Vad väger en kolhydrat?
Jag läste en artikel på kost.ifokus om att träna hårt men inte äta ordentligt. Jag hittade formuleringen: "Han hade gått ner 10 kg, vad alla säger så tömmer man först levern på kolhydrater -2 kg" och började fundera på hur mycket en kolhydrat egentligen väger?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kost i fokus kan man läsa allt möjligt
. Frågade du inte vad kolhydraten väger?
Jag fattade inget av det som skrevs. Jag kanske har blivit trög utan kolhydrater.
Jag har tyvärr skrivförbud där men någon annan nyfiken kanske kan fråga?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
hmmm… det gör mig nyfiken… :)
Jag kan nog fråga se'n… För självklart vill vi veta vad en kh väger!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag kan inte heller fråga, det blir varningar, det har jag fått förr.
Jag har varit för aktiv där förr så jag håller tyst för det mesta.
Blir nyfiken x 2, skrivförbud och ev vikt på kolisar,,,hmmmm?

Inte för att jag förstod så mycket, men principen var väl ändå rätt: det är bättre att gå ner i vikt utan att förlora muskler. Och bättre att göra en livslång kostförändring än en kort diet.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ska det väga nåt i gram innan det omvandlats till fett i kroppen?

1 gram kolhydrat binder 2-3g vätska; kroppes totala lager av kolhydrater är ungefär 500g, beroende på hur mycket muskler du har. Varav 100-200g i levern.
Jag är nog lite trött efter sånglektionen - handlar frågan om vad man mäter kolhydrater i? Meter, gram, kilo, liter, grader…? eller? 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

1g kolhydrat väger alltså 1g utan vätska enl. mikaelj. Men hur länge finns dessa kolhydrater i kroppen innan de har omvandlats till något annat?
Kort tid. De blir till glukos. Direkt efter träning, när muskelglykogenlagren tömts, blir de glykogen (ihop med vatten), och bor i musklerna. I levern nytillverkas glukos av glukogena aminosyror och glycerolbiten av fett.
Kika i en biologi eller kemibok! Wikipedia har säkert också en del info om glukos och glykogen.

En kolhydrat väger ett gram. (Den något slarviga beteckningen är alltså en kortform av "ett gram kolhydrater".)
/SSS
då inställer sig frågan: vad väger ett fett och ett protein?

Hahaha ja man kan fundera över livet många ggr o på hur allt fungrar. Men har vi depå med kolhydrater???
För att inte tala om en stund?
(Nå'n som vet hur en kolhydrat ser ut…?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

En kolhydrat är en liten, lat
och klotrund boll
alltså, ett slags troll!
/SSS

hahahaha 
#20 - 

Hahahaha men man kan väl säga att en kolhydrt alltid väger fööööööör mkt 

Underbart!!!!!

Men…
En kolhydrat? Kan man säga så? En kolhydrat kan väl vara både enkla och sammansatta och bestå av olika molekyler/atomer? Man kan väl inte säga vad EN kolhydrat väger, lika lite som man kan säga vad Ett vatten väger? En vattenmolekyl däremot…
"Every point of view is a view from a point."
det var det jag också tänkte när jag skrev det där om ett fett och ett protein… det är oräknebara begrepp men SSS menade väl i "dagligt tal"
själva rubrikfrågan tolkarjag som skämtsamt menad!

Äh, tar bort! Femöringen trillade ner..
"Every point of view is a view from a point."