hallonsmoothie
Jag kan inte äta så mycket ägg bara löskokokt men lagar gärna en hallonsmoothie till frukost. Kan man äta en kaffemugg med smoothie 4 gånger i veckan eller är det för mycket kh? 2 dl turk.yoghurt, 1 dl mjölk, 1 dl fryst hallon, lite lite sötningsmedel.

Tror du skulle må bättre av att ta bort mjölken/byta mot vispgrädde och kanske bara halva mängden hallon.
jaaaa vad bra, sådant tänker man inte på när man är ny, tusen tack. skall sätta 0,5 dl hallon och grädde 1dl och turk.yoghurt.

Låter gott
Ja det låter mkt gott!!
skippa sötningsmedlet för sjutton!! annars låter det gör gott, ska idag göra sådan till dottern….
Tror jag ska prova en sådan. Men inte idag, maten är fullbokad. Imorgon :D Om jag orkar gå till affären, ingen grädde kvar :o
det beror helt vilken kh-nivå man ligger på, om man kan unna sig, även med grädde så hamnar den på 12 gram kh ungefär och det är lite väl mycket, får bara bli någon gång emellanåt för min del. (eftersom jag helst ligger ungefär på det totalt per dag)
VA`? 12g kh med hallonsmoothie som de rekommenderar…..i böcker o till frukost?
Tja det är bara att räkna… min TY har 4,5 gram kh (finns kanske med lägre) hallon varierar också på de jag har står det 7 gram per 100 så för 50 gram blir det 3,5 då är vi redan uppe i 12,5 UTAN grädden…
jag har inte räknat alls litar på vad folk säger…..jag vill bara gå ner i vikt .Men då skall jag laga ngt annat till frukost då. Såg att hallon har 5 kh/100g
Jag skulle ta lite mindre TY, lite mindre grädde, lite mindre hallon och så lägga på ett par äggulor 
Men som frukost tror jag mer på ägg och smör :)
ok…..tack så mycket
det är inte så lätt fast man tror det. jag skll pröva imorgon göra det.
#11 det är lite olika på hallon och hallon, om du såg det i en tabell så är det ett medelvärde, så du får se till att handla sådana som har det om du ska vara säker(finns ju också sådana med lägre än 5) … som sagt så har de frysta hallon (från Coop) jag har 7 ..de kan ju inte lista allting så de tar ett snittvärde men det finns väldigt många sorters hallon som är olika söta!
Var har har du hittat receptet på hallonsmoothien? Stod det ingen beräkning av näringsvärde om det var menat som ett LCHF recept? Kanske det var beräknat till fler än en?
Och som sagt man ligger på olika nivåer en del vill hålla sig under 5 gram om dagen då är det där otänkbart hur man än trixar, medan andra kanske ligger på upp till 50-60 , det är fortfarande LCHF och man kanske inte äter kosten för att gå ner då kan det vara ok iallafall!
Det var nog inte till mig egentligen det där tror jag 
ah! Urschäkta! NEj till #10 förstås! 
Det stod i tex. Dr Dahlqvist lchf kokbok kolhydrattabellen sid:121: hallon 4.4kh/100g och min turkiska yoghurt har 3,7 kh/100g.
1 dl vispgrädde 3 kh
Jag tar 1dl hallon i min smoothie som är 50 g + 1dl grädde och 100 g turk.yoghurt=8,9 kh som man kan ngngång njuta av på helgen kanske.
ja nån gång kan ju gå bra om man hittar ingredienser med så pass lågt innehåll, (var köper du hallon med 3,7 ? ) men kanske inte fyra gånger i veckan som du skrev i inledningen, (där skrev du dessutom i stället 2 dl yoghurt och 1 dl mjölk)
cathrine:
Jag skulle förstås skippa yoghurten helt och ta creme fraiche istället. Rundare smak och ännu mindre kolisar. Men smaken är som baken! :-)
Ruska :
ok det är så sant det skall jag pröva CF istället, yoghurten är bara billigare den köper jag i 1L dunk. Det är säkert lika gott.
Pennylane1:
Det var yoghurten som var 3,7 /100g kolhydtater. Hallonen var 4,4 och det halverar man så blir det 2,2 för jag tar bara 50 g
jaha ja ok men det är ändå betydligt mindre än mina som har 7 ! Var hittar du dom?
Jag skrev det i mitt tidigare inlägg redan men jag kan berätta dt igen. Dr Dahlqvist LCHF kokbok i kolhydratstabellen sida 121.
Plockar du hallonen direkt ur boken?
Jag menar förstås var du köper dina hallon, eller har du egna som du plockat själv??
hahahahah, jahaaa ok det skulle vara trevligt att kunna göra det. Torget köper jag hallonen ifrån 200g.
Visst vor det!
Jaha ok , då är det förstås ingen näringsdeklaration på dom, då är det omöjligt att veta hur mycket det är i just dom förstås… jaja det har väl ingen större betydelse… ju sötare ju fler kolisar är det ju iaf…