Laktosintolerant
Jag har ätit lchf i par veckor nuo tycker att min STOREbror ska börja men han är laktosintolerant. Går det att klara dieten ändå?
Ja visst? Det finns inget krav på mejeriprodukter någonstans.
Frågan är snarare om din bror är laktosintolerant på riktigt eller bara har irriterade tarmar. Det är något som brukar fixa sig på den här kosten.

Jag klarar laktos nu !!!! 
Började med denna kost i slutet av januari 2009.

Jag käkar laktosfri LCHFkost. Bara att byta ut vanlig cf mot laktosfri osv.
Jag har varit laktosintolerand sedan barnsben men efter 4 v med den här kosten så är det borta. Men annars finns det ju bra laktosfria produkter. Funkar fint det med. =)

Vad ska man äta för fett om man är helt mjölkallergisk då? Alltså inte kan äta vare sig laktosen eller proteinet i mjölkprodukterna?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
I lchf har mesteparten av mjölkprodukter lite laktos-oster med högt fetthalt har omtrent inget,i byrjan kan han jo köra på laktosfri smör eventuellt och fet ost.Jag var kännslig mot laktos innan jag slutatde med gluten och började med lchf,nu har jag ingen symptom.Mjölkprodukter är mycket praktisk tycker jag, och lchf blir inte like bra utan.Min personlige åsikt.Creme fraiche,babybell ost,brie,yoghurt..
En STOR prosent av laktosintolerant diagnoser, är det et et symptom på at tarmen (som #1berettar)inte mår bra,och eftersom den blir frisk kan man klara laktos.Men det kan ta lite tid.Om det handlar om gluten,blir man bettre efter kort tid men tarmen behöver et år att bli helt frisk.Goda tarmbakterier kan vara bra i en period for att hjälpa tarmen.
#5 Kokosfett?

Jo det går ju med kokosfett men knappast i de mängderna man annars äter smör, creme fraiche, ost osv. Då får man både diarré och kräkningar gissningsvis!
Jag äter ca 60 gram om dagen i äggmjölk och mår utmärkt… 
Om man vänjer sig sakta med mer o mer bör det ju gå…

Mmm, i äggmjölk ja, är det inte mjölk eller grädde i det? Men om du måste äta det rent… hur blir det då tror du? Det är inget alternativ för mig i alla fall.
jag klarar också laktos nu efter bara ca en månad, det är jätte skönt:)

Min mage klarar absolut inte kokos, vaknade upp en natt och trodde jag blivit magförgiftad. uuh ><
#10 nä äggmjölk är vatten, fett och ägg. 

Oh hu så äckligt!

Man kan tillsätta kakao. :) Jag har inte provat än för har ingen stavmixer för tillfället. Men tror att man skulle koka upp 3dl vatten med 25 g, mixa 3 äggulor och en halv dl kakao. Sen mixar man ihop allt. :)
#14 nä jätte gott, jag har ju i kakau förståss, smakar som varm choklad gjord på grädde 
jag trodde också det skulle vara äckligt, men jag tänkte vad katten jag provar och gör en och det är ju inte värre än att slänga det om det inte går att dricka. Men se det gick ju!!
Så prova, man kan slänga, det är ju inte hela världen.
jag gör min på 1 helt ägg, 2 äggulor, 1 msk kakau och 30 g kokosfett och 30 g osaltat smör och kokar upp 3 dl vatten och mixar det.

Tveksam, tycker nämligen även att varm choklad, särskilt på grädde, är äckligt. Tror att det hör ihop med min mjölkallergi.
Men är kokosfett det enda mättade fett man kan ersätta alla dessa enorma mängder mjölkprodukter med? Jag tycker att det kan vara knepigt med såser mm eftersom jag gärna vill ha bra fett i maten, och då äter jag ändå ingen renodlad LCHF-kost.
måste väl gå bra med silverpaketet då, jag vet många som steker i kokosfett som är vegetarianer.

