Bacongratäng
Hade massa bacon som höll på att bli gammal. Hittade på detta recept som jag och min fru tyckte blev bra.

Ser riktigt gott ut! Bokmärk…
Hur är det egentligen med mjölk? Såg att det ingick.

Det verkade mumsigt!:)

#1 Om jag hade gjort den skulle jag bytt ut mjölken mot mer grädde istället.
"You just have to belive…"

#3 tack!

Jag resonerade som så att skillnaden i denna gratäng blir 4gram kolhydrater på 5-6 portioner, vilket är mindre än 1 gram per person extra.
Sen kanske det blir bättre med grädde det vet jag inte.

Min fråga var inte på ngt sätt menat som ett påhopp.
Hoppas inte heller att det uppfattades så.
Håller med om att skillnaden är försvinnande liten grädde/mjölk.
Lite skillnad vad gäller kolhydrater men stor skillnad i fettmängd.

#6 Nej jag tog det inte som påhopp. Jag tycker det var en bra fråga.
Fundering där är det alltid bättre att byta ut mjölken mot grädde om det är samma mängd? Kolhydratsmässigt är det inte så stor skillnad, däremot i fettmängd är det stor skillnad.
Bifogar en bild som jag tror stämmer med vikterna är lite osäker på squashen, lök och osten. Så ser man att det är ganska mycket fett utan att man byter ut mjölken mot grädde. Ratio på 1.3. Det var lite därför jag hade i mjölk istället för bara grädde.
Vad säger ni? (jag tar inte illa upp, tycker det är kul att diskutera, vilket gör att man lär sig mera bara)

När man sedan tidigare är van att inte äta för mkt fett så känns omitiverat att byta ut mjölken mot grädde, har svårt att släppa tänket kring kalorier.
Helt enkelt lite rädd att mitt frossande i god mat skall leda till att jag inte går ner i vikt. Lchf är något nytt för mig.

Nu har jag provlagat. Resultatet blev mkt bra, använde vispgrädde istället för mjölk och så saltade jag när jag stekte färsen.
Tack än en gång för tipset.

Receptet tackar jag för. Har för stort lager av bacon och kan inte med bästa vilja i världen äta upp allt förrän bäst-före.
Fattas svamp och squash så det får bli till nästa vecka. Såg så gott ut! Äter med ögonen! 
det ska testas vid tillfälle, jag tar ibland mjölk när barnen har varit här och det finns mjölk kvar… men helst grädde!
Wow, verkar jättemumsigt, bokmärker absolut!!! Tack!