Kesella?
Jag äter jättemycket kesella… gott och billigt och det finns oändliga variationer!
Har dock inte läst nåt om kesella på denna sajt, vad beror det på? Kolhydratsinnehållet är ju lågt men då jag syftar på den 1 %:iga kanske det är för lite fett för att vara populärt…?
Jag gör såser av kesella, blandar i det i mat eller äter som den som den är, med en svätt fun- light och linfrön på! Mycket gott.

Oooh… *väntar med spänning på reaktionen när folk läser FUN light*
Kesälla/kvarg är gott fast för egen del äter jag hellre grädde eller ost om det ska vara mjölkprodukter. Eller keso. Kesälla är lite för syrligt i min smak, men ibland är det gott. Dessutom är det lika många gram kolhydrater i den fullfeta som i den magra, i alla fall enligt Arlas hemsida.

Eli får jag fråga varför du inte hellre tar creme fraich eller gräddfil? Det är fetare och nyttigare. OCh fun light är inte bra du kanske ska prova med lite färska bär i stället?

Billigt? Vad kostar 1000kcal av kesella då?
#1 Jag säger inget om kemikaliesmörjan denna gång.

Personligen skulle jag aldrig stoppa i mig en mager variant av ett livsmedel som finns med högre fetthalt.
10% fett och 3,5% kh finns också i youghurt så det äter jag hellre, "utspädd" med fet CF och grädde för att öka på fetthalten, och så möjligen smaksatt med några hallon. Protein får jag i mig genom att slänga i mig några ägg.
Såser gör jag helst på CF och grädde, som bägge kan kokas, även kalla såser, då de har bättre fetthalt. Generellt är Kesella ett livsmedel som jag inte kan hitta något direkt användningsområde för.
FUN Light tänker jag inte ens kommentera. 

Jag tänker köpa en flaska funlight idag.
Har fått massor av myror.
Agneta

Har hänt att jag köpt kvarg om det varit extra billligt av nån anledning. Men jag tycker det finns godare alternativ. Tror inte proteinhalten är högre bara för att det är magrare heller, som det ofta är med ost ??
Medarbeterare på Kost
Jaha, funkar funlight på myror? Hur gör du då? Häller du det på "myrstigarna" eller?
Kvarg är billig här i Tyskland men jag köper hellre creme fraiche än kvarg för jag ogillar syrligheten i den.

De som testat med outspädd Fun Light mot myror har rapporterat allt från
"funkar inte alls, tvärt om, myrorna blev många fler !" till
"dom försvann på ett kick"
Medarbeterare på Kost
Jag gillar keso också och brukar äta det med bär och frön. Ibland blir det bär till kesalla också.
Jag vet att fun light är botten men jag äter lchf för mina magproblems skull så nu håller jag på att prova mig fram med vilken mat jag kan äta och en liten svätt fun light funkar… Jag har bara hållt på i några veckor och det blir kesella+ funlight ibland bara för att det smakar sött och gott men kanske att jag framöver börjar dra ned på det…
Jag är än så länge lite skrämd av för fet mat då jag aldrig ätit det förr men jag tror jag börjar bli lite mer accepterande nu… :) Men det känns fortfarande lite skumt att äta grädde och fullfet CF!

# 10
Jag vet hur det känns. Det är det flera här som gör, även om det inte alltid verkar så.
Äter också lchf mest för att min mage känner sig så lugn och glad.
Men jag tycker tipset om att mosa ner lite bär istället för fun light är ett bra förslag. Skulle själv hellre sockra på riktigt än att använda sötningsmedel. Vanligt socker kan kroppen i alla fall hantera på ett bra sätt.

Jag har en flaska funlight som jag beslagtagit av barnbarnet (arma barn!) och skall testa det på myror när de börjar krypa under trädgårdsgungan och nypa mej i tårna! Rapport senare om de minskat eller ökat!
Jag ska försöka mosa bär istället, har bara tyckt det varit godare med fun light:)
Vad är grejen med myrorna!?

