Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 12534 ggr
Fresia
0

Problem med utslag/finnar

Får periodvis utslag i ansiktet. Det börjar som en finne men till slut blir det stora (5-10 mm) stora utslag som tar ett par veckor att läka.

Har nu kommit fram till (tror jag) att det beror på kosttillskott jag äter & inte då innehållet utan troligtvis kapseln som det ligger i.

Jag åt D-vitamin i vintras & när jag slutade med det blev jag bra. Sedan började jag äta Silica Forte & då kom utslagen igen.

Kan det vara så att det är något i själva höljet jag inte "tål". Är det någon mer som upplevt detta?

korseett
0

Jag brukar rekommendera mina klienter att vara uppmärksam på återkommande hudproblem, när de inträffar och vad som hände, hur man åt osv. En del utslag går på timmen att få och andra kan ta några dagar på sig.

Om det är en kapsel så kan den mycket väl ge utslag om man inte tål något ämne i det.

En fråga, kom utslagen i samma område?

Fresia
0

Dom kommer ung. varannan vecka,  3-4 utslag i stöten. Så lagom till dom har läkt kommer det 3-4 nya (aldrig fler åt gången).

När jag slutade med D-vitaminet i Mars så var jag symptomfri i 3 veckor innan jag köpte Silica. Det var underbart!

Dom sitter vanligtvis i hak-käk-halspartiet.

Nu har jag dom senaste 3 dagarna hällt ut Silica kapselns innehåll över yogurten får vi se om det hjälper.

Viktor-88
0

Det är otroligt att dina utslag skulle ha berott på ditt d-vit tillskott, möjligtvis om det finns något annat i kapseln som du är överkänslig för, men just cholecacalciferolet självt är med högsta sannolikhet ej boven i dramat. Bra ide att hälla ut kapselns innehåll, men antagligen har det inte heller med den att göra. Utslag kan härstamma från fantastiskt många bi-faktorer. Mitt råd till dig, fortsätt med D-Vit, och analysera resten av dina vanor/ovanor på nytt. Flört Låt det ta tid.

korseett
0

Det är det jag menar #3 att det är själva kapseln som kan ställa till det, inte innehållet. Jag vet de som inte kan ta kapslar pga ämnet som kapseln är gjord av,

Men hur som helst. Där du beskriver att du har problem Fresia är inom den alternativa hudvården, området för tarmarna. Hakan under läppen är tjocktarmen likaså sidan på halsen under öronen och ett band under och längs med kindbenen är både tjock och tunntarm. Sitter det däremot längs käklinjen då är det hormonerna som visar på aktivitet.

skogs-tolva
0

Om det envisas med att sitta bredvid mungipan och snett ner mot käklinjen? Vad är det då som är galet? Mina har suttit där nu i mer än ett halvår och jag har nog använt allt utom saltsyra för att få bort dem… I övrigt har hyn blivit friskare än någonsin sen strikt LCHF.

piri-piri
0

#4 Har läst att pannan är tjocktarmen.

Jennix
0

#4  Det lustiga är att jag aldrig trodde på sånt men det är precis där som jag alltid haft utslag innan jag började med lågkolhydratkost - och mina tarmproblem försvann.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Greddelin
0

#4 Och vad betyder det om finnarna dyker upp precis framför och nedanför öronen? Det är min kropps senaste påhitt…

korseett
0

#5 tjocktarmen är det då. Om du inte finner något i matväg som stör tjocktarmen så finns det andra saker att tänka på. Jag antar att du är kvinna med det namnet. Om du fortfarande är i fertil ålder, svullnar du mycket över magen vid ägglossning och menstruation? För om du gör det så påverkas tarmfunktionen och det brukar bli utslag i det området.

#6 ja ett område mitt i pannan mellan ögonen hör till tarmarna, ovanför ögonbrynen är zonen för urinblåsan.

korseett
0

#7 det stämme rin förvånansvärt väl på de allra flesta faktiskt. jag var också skeptisk men så många som jag har behandlat nu så stämmer det på i princip alla

#8 hormoner eller tjocktarm torde det vara då.

inte lätt när jag bara har beskrivning att gå på och inte kan se er

Greddelin
0

# 10 Vill du ha foto? Flört

Jag har alltid haft problem med akne och det enda som hjälpt var en Roaccutanbehandling, men den fick avbrytas i förtid för att mitt kolesterolvärde gick upp. Och eftersom högt kolesterol är så faaaarligt får jag inte äta det igen! *morr*

Idag är det min 39:de födelsedag och jag tycker nog att jag skulle få slippa eländet nån gång…

korseett
0

hehe för evigt ung? nej men hormoner som jäklas och är i olag är det många som får hudbesvär av. Väldigt många som äter LCHF har en historik med tarmbesvär. Men nu äter vi ju bra så dte ska ju inte påverka längre. Ja när det gäller hudproblem får man ibland vara detektiv innan det går upp ett liljeholmens

skogs-tolva
0

#9 Nja, de finns där konstant som bulor under huden och ibland, oavsett period i månaden, svullnar de upp och beter sig som finnar… Förbaskat irriterande är de!