Var det till mig #19 För i så fall förstår jag inte riktigt…

Om du inte kan steka i vanligt smör kan du steka i kokosfett, ett silvrigt paket som finns i affären.
#20 jo det var det, jag tänkte att det måste ju gå bra med kokosfett och steka och göra sås, jag vet fler som gör det (vegetarianer som inte alls vill äta något från djur).
Jag äter inga som helst mjölkprodukter, där är jag strikt. Med kolhydraterna är jag inte så strikt, det slinker ner ganska många ibland.
Men jag äter ytterst lite mjölmat, lite redning i sås någon gång. Socker alldeles för ofta, ca varje söndag, men ytterst lite.
Jag använder havregrädde i stället för grädde i matlagning. Det är ju inte optimalt med havre, men svårt att vara utan. Vikten blir det inga problem med, om det påverkar hälsan vet jag inte.
Annars äter jag kött, fisk, ägg och grönsaker. Steker i kokosfett, inga problem. Jag har vant mig vid kokosfett, även jag vaknade en natt i början och trodde att jag blivit magsjuk.
Så inte är det på något sätt nödvändigt med mjölkprodukter. Att äta massor av kolhydrater blir inte bättre (nyttigare) bara för att man inte kan ersätta dem med grädde eller smör.

Ok, jag menade att det är svårt att göra sås helt utan mjölkprodukter och undrade om det finns annat fett än kokosfett som är bra.
Kokosfett är okej att steka i men i övrigt är det ingen superhit tycker jag. Det är ju inte direkt som att slå i en trea grädde i köttfärsgratängen och täcka med riven ost om ni förstår vad jag menar! 
Jag klarar fortfarande inte laktos, ätit LCHF i ett och ett halvt år.
Det går dock jättebra ändå - använder laktosfri grädde och ibland andra produkter, tycker Valios är bäst, men det finns många andra bra märken!

"skönt" att höra att det inte bara är jag som inte klarar laktosen! Känner mig inte lika ensam nu ^^

Jag kan inte äta säd eller sojaersättningar heller, inte heller något som innehåller jäst eller jästextrakt.
#23 Jag förstår inte din sista mening: Att äta massor av kolhydrater blir inte bättre (nyttigare) bara för att man inte kan ersätta dem med grädde eller smör. Hur menar du här?
Man ersätter väl kolisarna med fett inom den här kosten (i stora drag) eller? Och kan man inte ersätta kolisarna med mjölproduktsfett vad använder man då?

Det finns andra sorters fetter, kokos är en av dom, kallpressad olivolja kan man också använda. Tror dock det är mest gott i sallader å sånt där.

#28 Ja det är därför jag undrar… vad ska man göra när man inte kan använda smör, grädde, ost eller så laktosfria/havre/sojaersättningar?
Om du inte vill steka i kokosfett, kan du steka i ister, talg eller baconflott.
När du stekt klart, späd fettet i stekpannan med vatten, buljong, vin eller annan lämplig vätska till en sky.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Tack för alla råd. Men det är knappast sås för mig med ister utspätt med vatten…
Det verkar tydligen vara svårt att hitta ersättningar som gör maten god om man inte kan använda mjölkprodukter.

Min "gubbe" tar potatisvatten+smör+gräslök….som sås….. 

Jo och det är ju smör…

F´låt…tänkte inte……. 

Du kunde inte använda dig av havreersättning då?

#34 De e lugnt…
#35 Nope… ingen säd… och inte soja. Alltså jag klarar mig ju men tänkte att ni härinne kanske har lite tips för det blir rätt långtjatigt att bara hälla olivolja på maten hela tiden.

Ibland tar viljan att hjälpa snedsteg….iallafall i min hjärna… 

Hehehe men sådana snedsteg ler vi bara åt 

Jaja, alltid roar det nån….
Kan man göra aromsmör av kokosfett?

