Sötpotatis
Hur är det med sötpotatis? GI-fanatiker gillar ju det för det är långsamma kh, men det är ju trots allt ca 20% kh (har jag hört). Gör jag rätt som undviker?

Ja.
Eller - för att förtydliga - de flesta undviker livsmedel med mer än 5%.
Andra räknar totalkolhydrater per dag. 100g sötpotatis ger 20g kolhydrater. Även om det är långsamma kolhydrater är de lika fullt blodsockerhöjande. Det blir en liten liten bit om du ska kunna ha utrymme att äta något mer den dagen.
Fabricati diem, pvnc!
Ja, speciellt när det gäller stärkelse som ju potatis innehåller. Stärkelse höjer blodsockret väldigt snabbt (kanske snabbare än rent socker) och förvandlingen till druvsocker (glukos) sker redan i munnen. Potatisen upplevs ju inte som speciellt söt, men för kroppen blir den som den sötaste efterätten.
Har för mig att det blir ett lägre GI-värde om man värmer upp kall potatis. Jag skulle inte ha några problem att unna mig ett par potatisar någon gång ibland, men 9 gånger av 10 så avstår jag. Vill man ha snabbare viktnedgång så är det bäst att avstå helt.
Smakade sötpotatis 1 gång innan LCHF-tiden och det var supersött.
Jag gillade det inte alls. Hur kan amerikanerna äta sweetpotato-pie???
Måste vara sötare än sött!
Törs inte tänka på hur sött jag skulle tycka att det är nu när så gott som allt smakar sötare än förut! En riktig sockertriggare skulle jag tro för dom som är känsliga…
# 2 sötpotatis är inte samma som potatis iofs… därav frågan antar jag…
Haha, minns en båtresa i Indonesien en gång för länge sedan. Då serverades plötsligt något som såg ut som potatisklyftor, och det såg förtvivlat gott ut, man drömde om den salta smaken i värmen. Vilken besvikelse när det var sötpotatis…
Om man är väldigt liberal, som jag ungefär, kan man nog äta lite sötpotatis ibland. Jag skulle nog göra det om jag inte tyckte det var så äckligt… Jag hade en färskpotatis till lunchen också idag. Jag är nöjd även om det ibland blir 50-100 g kolhydrater om dagen, sålänge inga av dem kommer från spannmål. Men så vill jag inte gå ner i vikt heller.

#3 amerikanarna är sockermonster, ta bort sockret för dem och de faller som en kortlek för vinden.
nåja så himla sött upplever inte jag att det är… i paj blir det väl inte så mycket sötare än äppelpaj…