Jag har läst här på Kif att det enda man kan ha fun-light till är för att döda myror.
Har inte provat ännu men återkommer med rapport!
Agneta
Kan inte låta bli att kommentera ämnet Kesella. Själv använder jag Kesella vanilj till äpple och bär istället för vaniljsås, mycket godare och inte så söt och sliskig. Ett annat bra alternativ med Kesella vanilj eller jordgubb/lime är att ha som bas i pannacotta eller när man gör cocospannkakor/våfflor.

Hur mycket kolhydrater är det i 100g kesella vanilj?
Funderar på att kanske kunna använda det i någon helgdessert.

Kesella med vanilj eller jordgubb har jag tittat på men inte köpt av nån anledning, antagligen var det mer kolisar i.
Men jag vill bara hålla med Eli som startade den här tråden. Smaskar gärna på en Kesella med lite smak (fun light), man kan ju ha lite vaniljpulver också. Tycker det blir som mjukglass!

Vanlig kesella
Näringsvärde perr 100 g Energivärde 600 kJ/140kcal
Protein 10 g
Kolhydrat 3,5 g
Fett 10g
Kesella Kvarg Vanilj
Näringsvärde per 100 g Energivärde 700 kJ/ 170 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrat 18 g
Fett 7,5 g
Uppgifterna hämtade från Arlas sida.

Ah! Det förklarar varför jag lät den stå kvar på hyllan.

Hoho, 18%! Ja då föredrar jag helt klart egen vaniljsås, t.o.m. men en gnutta socker i.
jag undrar hur dåligt det är egentligen att hälla en skvätt fun light i kesellan nån gång då och då? jag förstår att om jag tagit helt avstånd från allt som smakar sött så hade jag inte haft sug heller (vilket jag har) men annars då?

Min hemmagjorda gräddglass som tom passar sockermonster innehåller bara 10g kolhydrater/100g.
#21 Fun light innehåller aspartam som lär vara giftigt. Det är det som dödar myror av vad jag har förstått. Jag har ingen aning om vad aspartam gör i kroppen, eller om det skulle ge långtidseffekter men jag törs inte testa på mig själv!! Jag tar faktiskt hellre en gnutta socker eller honung om jag tycker att jag vill ha sött. Det är oftast så lite så att det inte ger nån blodsockerhöjning att tala om. Sen tycker jag att naturlig sötning är godare än kemisk!
#22 Pasi, kan man få receptet?? 
Aspartam är förbjudet i flera länder p g a att det är giftigt, bl a i Japan har jag hört men vet inte om det stämmer.
#22 Pasi!
recept på din hemmagjorda glass vore underbart :)
Angående Lightprodukter så funkar de inte alls bra för viktminskning eftersom sockersuget snarare ökar och leder till att du vill ha bara mer o mer. Fusksockret triggar kroppen men ger inga kalorier vilket leder till fetma. kan inte förklara hur dock. det överlåter jag till experterna..ler..

#23,25 3dl 40% grädde vispas och man blandar i 3 äggulor, 1-2msk (frukt-)socker ev ersatt med lite stevia/glycerol/sukrin… och smaksättning (vanilj, kanel+kardemumma,kakao+amaretto eller vad man nu önskar).
Sen in i frysen.
Godaste glassen man kan tänka sig.
Motsvarar en kolhydratE% ungefär som en hyfsad korv som trots allt många tycker är ok.

#0 Varför inte kesella(så ofta)?
1) Det är magert om man inte blandar i annat fett, och då kunde man lika gärna börjat med grekisk/turkisk yoghurt eller creme fraiche…
2) Du säger att det finns i en mängd variationer. Åtminstone jordgubb-lime och vaniljkesellan är sockrade. Du kan kolla innehållsförteckningarna på de andra…
Sidospår: Det är samma sak med de smaksatta creme fraicherna - en massa gunk i när man själv kan krydda upp den på samma sätt.
Jag åt kesella förr om åren. Nu tycker jag det är för lite fett. Äter knappt keso, om jag inte letar efter just den korniga konsistensen, av samma skäl.
Fun Light och Canderel (aspartam som strö) funkar jättebra mot myrorna på vår stenläggning i trädgården. Hur mycket man vill äta av en sån produkt är valfritt, jag använder det ytterst sällan.
Fabricati diem, pvnc!
Pasi: tackar ödmjukast!
Ska prova det genast även om jag inte är nån glassfantast.
Slinker säkert ner tillsammans med en smarrig kladdkaka ala LCHF..ler…