Åh, låter extremt äckligt tycker jag… tänk dig som ischoklad fast med kryddsmak istället för choklad. Bläh!
#27 Jo, jag menar, att om man inte äter LCHF utan "normal" kost för att man inte kan ersätta kolhydraterna med smör eller grädde, så är det sämre än att dra ner så mycket som man kan.
Men visst blir det tråkigare utan mjölkprodukter.

Ok, så du menar att som i mitt fall där det är svårt att ersätta kolhydraterna med fett är det bättre att dra ner på kolhydrater och vara hungrig eller?
För att försöka äta sig mätt på bara grönsaker och massor av kött fungerar ganska dåligt tycker jag! Min mage klarar inte de mängderna kött heller och jag får för lågt blodsocker helt utan kolhydrater.
Jag håller nog inte med helt och fullt om det även om det finns mycket kloka och bra saker med LCHF. Det är nog så om man har högt blodsocker och har lätt för att överäta, men så är det ju inte för alla.
Man kan ju hoppas att efter några månader på LCHF, så kan man tåla smör och hårdost ialla fall.
Så har det ju varit för många…
Nej, hungrig ska man inte vara, och jag tror inte att det behövs heller.
Själv blir jag mätt på kött och grönsaker, men jag äter sällan magert kött, och då fyller jag på med aioli.
Nu till kvällsmat åt jag pannbiff, gjord på blandfärs, den fetaste jag sett, med lite gurka, paprika och surkål + lite aoili. Det är min vanliga kvällsmat, omväxling har aldrig varit viktigt för mig. Jag är mätt och belåten.

Äter man fett kött behöver man inte så mycket extra fett, så jag säger FLÄSKKARRÉ!

Nej gillar man fett kött är det lättare, tyvärr mår jag inte särskilt fysiskt bra av kött alls och fett kött i synnerhet. jag tror att jag har för lite saltsyra i magen. Men men vi fungerar ju alla olika och det viktigaste är nog att man hittar ett sätt att äta på som man mår bra av själv. Jag mår bra av lite kolhydrater eftersom jag har problem med för lågt blodsocker och på ren LCHF sjunker det ännu mer och jag blir riktigt dålig.

Du hoppfull, nu blir jag ju lite nyfiken….
….vad äter du….för att din kropp ska må bra, alltså…..

Jag blev också nyfis. :P
Jag tjatar i många trådar om det med gluten,och jag kommer inte nemna det mer i den här tråden-men-jag lovar att alla intoleranser du har kan komma från dårlig tarm pgav-om det bara är gluten eller spannmål och lectiner är lite osäkert-men jag vill bara repetera det en gong eftersom viktigheten av det inte tas på alvar av folk.Even Reumatisme kan vara dold gluten intoleranse.
Nu är jag tyst om det.Om folk är nyfiken finns all info på diverse internet sider.Kan forstå att du mår bra av lite kolhydrater,lågt blodsocker är jobbigt.

För min del får du gärna tjata lite. :) Jag lider av någon konstig åkomma att jag måste höra en sak flera gånger om, för att fatta. :P
ghee måste väl gå bra i stället för smör?

Är inte ghee bara laktosfritt?
Det finns laktas-tabletter att köpa på apoteket. Laktas är det som bryter ner laktosen (i magen? tarmarna?). Vi som är intoleranta har för lite av det. Man kan dela tabletterna om man inte behöver hela, och strö lite på maten som innehåller laktos. Själv så tål jag numera laktosmängden i allt utom mjölk, och eftersom jag vill använda fet lokalproducerad mjölk så tar jag hellre lite laktas än köper finsk laktosfri mjölk (där Valio har hällt i laktasen). Jag tål laktos mycket bättre efter amalgamsanering.
Ghee lär vara fritt från både mjölkprotein och laktos. Se även http://johannaskost.blogspot.com/
Det finns smaklöst kokosfett på hälsokosten. Det använder jag i allt möjligt.

