Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4163 ggr
maxiq
0

Vad väger en kolhydrat?

Jag läste en artikel på kost.ifokus om att träna hårt men inte äta ordentligt. Jag hittade formuleringen: "Han hade gått ner 10 kg, vad alla säger så tömmer man först levern på kolhydrater -2 kg" och började fundera på hur mycket en kolhydrat egentligen väger?

Obestämd

Mervi
0

Kost i fokus kan man läsa allt möjligtFlört. Frågade du inte vad kolhydraten väger?

Jag fattade inget av det som skrevs. Jag kanske har blivit trög utan kolhydrater.

maxiq
0

Jag har tyvärr skrivförbud där men någon annan nyfiken kanske kan fråga?

Andina
0

hmmm… det gör mig nyfiken… :)

Jag kan nog fråga se'n… För självklart vill vi veta vad en kh väger!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mervi
0

Jag kan inte heller fråga, det blir varningar, det har jag fått förr.

Jag har varit för aktiv där förr så jag håller tyst för det mesta.

[iovis]
0

Blir nyfiken x 2, skrivförbud och ev vikt på kolisar,,,hmmmm?

Tisdag
0

Varningar och skrivförbud… Är kollisarna OBS-klassen iFokus?

Flört

[iovis]
0

Skrattande

Effie
0

Inte för att jag förstod så mycket, men principen var väl ändå rätt: det är bättre att gå ner i vikt utan att förlora muskler. Och bättre att göra en livslång kostförändring än en kort diet.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tvillingsyster
0

Ska det väga nåt i gram innan det omvandlats till fett i kroppen?

Flört

mikaelj
0

1 gram kolhydrat binder 2-3g vätska; kroppes totala lager av kolhydrater är ungefär 500g, beroende på hur mycket muskler du har. Varav 100-200g i levern.

Effie
0

Jag är nog lite trött efter sånglektionen - handlar frågan om vad man mäter kolhydrater i? Meter, gram, kilo, liter, grader…? eller?   Obestämd

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tvillingsyster
0

1g kolhydrat väger alltså 1g utan vätska enl. mikaelj. Men hur länge finns dessa kolhydrater i kroppen innan de har omvandlats till något annat?

mikaelj
0

Kort tid. De blir till glukos.  Direkt efter träning, när muskelglykogenlagren tömts, blir de glykogen (ihop med vatten), och bor i musklerna.  I levern nytillverkas glukos av glukogena aminosyror och glycerolbiten av fett.

Kika i en biologi eller kemibok!  Wikipedia har säkert också en del info om glukos och glykogen.

Skaldeman
0

En kolhydrat väger ett gram. (Den något slarviga beteckningen är alltså en kortform av "ett gram kolhydrater".)

/SSS

[Pennylane1]
0

då inställer sig frågan: vad väger ett fett och ett protein?

nyborjare08
0

Och hur långt är ett snöre? Flört

Luccy
0

Skrattande Hahaha ja man kan fundera över livet många ggr o på hur allt fungrar. Men har vi depå med kolhydrater???

lizaohman
0

För att inte tala om en stund?

Andina
0

(Nå'n som vet hur en kolhydrat ser ut…?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Skaldeman
0

En kolhydrat är en liten, lat

och klotrund boll

alltså, ett slags troll!

/SSS

Luccy
0

hahahaha Skrattande

Andina
0

#20 - Skrattande

Luccy
0

Hahahaha men man kan väl säga att en kolhydrt alltid väger fööööööör mkt Skrattande

[iovis]
0

SkrattandeFlörtSkrattandeSkrattandeSkrattande Underbart!!!!!

Internettan
0

Men…

En kolhydrat? Kan man säga så? En kolhydrat kan väl vara både enkla och sammansatta och bestå av olika molekyler/atomer? Man kan väl inte säga vad EN kolhydrat väger, lika lite som man kan säga vad Ett vatten väger? En vattenmolekyl däremot…

"Every point of view is a view from a point."

[Pennylane1]
0

det var det jag också tänkte när jag skrev det där om ett fett och ett protein… det är oräknebara begrepp  men SSS menade väl i "dagligt tal"

själva rubrikfrågan tolkarjag som skämtsamt menad!

Internettan
0

Äh, tar bort! Femöringen trillade ner..

"Every point of view is a view from a point."