Funlight är testad förra året, det gick åt en hel flaska, men det var en jättestor myrstack. Så jag har alltid en flaska under diskbänken.
För de som brukar köpa kesella iaf kan jag rekommendera lidl:s variant. Den tycker jag inte är lika syrlig och är mycket billigare än arlas, kostar nätta 11 kr för 500 g! Är dock den magra varianten.
AAAArgh!! Och jag som hällde ut min flaska Fun Light i ett av mina tusentals myrsamhällen igår och nu regnar det!!!!
Måste köpa mer och tycker det är PINSAMT! Butikerna reggar ju allt man köper och vad skall dom tro om mig!

#32 Känner du ingen som kan köpa ut åt dig….nån fun-light-langare?
Jag får väl ställa mig och darra lite utanför affären….
Nämen, skämt åsido, vore pinsamt med avstämning förstås, men vad hmhm, kan jag bli av med några myr-metropoler så vore mycket vunnet!
Får köpa en ny flaska imorgon. Och visar det sig funka, ja, då blir det en hel kasse!

#34 Gå till en affär där de inte känner dig, ha på dig mörka solbrillor och hatt. Så gör jag.
Aspartam är väldigt farligt.. Iallfall om du får i dig ett par kilo om dagen. Som med så mycket annat så gillar folk ett visst mått hets och överdrifter serverade till nyheter gällande mat som är farligt.
Om man dricker (eller äter) lightprodukter, det är vanligtvis dessa som innehåller Aspartam, så skulle inte jag tro att det är någon fara, då det i princip är omöjligt att komma upp i de nivåer som skulle vara skadliga.
Även om du får för dig att dricka 23 liter cola-light en dag, så kommer detta ändå inte Aspartamet att göra någon skada, för det krävs ett regelbundet OCH väldigt överdrivet konsumerande för att det ska ge "resultat". Resultatet i det här fallet är cancer.
Jag personligen dricker fun-light vid enstaka tillfällen. Det uppfyller mina tre viktigaste krav.
1. Smakar gott
2. Innehåller inga kolhydrater
3. Dämpar sötsug
Så.. Med det sagt… Gör som ni känner, jag tror att alla här kommer överleva, trots en liten gnutta fun-light i sin kesella… ;-)

#36 Hur vet du att aspartam inte skadar vid låga doser?
Kan inte den kraftiga ökning av hjärntumörer bland unga kvinnor, som man ser i USA sedan lightläskens introduktion, bero på aspartam??
#37 Mer info om det någonstans?
eller om det är mobiltelefonernas fel?

#38 Nä, men det var rapporter om detta på nyheterna för ett antal år sedan.
Orsakssamband sknas givetvis men jag tror orsakerna finns att söka i kosten och mobiltelefonen.
men åter, råttor matade med aspartam… hur mycket fick dom? Hur mycket skulle det motsvara för en människa. Reagerar en människa på samma sätt? Och hur mycket intog de som insjuknade? Många frågor.

#42 Det finns inga långtidsstudier med låga doser på människa att tillgå eftersom det släpptes fritt innan det var säkrat ( tror att det var den gamle bush som gjorde det…avsatte FDA-chefen som vägrade tillåta aspartam, tillsatte en ny. sedan släpptes det ut på marnaden).
Man bör tänka på att detta är en produkt som ev kommer användas redan från unga barnsben och enda fram till slutet.
Med ideologin att man kan släppa ut alla kemikalier på matmarknaden som ännu inte bevisats farliga så lär vi få väldigt många dödsfall. Tvärtom skall allt som skall ätas, och inte tillhör kategorin "naturlig människoföda" testas så man säkerställer säkerheten. Försiktighetsprincipen skall råda!
#43 Var det inte Reagan?
Har jag för mig iaf
/shomeg
#43 jo jag håller med där, men det som retar mig är det där djurförsöken som ändå är totalt meningslösa! När man ändå inte kan dra slutsatser om hur det påverkar människan utifrån dem!
Glömde ju Donald Rumsfeld som var rejält inblandad å såg till att det kom ut på marknaden 