Jag använde laktasin tidigare men fick ändå laktosreaktion. =/

Jag äter det mesta! Fast ris och potatis i ganska små mängder, mera av quinoa och gärna lite bönor och andra baljväxter emellanåt.
Och så äter jag absolut inget som innehåller mjölkprodukter av någon sort eller säd av någon sort, inte jäst (många saker innehåller jästextrakt), inte soja (finns sojalecitin i massor av saker) och inte glutamat förstås.
Jag äter inte mycket nöt- eller griskött däremot gärna kyckling, vilt och så lite fisk ibland. Massor av grönsaker och bär. Lite nötter. Olivolja.
Jag har fått testa mig fram till vad som är bättre och sämre men jag tror inte jag hittat alla pusselbitar ännu, så jag letar på 
Eftersom jag inte tål proteinet i mjölkprodukterna heller så avstår jag helt från alla mjölkprodukter hellre än att försöka laborera med tabletter som ska ersätta det jag saknar.
Ghee är inte garanterat fritt från mjölkprotein så jag avstår även från det.

Hoppfull, vad skönt att du hittar vad din kropp mår bra/bättre av, vad det gäller intag.
Jag tror att man får känna sig fram & full-lärd ska man väl aldrig bli? Vad har man då att se fram mot?

#57 Ja jag är ett steg till på väg
Sedan verkar det som sagt vara flera saker utöver som jag måste komma på.
Magen är ju oxå känslornas centralstation så jag jobbar parallellt väldigt mycket med mina känslomässiga blockeringar. Faktum är nog att de behandlingarna har störst inverkan på min hälsa. Men vissa saker, som mjölkprod. och vete verkar vara väldigt giftigt för just min kropp. Likaså tomater i för stora mängder, men det hör väl ihop med att tomater naturligt innehåller lite högre halter av glutamat så det mår jag inte så bra av.
Och som du säger, livet är ju en lång skola så man lär sig nya saker hela tiden.
Innehåller tomater glutamat? Är inte glutamat et tilsettningstoff?
I mat og helse var en artikkel om en kille som blev mycket frisk utan mjölk (kasein) ocg gluten (ja jag vet det inte är det samma som glutamat.),han sa at kombinationen gluten och kasein skaper en slemig+limig konsistens i kroppen i kombination.(glue=lim på engelska passande) och kombinationen kasein och gluten relateres nu til autism.Intressant tycker jag.Tomater inneholder mycket lectiner också,kan rekomandera staffan lindebergs vår ursprungliga föda.Är det andre grönsaker som har glutamat,hur har det seg at dom innehåller det?

Jo det finns tydligen naturligt i en mängd råvaror men då är mängderna mycket små, sedan finns det vissa saker där halterna är tillräckligt höga för att trigga igång om man är allergisk mot dem och tomater och svamp är två av dem. Men det här vet jag inte jättemycket om, jag har läst Annika Lagerhorns nätbok om hur hon botade sin ulcerös colit genom att plocka bort de saker ur kosten som gjorde tarmen sjuk.
Jag tycker att det låter väldigt logiskt att mjölk och gluten ihop skapar ett fruktansvärt klimat i tarmarna! Kanske är det därför en del börjar tåla mjölkprodukter när de plockar bort kolhydrater som ju väldigt ofta är just vetemjöl i olika former.
men vad brukar du göra sås på? Jag menar du har ju inte kunnat äta mjölkprodukter innan så det är ju inget nytt ? Jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar att vi ska ge för råd?
Tack for nyttigt tips ang.bok och tomater och svamp!Ja, jag tror at kombinationen for många inte går men att uteslutar man gluten kan man tåla mjölk efter ett tag,men det tar många månader innan gluten är ute av kroppen.

