Åtgärdsprogram redan nu!
Om man går in i en matvaruaffär och för en stund studerar utbudet på alla hyllor och i alla frysdiskar och sedan sluter sina ögon och tänker så här: "Nu när jag öppnar mina ögon igen så skall alla de varor vara borta som en LCHF: are inte äter". Några av er har säkert funderat i dessa banor men denna gång så händer just detta och helt plötsligt så ekar det i lokalen och alla kunder står handfallna och hittar inte mycket som i deras tycke är ätbart. För oss som har ätit denna kost en tid förändras inte våra vandringsstigar i butiken. Vi går som vanligt till fisk eller köttdisken via grönsaksdisken och mot kassan passerar vi mejerihyllorna. Alla andra står häpna kvar och ser oerhört vilsna ut. Vi får nog blunda ett antal år tills detta kommer att ske men vad jag funderar över är effekten av detta? Vilken följdverkan skapar det? Att vi blir friskare är ju ett axiom men vad händer med den industri som producerar vitaminberikade-kolhydratstinna-e-nummerspäckade produkter? Blir det massarbetslöshet? Givetvis är det bättre att vara arbetslös frisk än sjuk, men ändå! Det är nästan svindlande att tänka tanken vad som skulle påverkas. Här ett axplock av förlorare: Reklammakarna, pillertrillarna, dietisterna, skräpmatstillverkarna, kemiföretagen, bagerierna, bryggerierna, mm. Listan kan göras oändligt lång. Så, vad är det vi håller på att ställa till med? Nu får ni komma med lösningar på detta gigantiska problem som vi LCHF: are kommer att skapa och i viss mån redan skapat. Det kända "margarinkletsföretaget" lider ju just nu som en effekt av "vårt gäng". Har vi nu ställt till det så får vi ta mig katten rätta till det också. Det var faktiskt ni som börja, jag bara hängde på!

Ropen skalla; stödpaket till Unilever!

Å andra sidan så måste jordbruksnäringen öka explotionsartat, djurhållningen måste öka jättemycket, tänk all smör ost och ägg som behövs för att inte säga hur mycket mer kött,fågel och fisk som behövs!
Men helt klart är att en och annan bagare nog måste sadla om till mejeri näringen istället.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#1 Neh - "smörpaket till Unilever" skall det vara!
Dom kan behöva få smaka på något äkta dom stackarna. 

Börsen rasar när aktierna i läkemedelsindustrin och livsmedelsindustrin faller i värde och akttiebörsen ska säkra våra pensioner och vi kommer att leva allt längre.
Vad är en "pillertrillare" egentligen?

Det är en ålderdomlig benämning på Apotekare som i gamla tider stod och blandade kemikalier till piller!
Så med andra ord så skulle vi inte behöva mediciner om alla åt LCHF?

Ett och annat litet piller skulle förmodligen behövas även om vi åt LCHF, men det skulle förmodligen behövas mindre mediciner.

Jodå, vi kommer att behöva medicin men inte den mängd som idag. Kan bara refferera till mig själv, vad nu det är värt?
#7 Statiner, som är läkemedelsföretagens mjölkkossa, skulle nästan inte alls behövas likaså diabetesmediciner. Bara där går flera av de stora nästan i konkurs…
#10: Diabetesmediciner skulle i vilket fall behövas efter som LCHF inte har någon effekt på diabetes typ 1 eller diabetes insipidus.
Vi skulle säkerligen få ett minskat behov av statiner också men jag är bara lite ledsen av de konstanta påståendena att läkemedelsföretagen är genomgående ONDA. Visst, jag vill själv inte jobba inom industrin bara för tanken att allt går ut på att tjäna pengar men det är svårt att sitta och vara cynisk när man träffat eldsjälar som verkligen lagt ner enormt mycket tid och möda på grundforskning för att hitta boten för en enorm mängd sjukdomar.

