Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2312 ggr
pema
0

Stevia ?

Läste på på en av bloggarna att någon hade odlat egen stevia, kan man använda bladen till sötning? Om det går var kan man i såfall få tag på frön för att så egna plantor?

Andina
0

Det finns de som odlar stevia mer eller mindre framgångsrikt. Steviafrön har funnits att köpa där man köper frön. Men har läst i någon tråd att vissa butiker har tagit ut dem ur sortimentet med hänvisning till att stevia inte får säljas som sötningsmedel… Men jag tror nog att den finns att köpa i "frö-handeln" ändå.

Här finns ett gäng trådar från kolhydrater.ifokus där odling av stevia omnämns: Trådarna

Kanske hittar du tips där. Jag tror steviafrön säljs under namnet "sötflockel"

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

#1 men du vad käckt att få trådarna samlade så där! Har aldrig lyckats att söka på google just och bara få fram kiftrådarna! Hur gör du?

Andina
0

Du skriver in det ord du vill söka på och lägger till vilken sajt du vill att sökmotorn ska söka i, d v s "site:kolhydrater.ifokus.se"

Exempel: stevia site:kolhydrater.ifokus.se

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

tack ! Måste bokmärka denna tråd så jag minns när det är dags!

Million
0

Jag var på Plantagen för ett par månader sen för att köpa en Stevia-planta, som de hade gjort reklam för.. men då hade de plockat bort den pga Livsmedelsverkets regler.

Någon dag senare var jag där igen och kollade bland fröerna, där fanns stevia.. Så då köpte jag frön istället, och nu har jag en jättefin liten planta som hunnit bli ca 10 cm hög. Har provsmakat lite på ett blad och det var verkligen sött :)

[Pennylane1]
0

Har du bra övervintringsmöjligheter för den? Det var på hösten när det blev kallt och jag var tvungen att ha den inne som min dog, den torkade och fick ohyra, men jag har inget svalt ställe utan fick ha den i ett vanligt rumsfönster!

Jag köpte en färdig liten planta på tradera, den hann inte bli så stor innan kylan kom, kanske går det bättre om den har växt till sig ordentligt!

Million
0

Oj, det har jag inte ens tänkt på.. Vill den stå mörkt och svalt på vintern? Då kanske jag kan ha den i förrådet.

Skulle vara synd om den dog i höst, för den kommer ju inte hinna bli så stor i år. Tråkigt att din dog. :( Hann du använda nåt av den? Torkade du bladen?

[Pennylane1]
0

inte mörkt, bara svalt. Möjligen kan man ha den frostfritt och ge tillskottsljus.

[Pennylane1]
0

den hann inte få många blad, den var för klen jag ville inte skatta den på några. men jag smakade på ett blad och det var sött och gott, ingen direkt bismak bara sött.