Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3224 ggr
Taktur
0

Sesambröd

Sesambröd

10 g( ca 1 msk )Fiberhusk

100g (ca 2 dl) sesamfrön

1 tsk bakpulver

2 dl riven ost ( euroshoppers rivna mozarella)

3 ägg.

Blanda ihop allt och bred ut på papperklädd plåt. Min plåt är ca 25x30 med kant. Jag strödde över solroskärnor men de kan man utesluta om man vill. Grädda i 225* i 10 min. Skär i rutor. 18 st gjord jag. Om du inte har på solroskärnor blir innehållet följande

33,70 cal,   4,12 prot,   5,17 fett och 0,74 Kh / bit vid 18 bitar

Denna kommentar har tagits bort.
[Pennylane1]
0

du malde alltså inte sesamfröna?

Taktur
0

Nix, körde i dom hela. Jag använde skalade sesamfrön, gula.

Kriss
0

Blir det ett mjukt bröd?

[Pennylane1]
0

då blir det förmodligen ännu mindre kolisar, då sesamfröna väl bara passerar? ELler de flesta iaf.

mollward
0

Mums, jag har provat det här receptet idag och det blev verkligen jättebra! Den enda lilla ändringen jag gjorde var att kryddade med lite basilika och timjan.  Flört

Taktur
0

#4# Det blir ett mjukt bröd ,men om man vill kan man breda ut smeten tunnare innan man gräddar och efter gräddningen kan man torka bitarna till hård bröd.Har dock inte testat det själv än.

[Pennylane1]
0

har just bakat det här, det blev ju himla bra! Och superenkelt och snabbt. Ska kanske mala en del av sesamfröna till nästa gång, blev lite för tuggigt kanske men det är ju en smaksak! Annars var det ju perfekt!

Kiasara
0

Detta ska jag testa till helgen! Tungan ute

Majja12
0

Låter spännande, måste prova Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

[Pennylane1]
0

Jag bakar med puckost istället för den rivna osten, det blir jättebra! Har gjort det många gånger sen jag hittade receptet, strör svart sesamfrö samt solrosfrö över och det är fantastiskt gott! Ska testa med oregano i också!

Men nu är Puckosten slut så dagens sats får bli med riven ost, det är bra det med, fast jag tycker det blir ÄNNU bättre med puckost!

Aquilegia
0

#11 Vad är puckost?

[Pennylane1]
0

Det är en gräddsmältost, i glasburk, finns i tre storlekar (vad jag sett) från ca 250 gram upp till drygt 900 gram.

Arla tillverkar den för den arabiska marknaden, främst men den finns på vissa coop och även andra "svenska" affärer, men främst då i invandrarbutiker.

pyre-lena
0

Det här låter gott. Kanskr något för påskbordet Glad

senada
0

Det här provade jag , kände att jag började bli trött på ägg och det var väldigt gott. Kan ev  göras om till en kaka också tror jag, om man lägger till sukrin och vaniljpulver.

Hercusblomman
0

hur mycket kolhyrater blir det per bit?

tänkte ev prova göra och försöka få dom lite hårdare så man kan använda dom som kex och äta ost till :)

Maia
0

#16 0,74 g kolhydrater om man gör 18 bitar enligt #0. Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Hercusblomman
0

Var hittar man sesamfrön?

[Pennylane1]
0

tjaa… där de har fröer, somsolrosfrön, och torkade bönor Risenta är märket i min affär, lite hälsokoststuk så där… nä förresten Saltå kvarn är nog det märke min affär har nu, men det står på samma ställe…

Hercusblomman
0

Hittade inte först så jag frågade dom på ica och dom hade på kryddburk … super dyr så jag avstod från att köpa men jag åkte till konsum och där hade dom :)

så nu ska det bakas :)

[Pennylane1]
0

Lite synd att detta utmärkta recept ligger under OT!! Kunde det inte flyttas till brödgruppen?

Taktur
0

Har lagt in det där

[Pennylane1]
0

annarsk kan en Medarbetare flytta hela tråden det var det jag menade egentligen men det är iaf bra att det kommer in där!