GRÄDDE
Hej jag undrar vad ni har för åsikter om grädde, en del säger att dom går upp av grädde. själv har jag grädde i kaffet och dricker rätt mycket av detta….vad anser ni där ute??
Tja, det är alltså så olika hur man "klarar" grädde eller ej.
Vissa kan få i sig en hel del utan att vikten påverkas, eller att dom fortsatt går ner. Själv tillhör jag dom som inte alls att äta grädde utan att gå upp i vikt.
Tyvär, för visst är det gott!

Själv hinkade jag i mig runt en halv liter grädde om dagen och stod stilla i vikt ett halvår. Bytte grädden mot äggmjölk och nu går jag så sakteliga ner igen. Om det beror på att jag tagit bort grädden eller på att äggmjölken mättar bättre och jag därför äter mindre portioner vet jag inte. Om du har den vikt/viktnedgång du vill ha kan du nog lugnt fortsätta med grädden.

NOBBAN
Jag vet inte om jag har den viktnedgång jag vill ha…ner går jag nu men det går väldigt sakta….å andra sidan har jag ju bara ca 3 kilo kvar så det ska kanske gå sakta….ska prova att dra ner på grädden lite och ha cocosfett i istället och kanske lite bjölk….
Är cocosfett bättre??
Jag äter ungefär samma mängd grädde som förut, men har börjat med kokos i te/stekning och nu har det satt fart på fettförbränningen. Jag tror att man får prova sig fram 

Malusen låter som en bra ide…ja det är ju verkligen individuellt… hur man fungerar…/Helena

#3 Jo kokoksfettet är bättre eftersom det inte innehåller kolhydrater. Däremot är det ju inte riktigt lika gott som grädde

Jag blandar grädde i mitt proteinpulver för att få upp fetthalten men jag tror tyvärr att grädde kan hindra min viktnedgång, fast jag kan inte säga helt säkert. Det kan vara så att jag bara tror…
"You just have to belive…"
# 3 bjölk? Menar du mjölk är det ingen god ide det är ju sämre än grädde! gräddens "dåliga" effekt och mer därtill! Mer kolisar och magrare.
De som inte går ner av grädde kan inte äta andra mjölkprodukter heller.
jag har dragit in på grädde för det hände ingenting o nu har det börjat att röra på sig fast saakta. när jag hade ätit lchf ett tag så började(!?) jag med grädde i kaffet på eftermiddagarna som lite lyx (hade aldrig haft varken mjölk eller grädde i kaffet förr!) å det va så jädra gött att det blev i varje kopp kaffe o innan det var klart så kunde jag dricka grädde direkt ur tetran, så jag kände att det var dags o bryta, jag åt oxå vispad grädde flera dar i veckan o mycket för jag tyckte att det var tillåtet. nu använder jag bara i maten flera dagar i veckan o ibland så äter jag vispad grädde o bär men inte så ofta.
malin
Visst är det individuellt hur man reagerar.
Jag personligen tycker att LCHF-inriktningen har fått för mycket fokus på mejeriprodukterna. I början (för några år sen) så vräkte folk inte i sig grädde och creme fraiche utan det var "tillåtet". Nu verkar fler och fler äta väldigt mycket mejerier och ofta går dom heller inte ner i vikt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#10 Det där stämmer in på mig. Jag har jättesvårt att dra ner på just mjölkprodukter efter som det är mycket det jag lever på, men jag tror jag skulle gå ner mer om jag gjorde det.
"You just have to belive…"
och så finns dom som inte äter så mycket mejerier men går inte ner ändå…

Tack för alla bra svar….
Det verkar som det där med grädde är väldigt individuellt.
Men gott är det
Grädde är jättegott, men vissa går inte ner i vikt när de äter det. Själv äter jag rätt mycket grädde och creme fraiche, det har jag gjort ända från LCHF start i april -08. Har gått ner 10 kg och står nu stilla i vikt sedan länge. Vill ner runt 5 kg till, men vet inte om det är värt det att leva utan grädden… Man får se. Är ju ändå nääästan på målvikt.
Jag äter fortfarande grädde men istället för att bälja i det i kaffe så tar jag det bara i t ex såser. I kaffet använder jag i stället äggmjölk för att det dels mättar bättre och dels så behöver jag inte få i mig sååå mkt kollisar utan kan använda dom till annat.