#61 Jag har ätit mjölkprodukter i mindre utsträckning förut, och alltid använt smör/bregott, det är ganska nyligen jag testats helt mjölkintolerant. Men jag har även använt havreersättningar till det mesta och det fungerar ju inte heller nu.
Jag tycker även att det är intressant att höra era tankar kring LCHF utan mjölkprodukter då faktum är att kosten har dessa som ganska stor basvara. Och många många här i norden skulle må bättre utan mjölkprodukter även om det kan verka som vi tål dem (bortsett från smör då som jag tror är bra för många).
#62 Aha, hur många månader då?
Det kan ta tarmen 1 år att bli frisk iallefall om man tenker i celiaki baner.Jag vet at Herpetitis Derma. som är en hud sjukdom var immunceller reagerer på gluten -kan ta mer tid enn tarmen att läka.Tror att min hudinfekstion är relatert til en gluten utrenskning-(men det stämmer inte totalt med HD eftersom det inte kliar)och den sitter i fortfarande, efter 6månader glutenfritt.Pgav det,kan jag gissa fra 2 månader til ett år.Men ang.mjölk-tror jag att man kan testa å dricka efter 1mn, när det sitter i huden kommer det jo inte att forstyrre tarmer etc.Jag tycker mjölkprodukterna är viktig i lchf,och om man sammenliknar den med paleologisk som jag har fulgt innan-är det Annikas åsikter/teorier som är positive till mjölkprodukter som gör att jag tror mer på det.(och fettet)På nyårsafton satt jag och seriöst var enig med en vegan att mjölk produkter var jätteunaturlig och ergo inte bra.Men jag har totalsnudd, är det något vi alltid har haft tillgang till är det geiter och kyrs mjölk-men det som har endrat seg är jo produktionen och introduktionen av lett mjölk etc.Så jag tycker det är jättesynd for alla som inte tåler mjölk,for det är mycket viktig med all creme fraice och ost etc.Jag har uteslutat mjölk i nestan 2 år så jag prater av erfarenhet.Ang.Havre-tror jag inte man mår bra av att äte det så mycket som man gör när man dricker det-spannmål kritisk är jag i stor grad.Tror man lett kan bli allergisk när man dricker havremjölk.
Havre kan kopplas til virus som skapar herpes munnsår (Cordain, paleokost) har jag läst också.Smör är supert ja! Om man har en tarm som lekker måste man akta seg for protein intoleranser,alkohol och stärka kryddor kan forsämra detta,små barn har mer gjennomtrenglig tarm.På så sett kommer kaseinet /gluten innenfor immunforsvarets forsvarsbarriere och kan forvirra-och leda till autoimmune sjukdommar.Så det måste man vara obs på, L.Cordain tycker at diabetiker 1 inte kan dricka alkohol av denna årsak och borde inte äta paprika och kayenne pepper kryddor.Nu måste jag avsluta hinner inte skriva mer och det blir mycket långt det här.Hoppfull du kanskje borde starta en ny egen tråd?

#64 Jag tycker att det du skriver är väldigt intressant. Tyvärr kan jag alltså inte äta mjölk då jag inte tål proteinet och det är ju precis som du skriver det som kan göra en sjuk om man inte tål det.
Ja, presis!Kan inte allt om det här,men tror forskning kommer att visa resultat med tiden.Att gluten linkes til diabetes 1 -och kasein- viser att genetikk + exponering betyder något.
Gluten uppfattar jag som det som gör tarmen gjenomtrenglig-inte kaseinet- andre saker kan ha effekt også,alkohol,dårlig flora,etc,så nu när jag har fått typ 1 diabetes kan jag inte endra det, men så lenge min tarm mår bra och inte slepper igjenom proteiner som inte ska ut i blodet- är jag övertygat om at kaseinet inte spelar någon roll.Immunforsvaret forvekslar kasein med insulinproduserende celler,och angriper fel.(sina egne celler när kaseinet är målet-tror jag.)Så jag äter mjölkprodukter even om det kan ha spelat en roll i utveklingen av diabetesen.Men möjligt att for andre har dom en så aggressiv immunrespons på mjölkprotein att det aldrig ska ätast.Intressant ang.Autisme-många skriver att det kan hindras via en kasein och glutenfri kost.en annen på forumet,Anterrabae, har kunnskap om liknande teorier tror jag-som går på att man inte äter vissa proteiner när havande-tror jag.Basallergier heter det tror jag.Står om det på hennes profil,tror jag.
Tror jag tror jag tror jag…vill poengtere att jag inte är läkare eller terapaut-men har plockat upp en del saker på vegen.

