Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3755 ggr
Malinochclaes
0

Sötmandel med lågt kh

Hej!

Ville bara tipsa om sötmandel som jag hittat som bara innehåller 4,5% kolhydrater.

Dom heter "Äkta kalifornisk mandlel", i röd påse med 500 gram i, köpt på Rusta, så den är billig också.

Som jämförelse har icas egen sötmandel 13% kolhydrater.

Hur nu det kan gå till?! Men man måste väl kunna lita på innehållsförteckningen. Det kanske är sämre kvalitet på den…?

Jag kanske ringer till företaget och frågar…

lizaohman
0

Det går inte att lita på innehållsförteckningarna till 100%, det erkänner även producenterna. Vi har haft diskussioner om kokosflingor bl a, där det också diffar betänkligt. Producenten lovade titta över siffrorna, som de medger är fel.

earle
0

Finns även ett liknande exempel med valnötter. Undras om inte ICA är inblandat där också…kan dock inte svära på det. Dåligt, hursomhelst.

Tisdag
0

Jag har också uppmärksammat detta fenomen. Ofta har de billigare varumärkena lägre kolhydrater än de "dyrare".

Vad kan det bero på?

Stämmer inte uppgifterna eller är de billigare produkter sämre (vilket blir bättre med tanke på kollisarna).

maxiq
0

De billiga smakar även sötare vilket borde vara ett tecken på att det är mer kolhydrater i dem.

Obestämd

Branneli
0

Jag hittade en stor påse sötmandel på Ö&B…

Scandi Baker 500 gram- 4,5 gram kolhydrater/100 gram

Anders-S
0

Det skulle kunna ha att göra med vattenhalten i produkten.  Precis som när industrin spär ut produkter med vatten och konsistensgivare för att göra dem till lightprodukter med "låg" fetthalt är naturligtvis mängden kolhydrater beroende på vattenhalten.  Jämför t.ex. korinter, russin och druvor.

När man matar in sitt dagens intag i minmat.net får man reda på energifördelningen och då blir vattnet eliminerat, fast i SLV databasen finns bara torkad sötmandel med 13.4 g kolhydrater/100 g.  Egentligen borde innehållsdeklarationer också ange värderana för torrsubstans. Vetemjöl är ju samma molekyler oavsett om de förpackats som mjöl, torr pasta, färsk pasta, bröd eller sås.

Ingrima
0

Detta har varit uppe förr, t.ex. i januari.

4,5 g KH/100 g mandel är tillgängligt KH.

14-15 g KH/100 g mandel är total mängd KH inklusive fibrer som kroppen ej ska kunna tillgodogöra sig.

Sedan kan det nog variera lite mellan olika mandelsorter och odlingsförhållanden.

Tvillingsyster
0

Har undrat länge varför Stjärnäggs ekologiska kravmärkta ägg innehåller 1,5 g kolhydrater/100g? Har någon ett svar på det?

Solpuss
0

Samma gäller väl även jordnötter (naturella), där det kan stå antingen 4-5% eller runt 13%?

[Pennylane1]
0

var har du sett så lågt på jordnötter!?

earle
0

Antar att du menar att värdet är anmärkningsvärt högt. På Fineli anges 0,3g kh/100g ägg.

Solpuss
0

#10 Det var nå´n påse skalade, naturella som jag hittade vid exotiskt snacks…

*hjälplöst förvirrad*

Tvillingsyster
0

Ja, det menar jag. Vad äter hönsen eller är det bara fel?

earle
0

Tja, det kan man verkligen undra. Jag tycker att du ska skicka ett mejl till Stjärnägg och fråga!