
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Själv har jag ätit LCHF sedan mars i år och kroppen drog ihop sig litet grand ganska snabbt, men vikten stod stilla (något kilo upp/ner) tills första veckan i november då jag uteslöt mjölkprodukter. Efter detta har jag gått ner nästan fem kilo!
Jag tycker annars att det verkar som om många , även jag, har precis motsatt erfarenhet. Att det är lätt att gå ner de första månaderna men att det sedan är stopp på viktminskningen.
Somliga fortsätter visserligen att gå ner i jämn takt men som vanligt visar det sig att det finns alla slags varianter.
Själv är jag tillbaka på ruta ett efter 2 år men man får glädja sig åt diverse hälsoförbättringar och hoppas på att viktminskningen skall ta fart någon gång.

Går man inte ned i vikt om man röker?
Jag har gått ner 3 kilo på en vecka trots att jag röker och har fuskat med både pizza och vin i helgen. MEN jag har å andra sidan mycket att ta av.

Jag har gått ned 4 kg på 5 veckor, inte ätit bröd, pasta, ris, potatis och inte frukt. Men i söndags var jag hos min kära mor och jag kunde inte stå emot hembakat saffransbröd med mandelmassa…. Efter det fick jag så ont i magen att jag trodde att jag fått maginfluens, men nu börjar jag undra om det var lussebrödet..
Jordnötterna du pratar om innehåller 10,3 g./100 g livsmedel.
Jag brukar kolla innehållet på Livsmedelsverkets hemsida för att söka livsmedel och kolla vad dom innehåller.
Utanför ämnet (sorry):
Kan man äta knäckebröd? Ett bra sådant såklart. Är ju mycket kolhydrater i det, men är kanske inte "dåliga" kolhydrater?
Snälla hjälp mig med detta!
// S

#25 Finns det bra kolhydrater? Prova Flatbröd eller FinnCrisp. Där är det mindre mängd kolhydrater än "vanligt" knäckebröd. Se till att ha ett rejält lager smör/bregott och kanske ost så du blir mätt :)
är det verkligen mindre mängd (per 100 gram) är det inte bara så att de är så lätta att det inte blir så många gram i en skiva?
alltså jag blir bara förvirrad nu.
Man ska äta mycket fett säger ni
inte frukt och inte grönsaker (mycket socker)
men sedan säger ni att man kanske äter för mycket mjölkprodukter… vad ska man äta ?
förvirrat så det står härliga till
Tyvärr går alla inte ner på LCHF, ens när den är riktigt restriktiv! Jag är en sån där alla kg tycks sitta benhårt (rena stenålderskroppen alltså)! Å då har jag ändå 25 kg att gå ner….
Var istället glad för att man slipper vara matfixerad och att suget i stort sett helt försvinner.
Ät kött, fisk, ägg, fett. Det är vad jag äter. Många av oss har svårt för nötter, mejeriprodukter, etc så det måste man prova ut själv. Finns inget som funkar för alla.
jag har börjat förstå att det är väldigt individuellt. Att man måste prova sig fram till vad som funkar för en själv. Jag får helt enkelt börja med att läagga av med, pasta potatisris, läsk kakor frukt godis osv. Käka kött fisk kyckling, gräddsåser och ägg osv. tror jag börjar haja det hela.
Jag kan nu tala om att snart har jag tappat 11 kilo sedan mitten av januari! Riktigt kul.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Så länge man röker går man ner som vanligt, men när man slutar röka sjunker metabolismen (dvs man bränner mindre energi än vanligt), det kombinerat med att många ersätter rökandet med (socker)ätande gör att många som slutar med nikotin går upp en hel del i vikt, alltså att "bara" hålla vikten första tiden efter att man slutat röka kan ses som en stor framgång.