Ja den nätboken jag hänvisade till i # 60 handlar om teorin om basallergi. Den går i stora drag ut på att man före sex månaders ålder inte har de ämnen i tarmen som omvandlar födan till kroppsegna ämnen, vilket tarmen måste om vi ska kunna använda dem. Så har man fått modersmjölksersättning (eller ens mamma har samma problematik) så är man basallergiker. Det här innebär att kroppen/tarmen släpper igenom födan genom tarmen ut i kroppen och det är extra allvarligt med proteiner eftersom de är kroppens byggstenar. Och bygger kroppen upp sig med proteiner som inte är kroppseget material kan man ganska lätt förstå att det skapar problem. Sockrarterna är kanske inte fullt så allvarliga eftersom de inte bygger upp kroppen, men självklart skapar även de problem om de läcker ut obearbetade i systemet.
Gluten kan man ju tänka sig är ganska jobbigt för kroppen överhuvudtaget om man tittar på dess egenskaper. Vete är ju hur kladdigt och kletigt som helst och ihop med mjölk blir det ju rena limmet!
Jag snappar oxå upp saker lite här och lite där och försöker pussla ihop kostvanor som jag ska må bättre och bättre av
och jag tror att uteslutandet av säd och mjölk och lite annat är ett viktigt steg på vägen.
Mycket intressant! Vill kolla den boken.Kan man då se det så att till ex.diabetes typ 1 kan ha med att man inte har bygget opp "tilrekklig" med insulinproducerende celler, som en faktor med andre (som at maten var mycket kolhydratholdig og lite fett iallefall på min tid som barn.)? fremfor att man har forstört celler? Både möjligens?Jag tåler inte egg, det är jo protein -både eggehvite och gulen.Allergien kan jo ha trigget den store immunresponsen som leder till autoimmun sjukdom (eller vad man kaller det).Har undrat om vaksiner har betydelse också.Immunforsvaret blir för stimulerat i relation till vad man är redo for som barn.Kan vaksiner inneholde proteiner från f.ex egg som bindemiddel? I tilex ibumetin såg jag attt det finns laktose-konstig att man inte är mer uppmerksam på det.
Ja,det är ett pussel det med vad man mår bra av.Men när man hittar svar är det supert!Kan rekomendere artikkler fra mat og helse.no Dag Viljen Polyzneski -redaktör, är vis.

#68 jag kan väldigt lite kring detta med cellernas inblandning, men känslomässiga blockeringar bär vi ju ofta på cellnivå så det kan ha med saken att göra gissningsvis. Där finns ju även det faktum att vi ofta ärver sådant från våra föräldrar, våra kroppar kan alltså vara helt friska men bära rester från föräldrarnas skräp. Det blir svårt att åtgärda då eftersom man ofta har dålig koll på sådant och istället så tror vi att det är fysiska defekter vi ärver.
Ägg användes åtminstone förr flitigt som bindemedel eller på andra sätt i vacciner osv. Laktos finns som du säger i massor av mediciner vilket är oerhört dumt som jag ser det!
Jag är oxå uppvuxen med mycket kolhydrater men samtidigt med mycket fett kött från egna djur. Egen buljong, egen saft och sylt och egen mjölk, egenfiskad fjällfisk osv. Så jag tror kolhydraterna till trots (vilket i majoritet bestod av hemodlad mandelpotatis) att jag haft en fantastisk uppväxt rent näringsmässigt. Men inte har det hjälpt på min hälsa 
Så det är verkligen ett pussel! Man jublar för varje pusselbit och för mig är det helt avgörande att jobba lika mycket känslomässigt i kroppen för att komma framåt, som att lära mig om de kemiska processerna i kroppen.
Ja, det med kännslor och hur man lever betyder mycket.
Men -hönan och egget…Nu ska jag kolla det här med basallergier.