Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3015 ggr
andrea365
0

guacamole

Det här gör jag till kvällsmat ibland! Saknat nachos och guacamole….nu smälter jag riven ost i en tallrik och äter med guacamolen istället, supergott och saknar inte nachosen ett dugg! Guacamole

Gröp ur 2 avocados med sked och mosa med gaffel på skärbräda (enklast), i med moset i en skål.

Hacka en liten mildare lök (gul lök kan bli lite skarpt)

Hacka en vitlöksklyfta (pressa gör inte kockarna :)

Hacka tomat (kan skippas om man är kolis-känslig)

I med det och salta och peppra och en skvätt citron eller lime.

Blanda i rejält med färsk koriander (det är det som gör guacamolen!) chili om man vill ha det starkt

tillsammans med den smälta osten är det m-m-mm!

Lava
0

Mums! Det är ju gott till tacokryddad köttfärs också. Glad

andrea365
0

japp, färdig tacokrydda innehåller ofta lite skumma e-grejer bara, det finns recept på egen tacokrydda här på sajten!

färdig tacokrydda  innehåller glutamat och nån slags vetestärkelse också så jag kan inte äta det tyvärr…men hade nog gjort om jag kunnat! Skrattande

Aliki
0

Gör nachos av fläsksvålar.

Väljer ut några "öppna"och lägger tätt på en assiette, lägger på små klickar av chilisalsa, sambal olek, tabasco eller vad jag har hemma. Täcker med riven ost och in i micron till osten smält. 

Fukar finfint med guacamole, aioli eller som de är Tungan ute

[Pennylane1]
0

oj! FÖrsta gången jag hör att koriander ska ingå! Jag gör ofta guacamole! Fast en förenklad varient.

Aliki
0

Min absolut enklaste variant av guacamole är:

2 st mogna avocao, 1 burk CF chili/paprika (….tror jag den heter). Kryddar lite extara med salt, peppar och vitlök sedan kör vi runt med stavmixern och … klart!!

Om sonen har många kompisar hemma kan jag dryga ut den med extra majo eller gräddfil

[Pennylane1]
0

uj då! CF med smak har även socker har JAG för mig!! Jag har också CF men naturell sen har jag chiliflakes, litecitronsaft och salt och peppar.o vitlök, .. annars gör jag lika som du!

sepersl
0

häll i lite spiskummin i guacamolen och tacosmaken blir perfekt!

[Pennylane1]
0

spiskummin är en kanonkrydda! Men inte i guacamole Glad

sophiebirken
0

chili/paprika CF har 5,5gr kolhydrater per hundra. men den är så satans god! dock lågfett… :(

Apropå guacamole eller snarare avokado så gör jag en röra med CF och majonäs och lökpulver, vitpeppar och muskotnöt (och mosad avokado då alltså:). Sen hackar jag grovt lite tomat och har örtsalt på! Jättegott!!

sepersl
0

#8 smaken är som baken… Flört