andrea365
Tänkte starta en egen tråd, även om jag inte är nybörjare, vill ha lite koll på vad jag äter och gärna tips.
Testade positivt för glutenintolerans i november 08, började äta kolhydratsnålt och naturligtvis glutenfritt då. Började med LCHF i januari.
är 170 cm lång, rasade från ca 64kg till 57 på ett år för att jag var sjuk av gluten, drog stl 34/36 då.
Efter att ha börjat med LCHF fortsatte jag gå upp i vikt, väger nu 64.5kg men drar fortfarande stl 36, ibland 38. Jag är ett äpple och vill ha plattare mage, men äter LCHF pga av hälsoskäl, har autoimmuna sjukdomar, ska snart testas för hypotyreos även om jag inte direkt har några symptom, det skulle vara viktökningen då….
Det känns lite tråkigt att väga så mkt igen….även om kläderna sitter ok, är det verkligen muskler? Eftersom jag var så undernärd så kände jag direkt när jag slutade äta gluten att min kropp skrek efter näring, nu äter jag bara när jag är hungrig eftersom jag inte har nåt direkt sug efter nåt annat, men undrar om kroppen fortfarande försöker lagra in för att den var undernärd förut, får väl försöka fortsätta bara och övertyga den om att det inte är svält…

frukost: två stekta ägg och två skivor bacon
mellanmål: en grekiskt yoghurt, ca 1 dl
lunch: sallad på rökt lax, mozzarella, avokado och ruccola, olivolja
mellanmål: kaffe med mjölk
middag: två köttfärsbiffar med ost, majonäs, ruccola
körsbär ca 100gram

170 lång, 64 kilo? undra på om du går upp i så fall, du VET att LCHF är "vikt normaliserande" va? :)

Jo, men vill ju inte riskera att gå upp ännu mer….jag är hälsosam just nu det vet jag ju, men jag har lagt på mig 7.5 kilo i en rasande fart! Men kosten är så bra att jag inte kan tänka mig att göra nåt annat….men magen är kvar :(
funderar på att träna mer men då måste jag ju äta mer också?….just nu tränar jag två gånger i veckan ca 1.5 timmar varje gång, styrketräning, jogging, basket eller volleyboll blandat…och efter varje pass måste jag äta rätt mkt för jag är så hungrig!

#3 Från studier på anorektiker så vet man att det kan ta ett bra tag innan hormonnivåerna stabiliseras igen (svårt att få muskler i början men lätt att lägga på sig fett)…..men enda vägen att gå för att få balans är ju att ge kroppen näring.
Lite tung styrketräning ger de muskelbyggande anabola hormonen en "push" och kan säkert göra att övergången går fortare (minskar troligen även fettinlagringen).

tack pasi, det låter logiskt….jag vill inte lagra in mer fett…vad kan jag göra, kanske dra ner lite på fettet? Jag vet inte om det där med att öka på fettet för att öka på förbränningen verkligen fungerar på ngn som mig?

#5 Du skall nog ge kroppen det den vill ha och behöver…..göra precis som alla andra djur - låta kroppen bestämma, istället för att försöka kontrollera och styra över kroppen mha intellektet.
Jag tror mao att du skall köra på som du gör…äta gott, träna lite och ge kroppen tid för att stabilisera sig.

Måste ju också berätta att Glennart här på Kif hade svåra magproblem, och med det undernäring. Idag är det en frisk och stark ung herre.

ja, frisk känner jag mig, förutom en släng av magsjuka för två veckor sedan och nässelutslag som nu är borta. Men jämför man med förra året då jag åkte på magsjuka en gång i månaden och hade allmänt taskigt immunförsvar så är det här himmelriket. Ska väl inte noja över en början till dubbelhaka då kanske ha ha…Frisk och stark är det jag strävar efter….jag kan ju inte direkt bli överviktig på den här kosten, har inte hört någon som blivit det i a f. Däremot tänkte jag försöka strikta till lite de närmaste veckorna, som normalviktig händer det att jag tillåter mig avsteg ibland nämligen, glass har det blivit en gång i veckan nu. Men nu får det vara slut på det!

frukost: bacon och äggröra med ost i
kaffe med mjölk (note to self, ta med grädde till jobbet)
lunch: fläskfile med rödvinssås
middag: bacon med äggröra (egentligen morgondagens frukost men hade tränat och var hungrig och trött)
ca 8 körsbär och vispad grädde

igår bacon och ägg både till frukost och kväll, laxsallad till lunch. en yoghurt och två koppar kaffe med grädde
Idag: bacon och ägg till frukost, en kopp kaffe, laxsallad med avocado och mozzarella. Några körsbär…
Jag äter samma sak i perioder, dels för att jag gillar det, dels för att jag är singel och maten ska ätas upp.
På tal om det, en bra sak som jag märkt är att jag gör av med allting i mitt kylskåp nu! Slipper slänga, ekonomiskt och ekologiskt! och jag sparar pengar, nu köper man ju inte läsk och sånt skräp längre, och ägg är ju väldigt billigt!

Idag har jag provat äggmjölk efter 4 månader på LCHF, var lite rädd för det men det var ju gott! Äggen är ju inte råa om man häller på kokande vatten väl? Jag bor i Spanien nämligen och vet inte hur pass dumt det är att äta råa ägg, jag steker dem faktiskt alltid med gulan hel.
Äggmjölk med kaffe i, mums! Synd att jag inte kunde med blendern så halva äggmjölken hamnade i hela köket, men det blev en stor mugg kvar i a f!