Greddelin
0

#12 Du menar att vägen genom tarmarna går genom huden? Flört

Jo jag har haft problem med matsmältningen sedan barnsben så det kan absolut finnas ett samband! Det är bara så tråkigt att bära sina problem i ansiktet, man vill ju inte väcka avsmak hos den man pratar med.

korseett
0

#13 hmm. Om du inte får till det med inre påverkan så finns det ju också en yttre påverkan som hudvårdsprodukter och makeup tex. Sen finns det känslomässiga säten i varje organ också. Ja du det är ett letande utan dess like ibland. Jag hoppas att du kan sammankoppla dina problem med något

korseett
1

#14 det finns zoner över hela kroppen som på fötterna, händerna, ryggen, ja tom kotorna kan kopplas ihop med andra besvär. I ansiket är det uteslutande de inre organen och hormonerna som speglas.

Min uppfattning är att större delen av hudbesvären är kostrelaterade.

Greddelin
0

Jag tycker det är jätteintressant detta! Har du nån hemsida där man kan läsa mer? (Så jag slipper kapa tråden med alla frågor)

korseett
0

haha nej min hemsida är egentligen bara informativ om mig och mina behandlingar och sånt. Ingen sådan information tyvärr men istället för att kapa tråden mer från Fresia så kan du ju PM:a mig så kan jag svara så gott jag förmår

skogs-tolva
0

Jaha, suck, kanske ska testa den där saltsyran, det enda som nu återstår *suckar djupt* Obestämd

korseett
0

det tycker jag inte. hua vad den förstör.

korseett
0

men du hur länge har du ätit LCHF? Hudproblem tar tid på sig och att det tar 1-2 år är inget ovanligt innan kroppen har blivit befriad från det den reagerar mot.

skogs-tolva
0

Till och från sedan hösten -02. Senaste omgången sen årsskiftet…

Ja, jag vet, lite vacklande Skäms Men var det bara en tillfällig bantningskur…och jag gick på det…

Men dessa 'bölder' har jag haft sen sensomras, aug. -08.

Alltså, de är som gigantiska, hm, 'pormaskar' ? Och emellanåt, helt slumpartat, blir de irriterade och blir som gigant-finnar…. Det lät skumt…ha ha ha!

Har som sagt testat allt i kräm, salv och sprit-väg, återstår väl dynamit då Skrattande

Branneli
0

Osökt tänker jag ; ägglossning & mens……när du skriver 2 veckors mellanrum !! Äter/har du hormoner i form av preventivmedel??? Själv fick jag avlägsna hormonspiral, som orsakade "böbbar" på kroppen….tog mig flera år att komma på detta !!!!

skogs-tolva
0

2 veckor?

Har jag skrivit det?

Snarare så att de bubblar upp lite närsom…?

Och absolut inga p-medel what-so-ever här inte! Tål inte smörjan, inte ens kopparspiralen…

Genomgick en sterilisering i oktober bara just därför…

Branneli
0

Skäms…eller så uppfattade jag det så……Vad bra att dessa tillsatta hormoner inte är problemet !! Jag gjorde detsamma …när detta uppdagades !! Känns skönt nu….

Branneli
0

Men hallå…jag läste Fresias inlägg….det som står överst !!

Sorry, skogs-tolva….Skäms

Jag tror minsann att det är dags för Branneli att krama kudden & sova en sväng…så det inte blir fler missförstånd Tyst…….

Imorgon är en ny dag, med nya möjligheter !!!!

Wtn3
0

Har aldrig fått speciellt mycket finnar innan heller, bara någon ibland, har snarare blivit bättre med LCHF, fast idag fick jag två stycken, utan att ha fuskat med kolhydrater, däremot sammanföll det med dagen jag såg Star Trek, var väl nörden i mig som vaknade och så kom ett par finnar som ett brev på posten, haha.

korseett
0

#27 haha det var säkert nördfinnarna som komSkrattande

#26 du jag håller också på och rör till det.

#0 Kolla upp hur det förfaller sig med menscykeln också. Det skulle ha stått med i #4 som en utveckling men glömde skriva. fast iofs det skrev jag ju till en annan i ett annat inlägg.

skogs-tolva
0

Ja ja, har inte rört något som helst hormon-krafs sedan maj -02 och vart helt utan något sen sept. -04….

Så dessa envisa saker som stör mig i plytet är åtminstone inte påverkade av sånt. Däremot får jag alltid mina månatliga blemmor precis på överläpp och haka…

#27 'Nördfinnar' = mycket chips o choklad framför science fiction filmer/serier??? Är själv lite förtjust i dessa….serier o filmer alltså, fast choklad är inte heller dumt…länge sen nu…

Suck…OT som farao!

korseett
0

#29 Jag vill fortfarande ha det som att det är något du äter som tjocktarmen reagerar på. Kanske är du väldigt känslig för stärkelse? Tjocktarmens tarmflora kan ju vara i obalans. Candidaöverväxt?

skogs-tolva
0

Men jag äter ju inget med stärkelse…..

Så hur skulle man kunna fixa tarmfloran? Någon av de översötade youghurtarna? Avskyr den naturella varianten…

F'låt mig Fresia, för att jag kapade din tråd Obestämd !

korseett
0

#31 probiotika finns som pulver, kapsel och flytande form. Annars är syrad vitkål ypperlig probiotikamat, ja allt syrat.

skogs-tolva
0

Ska baske mig kolla detta! Kan ju vara värt ett försök, klart bättre än saltsyra eller dynamit Skrattande

Tack korseett!

Fresia
0

En liten resultatrapport efter en månad utan höljet på kapslarna…

Det fungerade!!!!!Skrattande

Jag har ätit precis som vanligt, inte lagt till något eller undvikit något sen månaden innan & jag har inte haft ett enda utslag i ansiktet! Underbart!

korseett
0

Skönt!