Äter för att leva!
Igår insåg jag något som säkert är trivialt för det flesta men som ändå var nytt för mig; man skall leva för att äta och inte äta för att leva. Förr har jag väntat på nästa måltid; när FÅR jag stoppa i mig mera mat. Igår insåg jag att min kropp behöver näring så att jag skall orka göra massor med roliga saker mellan måltiderna. Jag skall ge min kropp näring när den behöver detta men inte mera eller mindre.
Med denna nya kunskap i bakfickan behövde jag inte äta något kvällsmål vilket jag vanligtvis gör då jag insåg att kroppen inte behövde mat utan jag endast var sugen på kvällen. Detta fastän jag simmat en timme på eftermiddagen vilket brukar göra mig superhunngrig.
Ostrukturerat inlägg men jag ville dela av min glädje!
Skön insikt! Jag håller helt med dig om att mat är energi främst, även om det är kul när det är gott! Jag har också fått en mer sund inställning till mat med LCHF; jag fixerar inte runt ätandet som jag tidigare gjort. Nu äter jag av hunger för kroppens behov, även om jag fortfarande njuter av det!

Och så något som mänskligheten verkar har glömt, okay en av många saker mänskligheten har glömt bort. Men en väldigt viktig punkt… Man ska arbeta för att kunna leva.. men nu för tiden så lever vi för att arbeta. Vi har reducerats till arbetarmyror.
Precis som du känner jag. Har i hela mitt liv tittat på klockan för att komma fram till när jag kan äta. Har alltid varit normalviktig men alldrig mätt. Nu är jag mätt och det är den största vinsten för mig förrutom mina gravidkilon (8,5 kg ) som jag har tappat sen i Februari när jsg och min sambo började med LCHF.
Jag är också normalviktig men har haft ätstörningar (tittat på klockan när jag får äta, haft dåligt samvete då jag ätigt hela tiden tänkt på hur mycket/litet jag borde äta). Dessa tvångstankar börjar jag bli av med men tyvärr har jag njutigt lite för mycket av allt "lovligt" och att man alltid får äta när man är hungrig vilket har resulterar i 1kg viktuppgång (lite men jag vet att jag ibland tar för mycket av det goda). Jag insåg just igår att fastän det är lovligt att äta mycket så behöver jag inte göra det, just för att jag får äta när jag är hungrig behöver jag ju bara äta då….
TS … du har nog kastat om det i texten? Det står liksom tvärsom mot i rubriken!
Gjorde mig lite förvirrad innan jag fattade!
oho…. Det blev fel men rubriken var i alla fall rätt och ni förstod vad jag menade. Idag gick även utan kvällsmål, jag märker att ju mindre jag tänker på mat desto mindre behöver jag äta för att bli mätt… Logiskt men svårt att uppnå
man lever för att man äter, man ska inte leva för att äta. maten är näring, som du säger, så vi orkar leva ett meningsfullt liv.
Jag var även idag och simmade vilket oftast leder till STOR hunger på kvällen men nu känner jag mig endast lite hungrig, antar att en klick smör räcker. Vanligtvis skulle jag ha kokat ägg med smör och sedan ätigt nötter men nu när jag verkligen lyssnar på kroppen inser jag att jag inte alls är så hungrig… Det kräver dock att verkligen gå in och vara lyhörd…
#8 Ja, man måste verkligen lyssna på kroppen. Ofta kan törst misstolkas som hunger fast man ätit bra; en sak man kan göra är att ta sig lite vatten och se om "suget" går över; gör det inte det kanske man behöver lite mer att äta (lite fett då, oftast blir man sådär sugen/hungrig om man fått i sig för lite fett under dagen).