#11 "…inte har någon effekt på…"?
Kanske bör förtydliga, med effekt menar jag att utveckla sjukdomen!

#13 Eftersom du ändrade i ditt inlägg känns min fråga något konstig varför jag tar bort den också.
#14: Grundläggande immunologi t ex, som jag inte har tid att gå igenom här just nu. Visst kan säkert argumentet komma att immunsystemet inte skulle bli autoreaktivt med LCHF men då tycker jag verkligen att man sträcker möjliga fördelar med LCHF lite långt.
I övrigt vill jag inte kidnappa denna tråd än vad jag redan gjort.

Jag är ledsen men jag bara kan inte tycka synd om alla dessa företag som har skott sig på oss under alla år. Unilever och likar kan få gå åt skogen för min del. När närproducerat blir grejen så kommer alla som blivit arbetslösa hos "jättarna" att ha fullt upp med att se till att det finns naturlig hälsosam mat till oss alla.

Jag tycker det känns konstigt att gå i matvarubutiker och man omges av sockerarter på ALLA hyllor. När jag började med LCHF så tänkte jag att "ja, fet mjölkchoklad kan jag säkert äta!" men icke, det bestod till min besvikelse av 50% kol. Det är otäckt hur många företag som försörjer sig på sockerberoendet hos människor…
Tycket det borde komma in lite mer produkter till oss precis som det finns laktos- och glutenhyllor numera.
De flesta produkter som finns på nätet är fyllda av sötningsmedel och annat men jag har provat att beställa av www.dialife.dk i Danmark. Väntar på leverans och återkommer gärna med vad det kostade med frakt och hur produkterna var om nån är intresserad.
Visst är LCHF en ordentlig livsstilsomställning, men den blir väldigt drastisk har jag upplevt och det ställer ju lite annorlunda krav dels på mig i köket och dels på de produkter jag köper och begränsar min variation lite.
Har precis köpt en low carb pasta som jag hittade i GI boden på Upplandsgatan i Sthlm. Får se hur det smakar 
Hoppas verkligen att det dyker upp lite mer variation av produkter åt oss som inte är fulla med hur mycket tillsatser och konstigheter som helst. Ju fler vi blir desto större bli efterfrågan och då finns det ju nån som vill tjäna pengar på oss
och då får vi större variation i butikerna. Tragiskt men sant…
Det är faktiskt vi konsumenter som helt styr vad som produceras och säljs!! Om ingen köper produkten så finns det ingen anledning att producera den.
Alla företag har ett vinstsyfte. Hade dom inte det skulle resultatet vara snabb konkurs….
Under sent 70 - tidigt 80-tal sades det att det inte gick att producera toa-papper som inte var klorblekt. Det tog ett tag för konsumenterna att verkligen bestämma sig för vad de ville men efter ett antal år så blev köptrycket för stort mot icke klorblekt toa-papper. På ett halvår fanns det sedan hur många varianter som helst av icke klorblekt toa-papper!
Man kan som konsument också vara med i produktutvecklingen genom att skicka in idéer om nya/förbättrade produkter till företagen. Brukar jag själv gör. Rätt som det är kommer en produkt i den inriktning man tänkt sig.
Så ta ditt ansvar som konsument och hjälp till att styra utvecklingen !
Ja Bustas och Er andra, det är inte mycket utav alla dessa hyllor i mataffären, som man plockar till sig. Det räcker med fisk och chark, mejeri och ev. något ur frukt o. grönt, som du säger. Kanske småbutiker återuppstår? .. vad underbart det skulle vara…tänk att gå in i "mjölkaffären" och sedan över gatan till "charkuteriaffären", "fiskaffären" sedan "speceriaffären", men ok man kan köpa kryddor där kaffe och choklad t.ex.
I mataffärerna idag kan en del vara kvar för de som tål kolhydrater men inte på långa vägar så mycket… Önskedrömmen skulle vara att all mat var kvalitét. Mer lantbrukare och i dess följd ev. fler arbeten. Hästar skulle bli vanligare kanske… Undrar om etablissemanget tillåter en sådan utveckling? Skulle Sverige gå bankrutt? Livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin. Jag tror inte jag fattar hur mycket pengar det rör sig om
Sjukhusen skulle kunna dra ned om de flesta blev friska, men vad skulle den personalen göra??? Jobba i lantbruk kanske?
Egentligen så kan ju "allt" , såsom bagerier och apotek mm, finnas kvar men inte i den omfattningen och på andra villkor…. frågetecken frågetecken