#45 De gör att man kan dra slutsatsen att det inte är riskfritt….vilket försöken syftade till.
#46 Ja, det stämmer nog….det lilla livet var väl med på en kant.
För övrigt tror jag han är med i Bilderberggruppen.
Aspartam togs fram för att användas som myrgift, visste någon här på sajten. Nej tack!
gör det det? Om vi ger hundar choklad så kan dom kola. Men vi äter det för vi tål det…

#49 Att djur får hjärntumör av kortidsbehandling av något i stora doser bevisar väldigt klart att det inte är riskfritt….eller tycker du nåt annat?
Jag tycker inte det säger någonting alls faktiskt. En stor hund kan dö vid ett inte allt för stort intag av choklad, i hjärtproblem… ändå äter vi det utan problem.

Dör hunden av choklad så är det ju nget man släpper ut på marknaden utan att ha kontrollerat på människa först….så det säger en del iallafall.
Men visst…djurstudierna skall bara vara grund för senare människostudier så man vet vad man kan förvänta och vad man skall titta efter.
Nu gjordes inga studier av aspartam på människa vad jag vet….och hjärntumörerna kan vara resultatet av den okontrollerade studie som det innebär att släppa ut oprövade kemikalier på matmarknaden.
Orsaken till att man använder råttor, apor och bananflugor för div tester är att de på ett eller annat sätt liknar människan. Hundar gör det inte.
Hundar saknar något enzym i levern för att kunna bryta ner något av de ämnen som finns i chokladen, därför kan choklad vara dödligt för hundar….
Annars brukar jag köpa kesella, den naturella, o blanda med ekologiskt vaniljpulver och en eller några droppar stevia. Mums som godis/efterrätt. Speciellt om det får stå över dagen/natten så vaniljsmaken 'sätter' sig.
*haha*
Ser att hetsen över mitt inlägg kommit som ett brev på posten ;-)
Oavsett mängd, så var det ju bara en personlig tank som jag hade utefter all den infon jag läser (om det mesta faktiskt)…
Jag tänker som så här.. Om det nu var så farligt att man skulle få cancer i små mängder, då skulle det inte få säljas alls, eller rimligtvis ha en åldergräns..
Tycker att vi lägger ner denna pratstunden om fun-light.. Den som lever får se eller hur var det nu?
Åldersgräns? Du har alldeles för stor tilltro till hur skyddade vi människor är. Särskilt när Mammon är inblandad.
Glöm nu inte bort att det var en ytterst liten skvätt saft vi började denna diskussion med.. =)
Så inget att bli upprörda över.. *ler*
Anyways.. Jag håller med om att det är väldigt trist att man gör djurförsök när de som i detta fallet inte leder nån vart..
Vad jag kan fundera på .. Åkey, råttorna kanske inte klarade av Aspartam.. Men jag misstänker att de fick stora doser, iallfall för en liten råtta..
Säg att en människa väger 100 kg. Man dricker 1 liter saft (färdigblandad). Då motsvarar saften 1% av din kropsvikt. Av denna 1 liter sagt så innehåller den en så microskopisk del Aspartam att det knappt är mätbart, utan bara står längst ner på förpackningen..
Åter till råttorna.. Hur fick dom i dessa råttor utspädd Aspartam i en lika minimal dos i jämförelse med kroppsvikt, som det skulle ha varit för en människa..
Nån mer än jag som tror att dom gav råttorna outspädd Aspartam, och kanske i stora doser (för att vara en råtta)..
Jag kan ha fel, men troligtvis inte ;-)
jag! *räcker upp handen*

#57 Självklart gav de råttorna stora doser då de inte orkade vänta på effekten av 50 årigt bruk…..vilket är en ålder som aldrig någon råtta nått. Detta betyder inte att det är ofarligt för människan.
Skall man stoppa i sig något som ger skador så skall man åtminstone få valuta för det….mao finns det roligare grejer att offra sin hälsa på…
Jag kan inte i min vildaste fantasi inbilla mig att forskare inte har begrepp om skillnaden i storlek mellan en råtta och en människa.

Huga, vilka jätteråttor!!

Hi,hi,hi!!!
haha