Borreliakur?_
Jag har just gått igenom en penicillinkur mot borrelia men känner mej inte friskare.
Har läst en hel del på nätet om borrelia och hittat en rätt omdiskuterad kur på lymephotos
Nu har jag (i desperation eftersom min läkare inte vill skriva ut mer penicillin) påbörjat kuren genom att dricka bubbelvatten med havssalt hela dagarna, det går lättare ner med kolsyrat vaten än med vanligt. Att få i mej så mycket C-vitamin som föreskrivs känner jag är omöjligt (eftersom det är så sötat att jag mår illa av det) men det är väl ändå saltet som är viktigast?
Jag mår bättre det gör jag men är det placebo?
Finns det någon/några här som provat den här kuren och vad har du/ni i så fall för erfarenheter?
Agneta
Låter jättespännande, min mamma åker på borrelia nästan varje sommar.
Finns det inte osötade C-vitamintabletter på apoteket?
Låt oss veta hur det går!

Man ska ta 3000 mg C-vitamin 4 gånger om dagen, om jag räknar rätt blir det 12 gram om dagen? Det låter väldigt väldigt mycket. Jag kan förstå teorin med saltet men varför så mycket C-vitamin?
Agneta
För några år sen var det lite i ropet att bota infektioner och förkylningar med höga doser av C-vitamin. Det kanske låg nåt i det…

puttar upp
Agneta

Kan du inte använda askorbinsyra istället som c-vitamin källa? Då borde det vara lättare att få i sig en större mängd och du slipper alla tillsatsämnen…

Vi har massor med fästingar här där vi bor, så jag nojjar duktigt på Borrelia.
Hur upptäcker man att man har det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ester-C är sockerfria och finns på apoteket..

bra ide med askorbinsyra! Billigt också.
Man märker ett område kring fästingbettet, (vare sej man märkt av fästingen eller inte) som rodnat och har en en mörkare röd kant. Såhär kan det se ut: borreliaring
Området växer om det inte behandlas med penicillin (tabletter oralt inte direkt på rodnaden)
Sen blir man också väldigt trött och mår dåligt på olika sätt. Googla så får du se.
Agneta
I princip alla tabletter som sväljs hela är utan sötningsmedel, bara brus- och tuggtabletter behöver sötning/smaksättning. Kolla på hälsokosten.

hej wildrat,
men, det är en fråga om kostnad också. 12 GRAM om dagen dvs 12000 mg! Men jag ska nog titta där ändå, ibland har de stora mängder till rätt lågt pris. Askorbinsyra verkar ju OK men hur får man i sej det? Enklare om det är i tablettform.
Ja jag köpte på ICA i söndags då hälsokosten var stängd. Tänkte inte på då att det var tuggtabletter (med aspartam!! yäck!)
Agneta

Jag brukar lösa upp ca en tesked i ett glas vatten. Bara att röra runt tills det har löst sig å sen dricka. Köper man Santa Marias påse så e den ju återförslutningsbar och därmed smidig att ta med sig om man vill. Det är dock ganska surt, men det är en vanesak :) Det går ju alltid ta mindre mängd i vattnet och dela upp det på fler gånger per dag 

jag gör som du föreslog. Det är väldigt surt

Agneta
det har varit diskussioner om C-vitamin/askorbinsyra här innan, har för mig att det sades att askorbinsyran inte kunde tas upp?

hahaha jaa det e lite surt
Men det e bara å bita ihop eller ta mindre av det eller lösa det i mera vatten 
ja jag vet inte faktiskt, men jag måste säga att jag upplever att det fungerar när jag tar det så borde jag väl rimligtvis kunna ta upp det oxå ?? Hmm… Jag brukar främst ta det vid förkylning och halsont och när jag gör det går det över MKT fortare än när jag inte gör det. Har testat massa gånger och även kompisar som testat och upplever samma sak…

Hur många koppar såna brukar du dricka när du är förkyld? ^^

#15 Hmm brukar försöka få i mig minst tre glas om dagen (ca 1 tsk varje gång)… Sen minskar jag till 1-2 glas per dag när man känner att det nästan är borta. Sen brukar jag ibland dricka ett glas ett par dagar efter förkylningen gått över om jag kommer ihåg. Tycker att det funkar kanon för mig :) E inte förkyld så ofta heller för den delen…

Jaha, ja där ser man. :) askorbinsyra är väl inget magen kan reagera illa på, eller?

#17 Jo, man kan få diarré

Ja på en del kan det nog köra igång magen, men inget jag märkt av så det e väl olika som med allt annat 

Aha, jag visste väl att det var något. Då är jag hellre förkyld. ;)
Jag hittade det där om askorbinsyra, det stod i en annan tråd en länk att den är så processad att den tas dåligt upp, (men om man överdoserar så får man väl i sig tillräckligt ) det är bättre med färskt c-vitamin från tex paprika, då behövs inte så stora mängder.

Jag tar också askorbinsyra ibland eftersom jag är allergisk mot de flesta frukter och grönsaker (paprika är en av de värsta). 1 kryddmått = 1g, ungefär. En hel tesked låter mycket! (Fast det är klart, ska du peta i dig såna mängder som 12g om dagen så blir det ju nästan en matsked.).
Har inte läst hela tråden men jag måste delge viss information och kunskap som jag har.
Borrelia är livsfarligt. Det är inte alltid som "ringen" uppstår. Det är inte alltid att blodprov visar positivt. Det enda säkra är ryggmärgsprov.
Min svåger har borrelia. Hade haft det i ett par år, men ingen fattade alla hans konstiga symptom. Vården har gett honom 3 pencillinkurer och vägrar göra mer. Han tog blodprov och skickade till en borreliaklinik i Tyskland. Deras svar: Kom hit asap för att går detta längre så får du kronisk borrelia. De tog in honom dagen efter (trots att det egentligen var stängt under helgen). Han fick intravenös antibiotika i 2 veckor!!! Han har nu gått på pencillin i snart 2 år och är fortfarande inte friskförklarad.
Kontakta svenska borreliaföreningen (googla på det) och be om hjälp men framför allt få information. Läkare nonchalerar detta precis som lchf för diabetiker.
Jag vill inte skrämmas, men detta är mycket allvarligt. Se till att få bra fakta (å då inte från vården).

hej sepersi
jag har läst mycket på nätet och jag har sett att många skriver om likadana erfarenheter som dina.
Nu är jag redan utbränd i botten vilket betyder att jag har ungefär 7-8% av den energi som en frisk människa har.
Med den trötthet som borrelian ger är jag helt utslagen.
Dessutom lever jag på sjukpension.
Sammantaget gör det att jag verken fysiskt kan eller har råd med tysk läkarvård.
På Åland kan man tydligen få bättre hjälp än i Sverige, jag ska kolla upp det bättre när/om jag kommer upp ur sängen.
Salt och C-vitaminkuren har jag avbrutit. Jag klarar inte att få i mej så mycket salt och askorbinsyra varje dag. Det är smakar otäckt och jag blir samtidigt lite rädd för vad jag gör med min kropp som redan är i dåligt skick, eftersom jag inte kan få några besked om ifall någon/några har lyckats med kuren.
Agneta
Usch och fy. Jag lider verkligen med dig. Jag hoppas verkligen du får den hjälp du behöver.
Jag vet inte hur pass bra Åland är, men jag vet att de är bättre än Sveriga iaf.
Lycka till!