Jadu babo, det är lite Astrid Lindgren stuk på dina drömmar men vem vet, en dag så, då du!
Jo Bustas, det kanske inte är helt omöjligt med små matbutiker igen. Säg att allt går åt helvete i vårt samhälle. Vi blir tvungna fajtas för livet . Har ingenting. Djuren har vi ev. kvar. Ja, överdriver nog… kanske en sådan utveckling ligger långt i framtiden. På ett sätt är vi där nu (kämpar) fast vi har bra materiellt omkring oss men om det vi ska äta inte är ok, Vad har vi då? Mycket sjukdom omkring oss, mycket läkemedel… människor dör av "okänd" anledning… sägs det… vi kan inte lita på statliga företag t.ex. Vi är ensamma om att strida. Vi tjänas på i alla sammanhang, hyran för många är hög. Stor ensamhet för många. Något positivt i detta är att vi har nätet att kommunicera på och att få upplysning.
De små butikerna?, kanske om lantbrukarna får en bättre chans, att de kan öppna små butiker i anknytning till sin gård. Det kanske sprider sig så andra hänger på. Vem vet?… En drömvärld, Jaaa..
Om alla blir friskare för att de äter lchf, tänk hur många som jobbar inom vården som måste sadla om och tänk hur många sjukhus och vårdcentraler som måste stänga och all sjukvårdsutbildning måste göras om…………
Utopi

Babo, där skrev du något som gav mig en tanke. Gårdsbutiker!
Hur blir det med veterinärerna och all antibiotika de skall pumpa in i djuren. LRF-Veterinärssamfundet-Djurmedicinbolagen. Alla lila stämplar som idag skall stämplas, behövs de då djuren kan leva fritt? Har ingen aning men här i Litauen har jag ätit "stämpelfritt" kött i 15 år (de senaste åren har stämplarna dykt upp såklart) och aldrig fått någon sjukdom av det. Ja käre barn så det kan bli!

En annan sak som jag kom att tänka på är att sopberget kommer att bli mindre. Sen vi gick över till LCHF så slipper vi alla mjölpåsar, makaronkartonger potatispåsar bl.a Då behövs inte så många sopsorterare heller. Vad skall alla göra istället? Självhushåll?

Hela vårt ekonomiska system kommer kollapsa den dagen din #dröm" slår in…och jag tror inte det finns någon vettig åtgärd att lösa det med…förutom att slopa hela det ekonomiska samhället.

Kanske åter till självhushållningen, hemska tanke
. Men det är kanske där vi hamnar till slut.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ledsen att jag kastar mig in här lite sent omsider - men jag reagerade på omnämnadet av diabetes insipidus (#11) som inte har något som helst med insulin eller blodsocker att göra. Vilket jag råkar veta eftersom jag själv lider av en ärftlig variant av diabetes insipidus (det som normalt kallas "diabetes"/sockersjuka heter diabetes mellitus). Att min åkomma har förnamnet "diabetes" beror bara på att det är en hormonbrist (kroppens oförmåga att tillverka ett visst hormon i tillräcklig mängd), men i det här fallet handlar det om hormonet vasopressin som bildas i hypofysen och styr njurarnas vätskeupptag.
Wikipedia om diabetes insipidus
Wikipedia om Diabetes
[ett inlägg från "besserwissern". Så, varsågod, nu kan ni återgå till att diskutera trådens faktiska ämne… ;-) ]